Orientační nabídka


Vyhledávání

 

Přepnout do tmavého režimu
 

Ustanovení zvláštního příjemce pro dávky důchodového pojištění

 

 
 
 
03. Pojmenování (název) životní situace
Ustanovení zvláštního příjemce pro dávky důchodového pojištění
04. Základní informace k životní situaci
Zákonné důvody kdy se ustanovuje zvláštní příjemce:
- výplatou důchodu dosavadnímu příjemci by se zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má důchod sloužit,
- byly by poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat,
- nemůže-li oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, výplatu přijímat.
05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Podnět může podat oprávněný, jeho příbuzný, pečující osoba, lékař, sociální pracovník atd.
06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Místo dosavadního příjemce důchodu, v situacích uvedených v bodě 4, je ve správním řízení ustanoven tzv. zvláštní příjemce. Na základě podnětu obecní úřad zjistí potřebné informace, vyjádření lékaře, zahájí ve věci řízení, zjistí vhodnou osobu, která by za oprávněného byla ochotna důchod přijímat (na účet, poštovní poukázkou) a hospodařit s těmito penězi. Po obdržení pravomocného rozhodnutí ve věci změní Česká správa sociálního zabezpečení výplatu důchodu k rukám nového, tzv. zvláštního příjemce.
07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podáním podnětu. Pokud příslušný pracovník obce na základě lékařského potvrzení a vlastního šetření zjistí, že jsou dány zákonné důvody, zahajuje ve věci správní řízení.
08. Na které instituci životní situaci řešit
Na obecním úřadě obce I. typu dle trvalého pobytu dosavadního příjemce důchodu.
09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Životní situace se řeší na obecním úřadě obce v situaci, kdy dosavadní příjemce nemůže důchod přijímat nebo ho nevyužívá k určenému účelu – zajištění životních potřeb.

  
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Občanský průkaz dosavadního i budoucího (zvláštního) příjemce, dokad o tom, kdo je plátcem důchodu, vyjádření lékaře.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou.

  
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Poplatky se nehradí.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Bezodkladně, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Účastníky řízení jsou dosavadní příjemce důchodu a osoba, která bude ustanovena zvláštním příjemcem důchodu.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Obecní úřad kontroluje, jak zvláštní příjemce hospodaří s přijímaným důchodem, zda jsou z něj zabezpečovány životní potřeby oprávněného. Zvláštní příjemce je tedy povinen prokázat, jak a na co byly finanční prostředky použity.
16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze učinit na el. adrese elektronicka.podatelna@muznojmo.cz. Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované přílohy.

  
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (§ 10 a 118)
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravným prostředkem je odvolání, které se podává do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí ve věci, podává se u obecního úřadu, který ve věci rozhodl, o odvolání rozhoduje krajský úřad.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Zákon ukládá obecnímu úřadu dohlížet na plnění povinností stanovených zvláštnímu příjemci. Pokud příjemce stanovené povinnosti neplní, obecní úřad rozhodne o ustanovení jiného zvláštního příjemce. Pokud zvláštní příjemce nevyužívá důchod k zabezpečení potřeb původního příjemce důchodu, může dojít v krajním případě k podání trestního oznámení.
21. Nejčastější dotazy
Jak dlouhá doba je k vyřízení třeba – řízení u městského úřadu může být urychleno vzdáním se práva na odvolání účastníky řízení. Po nabytí právní moci je rozsudek zaslán na Českou zprávu sociálního zabezpečení, kde vyřízení trvá dva, spíše tři měsíce, než důchod začnou vyplácet k rukám nového příjemce.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

Na webových stránkách České správy sociálního zabezpečení v části: Výplata důchodu https://www.cssz.cz/web/cz/vypocet-a-vyplata-duchodu

  
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Viz výše uvedený odkaz na stránky ČSSZ
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Odbor sociální Městského úřadu Znojmo.
26. Kontaktní osoba
Bc. Blanka Čopfová, blanka.copfova@muznojmo.cz, 515 216 539, 739 389 443
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
1. 3. 2022
28. Popis byl naposledy aktualizován
1. 3. 2022
29. Datum konce platnosti popisu
Není stanoveno.
Zodpovídá: Bc. Blanka Čopfová
Vytvořeno / změněno: 27.6.2018 / 4.3.2022
 

 

 

Komunikujte s námi

Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém

 

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

O cookies

Nastavení cookies

Tento web pro svoji správnou funkci využívá soubory cookies.

Více o cookies

Tyto soubory nám umožňují poskytnout návštěvníkům kvalitnější služby, protože nám například umožní získat anonymizované analytické údaje o používání tohoto webu.

Kompletní přehled cookies, které tento web využívá naleznete zde.

Skupiny cookies