USA zdanily 50 miliard dolarů z čínského dovozu
V úterý 3. dubna Spojené státy v rámci obchodní války s Čínou avizovaly uvalení 25% sazby na cca 1 300 technologických produktů importovaných z Číny. Čínská reakce na sebe nenechala dlouho čekat a již minulou středu stanovila daň ve výši 25 %, postihující 106 kategorií amerického dovozu.
Úřad amerického obchodního zmocněnce (USTR) vytvořil seznam, který zahrnuje širokou škálu výrobků: televizory, elektronické komponenty, chemikálie, motorová vozidla atd. V součtu tak jednotlivé položky dosáhnou hodnoty přibližně 50 miliard dolarů (40 miliard eur) za rok 2018. Podle studie banky Oddo BHF se tento seznam dotkne 10 % čínských výrobků dovážených do USA. Seznam vylučuje řadu výrobků spotřební elektroniky, například mobilní telefony nebo notebooky, které se montují v Číně. Nezahrnuje obuv ani oblečení.
Zveřejnění nastartovalo konzultační období, které by mělo trvat téměř dva měsíce. Poté USTR dojde ke konečnému rozhodnutí. Veřejné oznámení o clech je naplánováno na 15. květen.
Čínské velvyslanectví ve Washingtonu se vymezilo vůči závěrům USTR a zvažuje adekvátní protiopatření. Důraz přitom klade na Světovou obchodní organizaci (WTO) v roli mediátora. Čína obratem zareagovala uvalením 25% daně na letadla, sójové boby, automobily a další výrobky ze Spojených států amerických. V roce 2017 se dle informací čínského ministerstva financí jednalo o 50 miliard dolarů. Dodatečné sazby dopadnou na 128 komodit (včetně vepřového masa a vína) v hodnotě tří miliard dolarů. Jedná se o odpověď na rozhodnutí USA zdanit import hliníku a oceli.
Obchodní zástupce USA Robert Lighthizer tvrdí, že registr využívá algoritmus na výběr produktů, nejzásadnějších pro čínské výrobce, a zároveň má přispět k minimalizaci škod vzniklých americkým spotřebitelům. Výrobcům, využívajícím čínské součástky a výrobky, tak vzniknou v podobě sazeb dodatečné náklady, které vyústí v navýšení výdajů i ve spotřebitelské sféře.
Také v tomto případě se tedy zatím potvrzuje, že obchodní války nemají vítěze a poražení jsou na obou stranách. Těmi jsou jak producenti, kteří omezují výrobu, a tudíž i zaměstnanost, tak spotřebitelé, kteří si za zboží připlatí. Ekonomikám se snižováním jejich otevřenosti pak klesá efektivnost alokace zdrojů.
Silvia Holá
V oboru finančních trhů působí pět let. Ve společnosti Grant Capital připravovala pravidelné analýzy vývoje cen finančních instrumentů a fundamentální výhledy trhů, pak pracovala ve společnosti WBP Online. Nyní pracuje jako hlavní analytička společnosti xPartners. Věnuje se převážně dění na komoditních trzích a forexu. Zároveň dokončuje studium oboru Finance na Mendelově univerzitě v Brně.
xPartners - Investiční služby
Doba je dynamická a nabízí inovativní investiční příležitosti. Proto jsme tu my, mezinárodní společnost poskytující spolehlivé a bezpečné investiční služby po celém světě včetně České republiky - s lokální podporou v rodném jazyce a propracovaným systémem vzdělávání.
Více informací na: https://www.xpartners.com
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz