Nová technologie může odepsat elektromobily a řešit problém s emisemi
Erich Sixt stojí v čele německé společnosti Sixt, která na globální úrovni nabízí pronájem automobilů. Má tedy zkušenosti s využíváním automobilů a před časem popsal elektromobily jako „nákladný politický omyl“. Příčinou je jejich omezený dojezd, dlouhá doba nabíjení a obrovské investice, které by byly potřeba na vybudování dobíjecí infrastruktury. Leonid Bershidsky na stránkách Bloombergu tvrdí, že Sixt nemusí mít právě objektivní pohled, protože společnosti pronajímající vozy obecně elektromobily „nemají moc rády“. Nicméně se ukazuje, že kritický není vůči elektromobilům jenom Sixt, ale i někteří vědci.
Bershidsky zmiňuje fyzika Davida Keitha z Harvardu. Ten založil společnost Carbon Engineering, kterou mimo jiné spolufinancuje Bill Gates. Společnost se zaměřuje na zachytávání uhlíku z atmosféry a Keith na základě nové studie tvrdí, že tato technologie je již značně vyspělá a tudíž již významně klesly náklady jejího využívání. Tuna oxidu uhličitého jde podle něj z atmosféry vysát s nákladem 94 – 232 dolarů podle toho, jaká je cena zemního plynu. I tato technologie totiž potřebuje energii, ale na jednu vysátou tunu oxidu uhličitého připadne jen asi 0,1 tuny oxidu vypuštěného.
Dřívější odhady tvrdily, že náklady se pohybují mezi 550 – 1 300 dolary za vysátou tunu emisí a vědec tvrdí, že ke snížení nákladů přispívá hlavně využívání stávajících průmyslových přístrojů a zařízení. Tak podle něj funguje i jeho firma a její továrna v Kanadě. Pokud by měl pravdu, vysávání oxidu uhličitého z atmosféry by bylo mnohem efektivnější než rozvoj elektromobility. Mezinárodní energetická agentura IEA totiž odhaduje, že i pokud by se počet elektromobilů do roku 2040 zvýšil ze současných 2 milionů na 280 milionů, sníží se očekávané globální emise oxidu uhličitého jen o 1 %. Ostatní zdroje znečištění, jako jsou letadla a lodě, budou totiž přispívat k dalšímu růstu emisí. A na to, abychom dosáhli takového zanedbatelného zlepšení, už automobilky plánují investice kolem 90 miliard dolarů. A to nezahrnuje výdaje na novou infrastrukturu či různé vládní dotace.
„Tato technologie by vyžadovala podobné investice jako přechod na elektromobily. Ty budou mít jistě stále své fanoušky. Avšak není nutné, aby nyní regulátoři prosazovali nedokonalé technologie spojené s elektromobily a nutily do nich automobilky a spotřebitele. K dispozici jsou totiž alternativy, které si již nyní zaslouží pozornost regulátorů a alespoň nějakou podporu vlád.“
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz