- 03. Pojmenování (název) životní situace
-
Ustanovení zvláštního příjemce pro dávky důchodového pojištění
- 04. Základní informace k životní situaci
-
Zákonné důvody kdy se ustanovuje zvláštní příjemce:
- výplatou důchodu dosavadnímu příjemci by se zřejmě nedosáhlo účelu, kterému má důchod sloužit,
- byly by poškozovány zájmy osob, které je důchodce povinen vyživovat,
- nemůže-li oprávněný, popřípadě jeho zákonný zástupce nebo opatrovník, výplatu přijímat.
- 05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
-
Podnět může podat oprávněný, jeho příbuzný, pečující osoba, lékař, sociální pracovník atd.
- 06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
-
Místo dosavadního příjemce důchodu, v situacích uvedených v bodě 4, je ve správním řízení ustanoven tzv. zvláštní příjemce. Na základě podnětu obecní úřad zjistí potřebné informace, vyjádření lékaře, zahájí ve věci řízení, zjistí vhodnou osobu, která by za oprávněného byla ochotna důchod přijímat (na účet, poštovní poukázkou) a hospodařit s těmito penězi. Po obdržení pravomocného rozhodnutí ve věci změní Česká správa sociálního zabezpečení výplatu důchodu k rukám nového, tzv. zvláštního příjemce.
- 07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
-
Podáním podnětu. Pokud příslušný pracovník obce na základě lékařského potvrzení a vlastního šetření zjistí, že jsou dány zákonné důvody, zahajuje ve věci správní řízení.
- 08. Na které instituci životní situaci řešit
-
Na obecním úřadě obce I. typu dle trvalého pobytu dosavadního příjemce důchodu.
- 09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
-
Životní situace se řeší na
obecním úřadě obce v situaci, kdy dosavadní příjemce nemůže důchod
přijímat nebo ho nevyužívá k určenému účelu – zajištění životních potřeb.
- 10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
-
Občanský průkaz dosavadního i budoucího (zvláštního) příjemce, dokad o tom, kdo je plátcem důchodu, vyjádření lékaře.
- 11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Předepsané formuláře nejsou.
- 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
-
Poplatky se nehradí.
- 13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
-
Bezodkladně, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení.
- 14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
-
Účastníky řízení jsou dosavadní příjemce důchodu a osoba, která bude ustanovena zvláštním příjemcem důchodu.
- 15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
-
Obecní úřad kontroluje, jak zvláštní příjemce hospodaří s přijímaným důchodem, zda jsou z něj zabezpečovány životní potřeby oprávněného. Zvláštní příjemce je tedy povinen prokázat, jak a na co byly finanční prostředky použity.
- 16. Elektronická služba, kterou lze využít
-
Podání s ověřeným elektronickým
podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze
učinit na el. adrese elektronicka.podatelna@muznojmo.cz.
Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do 5 dnů potvrdit
písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré
požadované přílohy.
- 17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
-
Zákon ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (§ 10 a 118)
- 18. Jaké jsou související předpisy
-
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
- 19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
-
Opravným prostředkem je odvolání, které se podává do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí ve věci, podává se u obecního úřadu, který ve věci rozhodl, o odvolání rozhoduje krajský úřad.
- 20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
-
Zákon ukládá obecnímu úřadu dohlížet na plnění povinností stanovených zvláštnímu příjemci. Pokud příjemce stanovené povinnosti neplní, obecní úřad rozhodne o ustanovení jiného zvláštního příjemce. Pokud zvláštní příjemce nevyužívá důchod k zabezpečení potřeb původního příjemce důchodu, může dojít v krajním případě k podání trestního oznámení.
- 21. Nejčastější dotazy
-
Jak dlouhá doba je k vyřízení třeba – řízení u městského úřadu může být urychleno vzdáním se práva na odvolání účastníky řízení. Po nabytí právní moci je rozsudek zaslán na Českou zprávu sociálního zabezpečení, kde vyřízení trvá dva, spíše tři měsíce, než důchod začnou vyplácet k rukám nového příjemce.
- 23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
-
- 24. Související životní situace a návody, jak je řešit
-
Viz výše uvedený odkaz na stránky ČSSZ
- 25. Za správnost návodu odpovídá útvar
-
Odbor sociální Městského úřadu Znojmo.
- 26. Kontaktní osoba
-
Bc. Blanka Čopfová, blanka.copfova@muznojmo.cz, 515 216 539, 739 389 443
- 27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
-
1. 3. 2022
- 28. Popis byl naposledy aktualizován
-
1. 3. 2022
- 29. Datum konce platnosti popisu
-
Není stanoveno.