Premiér Babiš a vícepremiér Havlíček zahájili PPP projekt stavby úseku D4 v Letech u Písku.
„Jsem velice rád, že plníme další závazek programového prohlášení vlády. Tento PPP projekt je tam doslova uveden. Od vzniku České republiky se o PPP projektech hovoří, ale žádný se v minulosti neuskutečnil, byť byly pokusy. Ale ty projekty byly zrušeny. Já bych tady chtěl všem poděkovat a také panu ministru Havlíčkovi, protože on se zasadil svou urputností a tento projekt dotáhl do konce. Je skvělé, že poprvé v České republice postaví dálnici privátní firma, která ji bude provozovat. Je důležité, že tu konečně takový projekt máme,“ řekl premiér Andrej Babiš.
Počínaje rokem 2025 bude konsorcium ViaSalis provozovat a udržovat v bezvadném stavu celých 48 kilometrů dálnice D4 a navazující části I/20. Nově postavené úseky dálnice budou ve vlastnictví státu, stát se ale na financování v průběhu jejich výstavby nepodílí. Oproti tradičnímu modelu veřejného zadávání si stát nekupuje jen výstavbu, ale též službu ve formě provozu a kvalitní údržby. Celková konečná cena je 17,8 miliardy korun v čisté současné hodnotě.
„Stavba je rozdělena do pěti úseků, stavět se ale budou všechny najednou. Naposledy se takto dlouhý úsek dálnice stavěl naráz při výstavbě dálnice D5 z Plzně na státní hranici s Německem v devadesátých letech. Právě při výstavbě delších úseků dává PPP model financování největší smysl, a proto o něm uvažujeme například u dostavby dálnice D35, která je alternativou brněnské D1,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Stát začne dálnici splácet až po zprovoznění a po 25 letech ji plnohodnotně převezmeme do své správy ve stavu, který lze označit jako nový. Z hlediska uživatelů bude dálnice zpoplatněna shodně jako jiné pozemní komunikace v ČR. Příjem z těchto poplatků bude příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a nebude jakkoliv provázán s úhradou koncesionáři, který je placen výhradně na základě principu dodržování kvality služeb. Stavebně se na dostavbě bude podílet společnost EUROVIA CS, za hladký průběh stavby i následný provoz ale zodpovídá koncesionář - ViaSalis, společný podnik společností Meridiam a Vinci.
Poslední zprávy z rubriky Doprava:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz