03.10.2018 Notifikace deficitu a dluhu vládních institucí - 2017
Kód: | 050062-18 |
Periodicita: | Pololetní |
Název produktu: | Notifikace deficitu a dluhu vládních institucí |
Poznámka: | |
Anotace: | |
Územní členění: | Stát |
Kontakt: | vaclav.rybacek@czso.cz |
Nosič: | Web |
Typ produktu: | Rychlá informace |
Cena: | |
Verze: | Česko-anglická |
Typ termínu vydání: | Jiný |
Datum vydání: | 04.04.2018, 23.04.2018, 03.10.2018, 22.10.2018 |
Rok: | 2018 |
78,2 miliardy Kč, jenž v relativním vyjádření odpovídá 1,55 % HDP. Oproti dubnovým notifikacím poklesl přebytek o 2,4 miliardy Kč. Výše zadlužení sektoru dosáhla na konci roku 2017 úrovně 34,68 % HDP, při meziročním poklesu o 2,13 procentního bodu (p. b.). Uvedené fiskální údaje sloužící k hodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií byly zaslány Evropské komisi v rámci druhých notifikací v roce 2018.
Notifikační tabulka deficitu a dluhu vládních institucí, Česká republika, 2014-2017
|
Jednotka |
||||
Saldo hospodaření sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
-90 561 |
-27 929 |
34 642 |
78 195 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
1 819 098 |
1 836 255 |
1 754 883 |
1 749 532 |
Hrubý domácí produkt (HDP), běžné ceny |
mil. Kč |
4 313 789 |
4 595 783 |
4 767 990 |
5 045 188 |
Saldo hospodaření sektoru vládních institucí v % HDP |
% |
-2,10 |
-0,61 |
0,73 |
1,55 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí v % HDP |
% |
42,17 |
39,96 |
36,81 |
34,68 |
Saldo hospodaření vládních institucí bylo revidováno oproti prvním notifikacím o -2,4 mld. Kč. Snížení přebytku v roce 2017 bylo způsobeno zejména aktualizovanými údaji za veřejné vysoké školy (- 1,4 mld.), místní rozpočtové organizace (-0,7 mld.) a veřejné nemocnice (- 0,3 mld.)
Dle revidovaných údajů vzrostly celkové příjmy sektoru vládních institucí meziročně o 6,6 %. K růstu nejvíce přispěly rostoucí příjmy ze sociálních příspěvků (8,0 %), důchodových daní (7,8 %) a daní z výroby a dovozu (7,1 %). Pokles byl na příjmové straně naopak zaznamenán u prvotních důchodů (-18,2 %), zejména u dividend a úroků.
Celkové výdaje sektoru vládních institucí meziročně vzrostly o 4,4 %. Nejvyššího meziročního růstu dosáhly výdaje na hrubou tvorbu kapitálu (12,2 %) a náhrady zaměstnancům (10,1 %). Na výdajové straně byl naopak zaznamenán pokles v položce výdajových kapitálových transferů
(-13,4 %) a prvotních důchodů (-14,2 %), zejména v souvislosti s klesajícím objemem úroků z dluhu vládních institucí.
Relativní výše dluhu vládních institucí na konci roku 2017 dosáhla úrovně 34,68 % HDP. Meziročně došlo k poklesu výše relativní zadluženosti o 2,13 p. b. Ke snížení relativní výše zadlužení přispěl zejména rostoucí nominální HDP (2,02 p. b.), pokles nominální výše dluhu o 5,3 mld. Kč přispěl 0,11 p. b. Ve struktuře dluhu byl zaznamenán nárůst dluhových cenných papírů (+154,1 mld. Kč), a to jak krátkodobých (+102,4 mld. Kč), tak i dlouhodobých (+51,7 mld. Kč). Dluhové cenné papíry představují převažující složku (91,7 %) celkového dluhu vládních institucí. Objem přijatých úvěrů poklesl o 94,5 mld. Kč, objem přijatých vkladů o 1,8 mld. Kč.
Ukazatele uvedené v tabulce byly zaslány 29. září 2018 do Eurostatu.
______________________
Poznámky:
Notifikaci deficitu a dluhu vládních institucí sestavuje a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce za běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Projekci běžného roku sestavuje a publikuje Ministerstvo financí. Kvantifikace fiskálních ukazatelů je založena na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 2010). Podle maastrichtských kritérií by výše deficitu neměla překročit 3 % a úroveň kumulovaného dluhu 60 % HDP.
Přebytek/deficit vládních institucí je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Ukazatel vyjadřuje schopnost sektoru v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být ostatními sektory financován (-).
Dluh vládních institucí představuje nominální výši konsolidovaných závazků sektoru vládních institucí vyplývající z emitovaného oběživa, přijatých vkladů, emitovaných dluhových cenných papírů a přijatých půjček. U cizoměnových dluhových nástrojů zajištěných proti měnovému riziku je ocenění provedeno na bázi smluvního kurzu.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: Ing. Petr Musil, Ph.D., ředitel odboru vládních a finančních účtů, tel.: 274052308, e-mail: petr.musil@czso.cz
Kontaktní osoba: Ing. Jaroslav Kahoun, vedoucí oddělení vládních účtů, tel.: 274054232, e-mail: jaroslav.kahoun@czso.cz
Termín zveřejnění další RI: 22. 10. 2019
Přílohy
-
Příloha:
3. 10. 2018
Saldo hospodaření v přebytku, zadlužení meziročně pokleslo
Notifikace deficitu a dluhu vládních institucí – 2017
Saldo hospodaření sektoru vládních institucí skončilo za rok
2017 přebytkem ve výši
78,2 miliardy Kč, jenž v relativním vyjádření odpovídá 1,55 % HDP.
Oproti dubnovým notifikacím poklesl přebytek o 2,4 miliardy Kč. Výše
zadlužení sektoru dosáhla na konci roku 2017 úrovně 34,68 % HDP, při
meziročním poklesu o 2,13 procentního bodu (p. b.). Uvedené fiskální údaje
sloužící k hodnocení plnění maastrichtských konvergenčních kritérií byly
zaslány Evropské komisi v rámci druhých notifikací v roce 2018.
Notifikační tabulka deficitu a dluhu vládních institucí, Česká republika, 2014-2017
|
Jednotka |
||||
Saldo hospodaření sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
-90 561 |
-27 929 |
34 642 |
78 195 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí |
mil. Kč |
1 819 098 |
1 836 255 |
1 754 883 |
1 749 532 |
Hrubý domácí produkt (HDP), běžné ceny |
mil. Kč |
4 313 789 |
4 595 783 |
4 767 990 |
5 045 188 |
Saldo hospodaření sektoru vládních institucí v % HDP |
% |
-2,10 |
-0,61 |
0,73 |
1,55 |
Konsolidovaný hrubý dluh sektoru vládních institucí v % HDP |
% |
42,17 |
39,96 |
36,81 |
34,68 |
Saldo hospodaření vládních institucí bylo revidováno oproti prvním notifikacím o -2,4 mld. Kč. Snížení přebytku v roce 2017 bylo způsobeno zejména aktualizovanými údaji za veřejné vysoké školy (- 1,4 mld.), místní rozpočtové organizace (-0,7 mld.) a veřejné nemocnice (- 0,3 mld.)
Dle revidovaných údajů vzrostly celkové příjmy sektoru vládních institucí meziročně o 6,6 %. K růstu nejvíce přispěly rostoucí příjmy ze sociálních příspěvků (8,0 %), důchodových daní (7,8 %) a daní z výroby a dovozu (7,1 %). Pokles byl na příjmové straně naopak zaznamenán u prvotních důchodů (-18,2 %), zejména u dividend a úroků.
Celkové výdaje sektoru
vládních institucí meziročně vzrostly o 4,4 %. Nejvyššího meziročního růstu
dosáhly výdaje na hrubou tvorbu kapitálu (12,2 %) a náhrady zaměstnancům (10,1
%). Na výdajové straně byl naopak zaznamenán pokles v položce výdajových
kapitálových transferů
(-13,4 %) a prvotních důchodů (-14,2 %), zejména v souvislosti
s klesajícím objemem úroků z dluhu vládních institucí.
Relativní výše dluhu vládních institucí na konci roku 2017 dosáhla úrovně 34,68 % HDP. Meziročně došlo k poklesu výše relativní zadluženosti o 2,13 p. b. Ke snížení relativní výše zadlužení přispěl zejména rostoucí nominální HDP (2,02 p. b.), pokles nominální výše dluhu o 5,3 mld. Kč přispěl 0,11 p. b. Ve struktuře dluhu byl zaznamenán nárůst dluhových cenných papírů (+154,1 mld. Kč), a to jak krátkodobých (+102,4 mld. Kč), tak i dlouhodobých (+51,7 mld. Kč). Dluhové cenné papíry představují převažující složku (91,7 %) celkového dluhu vládních institucí. Objem přijatých úvěrů poklesl o 94,5 mld. Kč, objem přijatých vkladů o 1,8 mld. Kč.
Ukazatele uvedené v tabulce byly zaslány 29. září 2018 do Eurostatu.
Poznámky:
Notifikaci deficitu a dluhu vládních institucí sestavuje a předkládá Evropské komisi každá členská země Evropské unie vždy za čtyři uplynulé roky a formou projekce za běžný rok, a to vždy ke konci března a září. Projekci běžného roku sestavuje a publikuje Ministerstvo financí. Kvantifikace fiskálních ukazatelů je založena na metodice Evropského systému národních účtů (ESA 2010). Podle maastrichtských kritérií by výše deficitu neměla překročit 3 % a úroveň kumulovaného dluhu 60 % HDP.
Přebytek/deficit vládních institucí je výše čistých půjček (+) nebo výpůjček (-) v systému národního účetnictví. Ukazatel vyjadřuje schopnost sektoru v daném roce financovat (+) jiné sektory ekonomiky nebo potřebu tohoto sektoru být ostatními sektory financován (-).
Dluh vládních institucí představuje nominální výši konsolidovaných závazků sektoru vládních institucí vyplývající z emitovaného oběživa, přijatých vkladů, emitovaných dluhových cenných papírů a přijatých půjček. U cizoměnových dluhových nástrojů zajištěných proti měnovému riziku je ocenění provedeno na bázi smluvního kurzu.
Zodpovědný vedoucí pracovník ČSÚ: |
Ing. Petr Musil, Ph.D., ředitel odboru vládních a finančních účtů, tel.: 274052308, e-mail: petr.musil@czso.cz |
Kontaktní osoba: |
Ing. Jaroslav Kahoun, vedoucí oddělení vládních účtů, tel.: 274054232, e-mail: jaroslav.kahoun@czso.cz
|
Termín zveřejnění další RI: |
22. 10. 2019 |
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz