Víkendář: Německé automobilky se stávají stroji na skandály

Politico se věnuje nové aféře kolem výzkumu, který měl testovat negativní dopady emisí dieselových motorů na člověka. Píše, že „podle vědců, kteří za kontroverzními experimenty stáli, není možné, aby vedení automobilek BMW, Volkswagen a Daimler o testech nevěděla“. Například Helmut Greim, který stál v čele European Research Group on Environment and Health in the Transport Sector (EUGT) tvrdí, že zástupci automobilek se s ním setkávali na čtvrtletní bázi, aby diskutovali o výsledcích jeho práce“.

Simon Marks na stránkách Politico poukazuje na to, že zmíněné automobilky se po propuknutí nového skandálu od testů distancovaly. Šlo o pokusy v USA, které používaly makaky s cílem zjistit, jaké jsou dopady dlouhodobého vystavení živého organismu emisím. Automobilky tvrdí, že projekt je dílem nižšího managementu. Společnosti Volkswagen a Daimler zaměstnance, kteří měli být s pokusy spojení, už propustily. New York Times tvrdí, že cílem celého projektu bylo zjistit, zda jsou nové dieselové motory čistší než starší modely a zda jsou jejich emise karcinogenní.

Greim k postupu automobilek říká: „Šéfové VW, Daimleru a BMW tvrdí, že o ničem nic nevědí. To ale není pravda.“ Podle jeho slov bylo mezi firmami a jeho institutem „neustálé spojení“. A faktem je, že automobilky poskytovaly EUGT financování až do chvíle, kdy byl institut v roce 2017 uzavřen.

VW v reakci na skandál před několika dny propustil svého hlavního lobbistu Thomase Stega. Bild o něm tvrdí, že věděl o testech z roku 2013 a podle šéfa VW Matthiase Müllera lobbista „přijímá plnou odpovědnost“. Daimler zase propustil svého zástupce v dozorčí radě EUGT. VW, Daimler i BMW nyní provádí vnitřní šetření, ale společnosti Daimler i BMW tvrdí, že na testech nijak nespolupracovaly.

Ke skandálu dieselgate, který vedl k hlubokým problémům VW v USA i v Evropě, se tak přidává další aféra. VW se minulý rok v USA přiznal k vině, co se týče manipulací s emisemi, a bylo mu nařízeno zaplatit pokutu a náhradu v celkové výši 25 miliard dolarů. EU v reakci na skandál mění způsob schvalování nových modelů aut a tlačí na VW, aby kompenzoval i zákazníky v Evropě.

Zmíněné testy na opicích proběhly v roce 2014 a poprvé se o nich začalo hovořit poté, co byl VW zažalován u amerického soudu. O tomto případu poprvé informovaly New York Times, zprávy z jiných zdrojů hovoří i o testech na lidech. Greim tvrdí, že celý nápad přišel z EUGT a cílem bylo zjistit, jaký dopad mají emise na plíce. Pokusy byly prováděny v americkém Albuquerque a podle jeho slov byly schváleny etickým výborem.

Při pokusech byl používán motor z modelu VW Beetle (Brouk) a k dovršení celého skandálu byl tento motor vybaven podvodným softwarem, který uměle snižoval jeho emise při laboratorních testech. Ty tak v laboratorních podmínkách dosahovaly mnohem nižších hodnot než při reálném provozu. Podobný software je nainstalován do zhruba 11 milionů vozů po celém světě.

Nejde o jediný případ, kdy byl tento německý vědec součástí kontroverzního vědeckého výzkumu. Greim se v roce 2015 podílel na testech glykofosfátů, které jsou rozšířeným herbicidem, který prodává i gigant Monsanto. Vědci na základě studie jejich dopadu na člověka došli k závěru, že prostředek Roundup není karcinogenní a Evropská komise nakonec po dlouhé politické bitvě schválila jeho použití na dalších pět let.

Greim také zkoumal dopad některých látek z pesticidů na hormonální aktivitu lidského těla. Čelí kritice, že ve svých studiích jde na ruku firmám, které je zadávají. On sám ovšem tvrdí, že jej zajímají jen fakta, ale „existuje hodně lidí, kteří fakta odmítají“.


Zařazenoso 03.02.2018 08:02:00
ZdrojPatria
Originálpatria.cz/zpravodajstvi/3743457/vikendar-nemecke-automobilky-se-stavaji-stroji-na-skandaly.html
Přílohy
KategorieUdálosti

Související témata

Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.