Zpráva o vývoji rozpočtového hospodaření obcí, dobrovolných svazků obcí, krajů a Regionálních rad regionů soudržnosti k 31. 3. 2020

Z výsledků hospodaření územních rozpočtů vykázaných za první tři měsíce roku vyplývá, že dopady koronavirové pandemie příjmovou stranu rozpočtů obcí a krajů ještě výrazněji neovlivnily (nouzový stav byl vyhlášen zhruba v polovině měsíce března). Významný dopad lze však předpokládat až ve výsledcích za měsíc duben, kdy pokles celostátního daňového inkasa se již začne promítat v poklesu sdílených daňových příjmů obcí a krajů, a tím i jejich celkových příjmů (sdílené daňové příjmy představují zhruba 70 % celkových příjmů obcí a zhruba třetinu příjmů krajů).

Ke konci 1. čtvrtletí 2020 vykázaly kraje, obce, dobrovolné svazky obcí (dále jen „DSO“) a Regionální rady regionů soudržnosti1 celkové konsolidované příjmy ve výši 162,4 mld. Kč a celkové konsolidované výdaje 144,4 mld. Kč, což znamená přebytek rozpočtového hospodaření 18,0 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly celkové příjmy územních rozpočtů vyšší o 11,4 mld. Kč a celkové výdaje vyšší 17,5 mld. Kč. Výsledný přebytek hospodaření ve srovnání s loňským březnem klesl o 6,1 mld. Kč.

Vlastní příjmy územních rozpočtů (tj. příjmy daňové, nedaňové a kapitálové) dosáhly celkem 88,9 mld. Kč, oproti březnu předchozího roku byly vyšší o 3,4 mld. Kč. Daňové příjmy činily 77,5 mld. Kč (růst o 2,8 mld. Kč), nedaňové příjmy dosáhly 10,0 mld. Kč (růst o 0,9 mld. Kč oproti březnu minulého roku). Objem kapitálových příjmů poklesl o 0,3 mld. Kč na úroveň 1,4 mld. Kč.

Transfery přijaté územními rozpočty dosáhly celkem 73,3 mld. Kč, což bylo oproti 1. čtvrtletí předchozího roku o 7,7 mld. Kč více. Růst byl koncentrován v části neinvestičních transferů, jejichž celkový objem dosáhl 68,7 mld. Kč (v březnu loňského roku 61,1 mld. Kč). Na růstu se podílely především transfery poskytované z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jejichž celkový objem dosáhl 52,2 mld. Kč, proti březnu minulého roku o 5,5 mld. Kč více). Objem investičních transferů dosáhl hodnoty 4,6 mld. Kč a zůstal tak na podobné úrovni jako v loňském roce.

Běžné výdaje územních rozpočtů činily 127,7 mld. Kč a proti srovnatelnému období byly vyšší o 15,3 mld. Kč. Růst byl dále vykázán také v části kapitálových výdajů, které dosáhly úrovně 16,7 mld. Kč, což představuje oproti březnu loňského roku nárůst o 2,2 mld. Kč.

Stav finančních prostředků na bankovních účtech územních rozpočtů2 činil v souhrnu 201,1 mld. Kč, tj. o 11,3 mld. Kč více než v březnu předchozího roku.

I. Kraje

Kraje vykázaly celkové příjmy ve výši 78,7 mld. Kč a celkové výdaje ve výši 73,7 mld. Kč. Proti stejnému období minulého roku byly příjmy vyšší o 7,5 mld. Kč a výdaje vyšší o 10,5 mld. Kč. Přebytek hospodaření (5,0 mld. Kč) se proto snížil o 3,0 mld. Kč.

Vlastní příjmy krajů činily 20,0 mld. Kč a proti srovnatelnému období vzrostly o 0,9 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 18,4 mld. Kč, tj. o 0,8 mld. Kč více (zvýšení inkasa bylo vykázáno především u daně z přidané hodnoty). Nedaňové příjmy dosáhly 1,5 mld. Kč (růst o 0,2 mld. Kč) a kapitálové příjmy 0,1 mld. Kč (pokles o 0,1 mld. Kč).

Celkový objem přijatých transferů činil 58,6 mld. Kč, proti březnu předchozího roku byl vyšší o 6,5 mld. Kč. Růst byl vykázán především v části neinvestičních transferů, které dosáhly 56,8 mld. Kč (v březnu loňského roku 49,8 mld. Kč). Rozhodující část představovaly převody z rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určené na přímé náklady škol zřizovaných kraji a obcemi; jednalo se o zálohy na první čtyři měsíce roku ve výši 43,8 mld. Kč (ve srovnatelném období loňského roku to bylo 37,6 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,4 mld. Kč (ve srovnatelném období to bylo 1,2 mld. Kč). Mimo to bylo v prvním čtvrtletí poskytnuto krajům 0,6 mld. Kč na projekty v rámci OP Výzkum, vývoj a vzdělávání – PO3 Rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání.

Přijaté investiční transfery činily 1,8 mld. Kč (v březnu loňského roku to bylo 2,3 mld. Kč). Jednalo se především o prostředky z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj poskytnuté na projekty realizované v rámci Integrovaného regionálního programu.

Běžné výdaje krajů vzrostly o 11,0 mld. Kč a dosáhly 70,0 mld. Kč; zhruba 80 % z objemu běžných výdajů (55,2 mld. Kč) tvoří transfery, které kraje převádějí příspěvkovým a podobným organizacím. Kapitálové výdaje dosáhly 3,7 mld. Kč (pokles o 0,5 mld. Kč).

Na bankovních účtech vykázaly kraje finanční prostředky ve výši 33,0 mld. Kč, což bylo o 0,5 mld. Kč více než v březnu loňského roku.

II. Obce

Obce vykázaly ke konci března celkové příjmy ve výši 85,3 mld. Kč a výdaje ve výši 72,7 mld. Kč, přebytek rozpočtového hospodaření dosáhl 12,6 mld. Kč. Proti srovnatelnému období vzrostly příjmy o 4,3 mld. Kč a výdaje vzrostly o 7,5 mld. Kč, výše salda proto poklesla o 3,2 mld. Kč.

Vlastní příjmy obcí činily 68,6 mld. Kč, proti loňskému 1. čtvrtletí byly vyšší o 2,5 mld. Kč. Daňové příjmy dosáhly 59,1 mld. Kč, proti srovnatelnému období vzrostly o 2,1 mld. Kč. Růst byl také zaznamenán u nedaňových příjmů, kdy došlo k růstu o 0,7 mld. Kč proti březnu loňského roku a byla tak dosažena úroveň 8,3 mld. Kč. Naopak u kapitálových příjmu došlo k poklesu o 0,2 mld. Kč na úroveň 1,3 mld. Kč.

Transfery přijaté do rozpočtů obcí dosáhly 16,7 mld. Kč, proti srovnatelnému období to bylo o 1,8 mld. Kč více. Neinvestiční transfery činily 13,8 mld. Kč (růst o 1,2 mld. Kč) a investiční transfery 3,0 mld. Kč (růst o 0,6 mld. Kč).

Běžné výdaje obcí dosáhly 59,7 mld. Kč, proti loňskému březnu vzrostly o 4,9 mld. Kč. Růst byl také vykázán v části kapitálových výdajů, jejichž objem dosáhl 13,1 mld. Kč, což představuje růst o 2,7 mld. Kč.

Stav finančních prostředků na bankovních účtech dosáhl ke konci března 165,7 mld. Kč, proti stejnému období minulého roku to bylo o 10,7 mld. Kč více.

III. DSO

DSO hospodařily v prvních třech měsících tohoto roku s příjmy ve výši 0,8 mld. Kč a výdaji ve výši 0,7 mld. Kč. Proti stejnému období loňského roku došlo k růstu příjmů i výdajů v rozmezí od 0,1 – 0,2 mld. Kč.


1/ Od poloviny roku 2016 již nedochází k proplácení prostředků z regionálních operačních programů, úloha Regionálních rad regionů soudržnosti nyní spočívá především v kontrole projektů po období udržitelnosti a v postupném ukončování programů. Vzhledem k tomu, že příjmy a výdaje regionálních rad se již týkají pouze provozních výdajů a jsou tedy relativně velmi nízké, přičemž změny mezi jednotlivými měsíci roku se pohybují pouze v řádu jednotek milionů Kč, není již uváděna samostatná kapitola o hospodaření regionálních rad.
2/ Stav finančních prostředků na bankovních účtech vykázaný dle Přílohy č. 6 k vyhlášce č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů regionálních rad regionů soudržnosti (zahrnuje součet finančních prostředků na těchto účtech: 231 - Základní běžný účet ÚSC, 231 - Běžné účty fondů ÚSC a 261 - Pokladna).


2020 únor březen duben květen červen červenec*/ srpen září říjen listopad prosinec
rok 2020 - vývoj příjmů a výdajů územních rozpočtů od počátku roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 99 335,11 162 385,76                  
výdaje 82 949,07 144 375,35                  
saldo 16 386,04 18 010,42                  
stav na BÚ 199 767,43 201 075,11                  
kraje                      
příjmy 47 609,61 78 649,45                  
výdaje 39 753,36 73 670,61                  
saldo 7 856,25 4 978,84                  
stav na BÚ 36 082,99 32 947,54                  
obce                      
příjmy 52 080,70 85 349,64                  
výdaje 43 902,53 72 704,08                  
saldo 8 178,17 12 645,56                  
stav na BÚ 161 268,54 165 657,49                  
DSO                      
příjmy 553,00 844,82                  
výdaje 433,12 695,86                  
saldo 119,88 148,95                  
stav na BÚ 2 230,71 2 310,11                  
RRRS                      
příjmy 113,70 118,95                  
výdaje 24,78 55,25                  
saldo 88,92 63,70                  
stav na BÚ 185,19 159,97                  

*/ s účinností od 1.1.2015 se výkazy za měsíc červenec nepředkládají

Poznámka: Z důvodu konsolidace, jejímž smyslem je očistit údaje o rozpočtu nebo skutečnosti peněžních operací o interní přesuny peněžních prostředků uvnitř jednotky nebo mezi jednotkami na úrovni sumářů, za které se operace sledují, je součet na úrovni republiky odlišný od součtu jednotlivých úrovní, tj.obcí a DSO, krajů a regionálních rad.
Příjmové, výdajové a finanční operace, které jsou předmětem konsolidace spolu s uvedením úrovně, na které se konsolidace provádí, stanovuje vyhláška č. 5/2014 Sb., o způsobu, termínech a rozsahu údajů předkládaných pro hodnocení plnění státního rozpočtu, rozpočtů státních fondů, rozpočtů územních samosprávných celků, rozpočtů dobrovolných svazků obcí a rozpočtů Regionálních rad regionů soudržnosti. 

2020 únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
změna (+/-) proti stejnému období předchozího roku (v mil. Kč)
územní rozpočty celkem                      
příjmy 5 571,17 11 356,96                  
výdaje 12 343,93 17 424,41                  
saldo -6 772,76 -6 067,44                  
stav na BÚ 8 635,19 11 298,61                  
kraje                      
příjmy 3 912,56 7 422,06                  
výdaje 7 251,61 10 472,33                  
saldo -3 339,05 -3 050,27                  
stav na BÚ -908,99 467,14                  
obce                      
příjmy 1 775,28 4 302,75                  
výdaje 5 437,99 7 480,58                  
saldo -3 662,71 -3 177,84                  
stav na BÚ 9 081,76 10 675,00                  
DSO                      
příjmy 84,75 103,52                  
výdaje 77,85 158,73                  
saldo 6,90 -55,22                  
stav na BÚ 440,33 175,48                  
RRRS                      
příjmy 73,82 50,09                  
výdaje -5,01 12,37                  
saldo 78,83 37,72                  
stav na BÚ 22,09 -19,02                  

Zařazenopo 11.05.2020 13:05:00
ZdrojMFČR - hospodaření
Originálmfcr.cz/cs/verejny-sektor/uzemni-rozpocty/hospodareni-obci/mesicni-zpravy-o-hospodareni-uzemnich-ro/...
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat

Používání cookies

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o. V