Škoda auto byla v září tohoto roku 6. nejprodávanější značkou v Turecku
Škoda auto byla v září tohoto roku 6. nejprodávanější značkou v Turecku
21.10.2020 / 09:17 | Aktualizováno: 21.10.2020 / 09:22
Turecký automobilový trh zažívá v roce 2020 řadu překotných změn. Po poklesu prodejů nových automobilů v letech 2018 i 2019 se víceméně čekalo pokračování tohoto trendu i v roce 2020. Vládní politika dostupných úvěrů však motivovala turecké spotřebitele natolik, že do konce letošního srpna stouply prodeje některých automobilek o více než 100% v porovnání se stejným obdobím roku 2019. Škoda za této situace dále upevňovala svojí pozici na trhu.
Při pohledu na prodeje aut v Turecku v období leden až srpen 2020 by se mohlo zdát, že se zdejší trh vymyká celosvětovým trendům. Místo poklesu prodejů automobilů způsobených zastavením výroby ve spojitosti s Covid-19 i poklesem přijmu domácností, došlo v Turecku k pravému opaku. Prodeje nových vozů všech větších automobilek raketově rostly, a to o desítky procent. Dle vysvětlení Inance Tekina, produktového manažera výlučného distributora vozů Škoda v Turecku, k tomu došlo zejména díky poklesu průměrných úrokových sazeb úvěrů. Dalším důvodem je pak skutečnost, kdy mladá a dynamicky se vyvíjející turecká spotřební společnost zaznamenala prudký nárůst cen ojetých automobilů. Toto umožnilo vyčkávajícím klientům prodat své automobily za vyšší než očekávané ceny a pustit se do odkládaných nákupů aut nových.
Statistika prodeje nových aut deseti nejprodávanějších značek v Turecku za období leden-srpen 2019 a 2020
Značka |
Celkové prodeje leden – únor 2019 |
Celkové prodeje leden – únor 2020 |
Procentuální změna % |
Renault | 33,077 | 51.748 | 56.44 |
Fiat | 28,122 | 45.766 | 62.74 |
Volkswagen | 19,532 | 27.933 | 43.01 |
Peugot | 10,637 | 19.514 | 83.45 |
Toyota | 13,369 | 17.523 | 31.07 |
Opel | 7,627 | 16.811 | 120.41 |
Dacia | 7,677 | 14.990 | 95.26 |
Hyundai | 12,091 | 14.781 | 22.25 |
Ford | 6,463 | 12.958 | 100.5 |
Škoda | 6.578 | 12.087 | 83.75 |
Zdroj: http://www.odd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx type=36
Z pohledu turecké vlády se ovšem tyto nákupy týkaly především importovaných aut, což prudce zhoršilo bilanci běžného účtu. Ve snaze omezit nákupy dražších dovozů a posílit místní levnější produkci poté vláda na konci srpna skokově zvýšila speciální daně z nákupu automobilů. Automobily byly rozděleny do několika skupin dle objemu motoru a ceny. Čím dražší a luxusnější auto, tím větší nárůst nastal. Například u aut s obsahem motoru mezi 1600 cm3 a 2000 cm3, jejichž cena nepřesahuje 170 000 TRY bez DPH, se cena zvýšila o 15%. Naopak, nejmenší automobily s obsahem do 1600 cm3, se základní cenou bez DPH do 85 000 TRY, zaznamenaly snížení daně o 6,25%.
Na základě této změny se obecně očekávalo uklidnění trhu a prudký pokles poptávky po nových automobilech. Pokles ovšem nebyl tak dramatický. Zajímavý byl také vývoj prodejů nových aut ze strany Škody auto, která v prvním měsíci po zvýšení daně – září 2020 - poskočila na 6. místo v žebříčku nejprodávanějších automobilů v Turecku. Dle Inace Tekina to značí jediné – „Bez ohledu na tržní poptávku v budoucnu si Škoda vytvoří vlastní klientelu díky nabídce atraktivních, funkčních a kompetitivních automobilů.“ Produkční manažer Škody v Turecku dále podotýká, že tento rok značka cílí na 25 000 prodaných kusů automobilů. Rok 2021 má v Turecku být pro Škodu opět rekordní, to z pohledu počtu prodaných aut i podílu na trhu.
Pavel Daněk, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Kerem Özpolat, ekonomický specialista, Velvyslanectví ČR v Ankaře
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře