Polsko rozšiřuje železniční terminál, kudy proudí zboží z Číny
Terminál Małaszewicze na polsko-běloruské hranici, který leží nedaleko přechodu Brest-Terespol, je klíčovým překladištěm pro železniční transport zboží z Číny do Evropy. Polsko nyní připravuje jeho rozsáhlou modernizaci, což by mohlo být příležitostí také pro české firmy.
Ilustrační foto Shutterstock
Koronavirová epidemie způsobila výrazný pokles železniční dopravy, především osobní a v menší míře také nákladní. Výjimkou je kontejnerová intermodální doprava zboží z Číny do západní Evropy v rámci nové Hedvábné stezky, která za tři čtvrtletí roku 2020 v porovnání se stejným obdobím 2019 vzrostla o 38 %. Jak uvádí polský státní úřad železniční přepravy UTK, od ledna do konce září 2020 přijelo z Číny do Polska 4830 vlakových nákladních souprav a z toho 3,1 tisíce pokračovalo do Německa a dalších západoevropských zemí.
Kapacita terminálu Małaszewicze byla v tomto období zcela zaplněna a začaly se ve větším objemu využívat náhradní trasy, mimo přes Rusko a jeho enklávu v Kaliningradě a dále lodní dopravou do Hamburku, přes litevský terminál Kaunas, případně do Maďarska a jeho East-West Gate ve Fényeslitke u hranice s Ukrajinou.
Nový logistický park
Polsko je proto připraveno udržet a posílit svou dominantní pozici v železniční přepravě mezi Čínou a Evropou a modernizovat terminál Małaszewicze, který se má proměnit na logistický park. V letech 2023-2026 by zde měla proběhnout kompletní rekonstrukce 170 kilometrů železničních tratí o rozchodu 1520 a 1435 mm, které probíhají podél překladiště, včetně automatických řídících systémů. Investice ve výši 4 miliardy zlotých (asi 24 mld. Kč) by měly být zcela pokryty z unijních zdrojů a ze státního rozpočtu.
Firma Cargotor, která je dceřinou společností státního železničního přepravce PKP Cargo, již požádala o stavební povolení a očekává vydání souhlasu do konce roku 2021. Ve stejné době by již mělo být zajištěno financování. V příštím roce bude vybrán zhotovitel a realizace bude zahájena v roce 2023.
Výsledkem této investice bude zvýšení propustnosti terminálu na 55 nákladních vlaků denně. Bude navíc možné odbavovat delší (ze 750 na 1050 metrů) a těžší (z 22,5 na 25 tun na osu) vlakové soupravy.
Česká zabezpečovací technika slaví úspěchy
Takto rozsáhlý projekt je příležitostí také pro české firmy v oblasti železniční infrastruktury. Příkladem úspěšného působení na polském trhu při podobných projektech je společnost AŽD Praha, která je největším českým dodavatelem a výrobcem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v kolejové a silniční dopravě. Polský správce železniční infrastruktury PKP PLK podepsal s AŽD loni již třetí smlouvu na modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Poznaň – Štětín. První zakázku podepsala AŽD v roce 2018 v hodnotě 148,6 mil. zł (892 mil. korun) a druhou na počátku roku 2019 ve výši 201,2 mil. zł (1,2 mld. Kč). Současný třetí projekt na modernizaci 72 km dlouhé trati byl zahájen podpisem smlouvy a měl by být dokončen do konce roku 2022.
Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
&
Tweet
??
Díky našim firmám o nás ví celý svět
The post POLSKO ROZŠIŘUJE ŽELEZNIČNÍ TERMINÁL, KUDY PROUDÍ ZBOŽÍ Z ČÍNY appeared first on MZV.
Zařazeno | po 01.03.2021 11:03:00 |
---|---|
Zdroj | MZv ČR Export.cz |
Originál | export.cz/aktuality/polsko-rozsiruje-zeleznicni-terminal-kudy-proudi-zbozi-z-ciny/ |
Kategorie | Aktuality |