Brno: Odborníci z MUNI a Y Softu vtahují 3D tisk do školní výuky
Využít potenciál 3D tisku ke zvýšení kvality vzdělávacího procesu a přispět i k růstu pedagogických a didaktických kompetencí učitelů je cílem nového projektu podpořeného Technologickou agenturou ČR.
Vedou ho odborníci z Pedagogické fakulty MU spolu s kolegy z Ústavu výpočetní techniky MU a firmou Y Soft, jedním z komerčních lídrů oboru. Spolu usilují o „evangelizaci vzdělávacího sektoru v Česku“ a větší využití potenciálu 3D tisku jako metody rozvoje výuky. Tříletý projekt z kategorie Éta propojuje odborníky technologické firmy a univerzity, kteří spojí síly k vytvoření dostupného kvalitního obsahu pro technologii 3D tisku a výuku na základních a středních školách.
Podle Martina Dosedly a Zdeňka Hodise z Pedagogické fakulty MU je do budoucna nutné s přítomností 3D tisku v každodenním pracovním životě počítat. „Začít využívat 3D tisk na základních školách je naše priorita. Chtěli bychom podpořit využití 3D tiskáren nejen v technické a informační výchově, ale například i v biologii, matematice, geografii či speciální pedagogice. Všude tam je potenciál pomoct zájmu žáků o nové technologie,“ přibližuje Hodis.
Data Y Softu ukazují, že dovednosti v oblasti 3D tisku vyžadují už dnes firmy napříč širokým spektrem průmyslových odvětví – v architektuře, výrobě, marketingu či designu, a tento trend poroste. Potřeba rychlejšího prototypování produktů a dodání zboží proto může být konkurenční výhodou. Například ve Spojených státech jsou dnes dovednosti v oblasti práce s 3D tiskem vyžadovány již u 10 procent nabízených inženýrských pozic.
„Jsme hrdí na to, že můžeme přispět k transformaci vzdělávání v České republice. 3D tisk nabízí obrovský pedagogický potenciál, který v současné době není využíván především kvůli nedostatku dostupných a kvalitních metodických materiálů. Chceme ukázat možnosti technologie ve specifických oblastech vytvořením nových učebních pomůcek, které přitom připravují učitelé pro učitele,“ říká Václav Muchna, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Y Soft.
Firma chce spolu s univerzitními experty vytvořit metodiku, jak aplikovat 3D tisk ve školách a jak jej efektivně zapojit do výuky. V první fázi společného projektu dojde k vývoji metodologie, následovat bude příprava samotných výukových lekcí v letech 2021 až 2023.
„Začlenění 3D technologií do výuky na školách umožní tvorbu zcela nových typů výukových pomůcek a přístupů a zvýší dostupnost výukových modelů pro žáky a studenty,“ uvedl Kamil Malinka z Ústavu výpočetní techniky MU.
Finálním výstupem projektu bude samotná metodika a dvanáct veřejně přístupných lekcí v online knihovně lekcí 3D tisku be3D Academy, které budou vytvořeny tak, aby reflektovaly aktuální potřeby škol. YSoft be3D Academy je dostupná k volnému prohlížení a využití (pro přístup k lekcím je jen nutná registrace) a už teď disponuje řadou plánů výuky 3D lekcí a modelových doporučení pro školní předměty z oblasti vědy, technologií, strojírenství, umění nebo matematiky.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz