Maloobchod - leden 2019: Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v lednu zvýšily reálně o 4,7 %
Kód: | 120019-19 |
Periodicita: | Měsíční |
Název produktu: | Maloobchod |
Poznámka: | Data za leden: +6 dní; březen: +1 den; červen, srpen, září: + 2 dny; květen: +3 dny; listopad: +8 dní. |
Anotace: | Indexy tržeb v maloobchodě |
Územní členění: | Stát |
Kontakt: | jana.gotvaldova@czso.cz |
Nosič: | Web |
Typ produktu: | Rychlá informace |
Cena: | |
Verze: | Česko-anglická |
Typ termínu vydání: | 36. kalendářní den po období |
Datum vydání: | 14.03.2019, 05.04.2019, 07.05.2019, 05.06.2019, 09.07.2019, 07.08.2019, 05.09.2019, 08.10.2019, 07.11.2019, 06.12.2019, 13.01.2020, 05.02.2020 |
Rok: | 2019 |
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel1) po očištění o sezónní vlivy zvýšily v lednu reálně o 0,5 %, přičemž za nepotravinářské zboží vzrostly o 1,3 %, za pohonné hmoty o 0,9 % a za potraviny o 0,2 %.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy (při stejném počtu pracovních dní v lednu 2019 i 2018) zvýšily o 4,7 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,8 %, za pohonné hmoty o 2,9 % a za potraviny o 0,9 %2).
Bez očištění se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 4,7 %. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,8 %, za pohonné hmoty o 2,9 % a za potraviny o 1,4 %2).
K meziročnímu růstu tržeb výrazně přispěl prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb3) (růst o 18,6 %). Ve specializovaných prodejnách nejrychleji rostly tržby prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (růst o 22,9 %). Zvýšení tržeb zaznamenaly také prodejny s oděvy a obuví (o 6,6 %), s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 5,5 %), s počítačovým a komunikačním zařízením (o 5,1 %) a s výrobky pro domácnost (o 0,2 %). V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,7 %, naopak ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 3,0 %.
Cenový deflátor v maloobchodě kromě motorových vozidel ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,4 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, pohonných hmot, potravin a výrobků pro domácnost. Naopak ceny klesly v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením, s oděvy a obuví a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel4) vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby snížily o 5,1 % (očištěné i neočištěné o kalendářní vlivy). Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) meziročně klesly o 5,7 % a za opravy motorových vozidel o 3,0 %.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: http://ec.europa.eu/eurostat/web/short-term-business-statistics/publications/news-releases.
Poznámky:
Všechny údaje v textu Rychlých informací jsou uvedeny ve stálých cenách.
Podniky jsou do odvětví zatříděny podle své převažující činnosti, tj. taková činnost, ze které podniku plyne největší přidaná hodnota.
Data za měsíc leden 2019 jsou předběžná; definitivní údaje za všechny měsíce roku 2019 budou publikovány v červnu 2020.
1) CZ-NACE 47 – nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel.
2) Rozdíl mezi vývojem očištěných a neočištěných tržeb za prodej potravin při stejném počtu pracovních dní byl způsoben zejména rozdílným počtem nadprůměrných a průměrných prodejních dní.
3) CZ-NACE 4791 – maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby.
4) CZ-NACE 45 – zahrnuje velkoobchod a maloobchod s motorovými vozidly a opravy motorových vozidel.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb, tel. 274052935, e-mail: marie.bouskova@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností, tel. 274052691, e-mail: jana.gotvaldova@czso.cz
Metoda získání dat: přímé zjišťování ČSÚ SP 1-12
Termín ukončení sběru dat: 6. 3. 2019
Termín ukončení zpracování: 11. 3. 2019
Navazující výstupy: Bazické a meziroční indexy od roku 2000, resp. od r. 2001 jsou k dispozici v časových řadách (https://www.czso.cz/csu/czso/mesicni_indexy_trzeb_obchod_pohostinstvi_ubytovani_casove_rady).
Termín zveřejnění další RI: 5. 4. 2019
Přílohy
-
Přílohy:
-
Tab. 1 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, neočištěné údaje)
-
Tab. 2 Tržby sortimentních skupin prodejen (meziroční změny, rozklad přírůstku - meziročního)
-
Tab. 3 Maloobchod a prodej a opravy motorových vozidel (meziroční indexy, očištěno o kalendářní vlivy)
-
Graf 1 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - bazické indexy, stálé ceny
-
Graf 2 Tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel - mezinárodní srovnání, sezónně očištěno, stálé ceny
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz