Úvodní stránka

Možné postihy porušení zákona č. 256/2001 Sb.

Publikováno:
4.5.2015, (archivovaná zpráva)
Autor:
odbor 10500

Sdělení, jak živnostenské úřady postihují či mohou postihovat porušování zákonných povinností provozovateli živností podle zákona č. 256/2001 Sb. v době od 1. července 2008 do 11. dubna 2015.

Ministerstvo průmyslu a obchodu zveřejňuje podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, informaci poskytnutou dne 22. dubna 2015 na žádost, týkající se sdělení, jak živnostenské úřady postihují či mohou postihovat porušování zákonných povinností provozovateli živností podle zákona č. 256/2001 Sb. v době od 1. července 2008 do 11. dubna 2015

Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen "ministerstvo") poskytlo žadateli následující požadovanou informaci.

Z ustanovení § 58 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen "živnostenský zákon"), vyplývá, že živnostenský úřad je povinen zrušit podnikateli příslušné živnostenské oprávnění nebo pozastavit provozování příslušné živnosti na návrh orgánu státní správy vydávajícího stanovisko podle § 52 odst. 1 živnostenského zákona z důvodu, že podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení koncese, živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy. Podá—li tedy příslušný orgán státní správy vydávající cit. stanovisko podle § 52 odst. 1 živnostenského zákona živnostenskému úřadu návrh na aplikaci uvedeného ustanovení citovaného zákona ( v případech uvedených koncesovaných živností je tímto orgánem příslušná krajská hygienická stanice), je v souladu s § 58 odst. 2 živnostenského zákona povinností živnostenského úřadu (při zjištění, že k porušení podmínek stanovených rozhodnutím o udělení koncese, živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy došlo či dochází ze strany konkrétního podnikatele "závažným způsobem") přistoupit buď k pozastavení provozování předmětné koncesované živnosti podnikatele, nebo i ke zrušení jeho živnostenského oprávnění.

Dále platí, že podle ustanovení § 58 odst. 3 živnostenského zákona může živnostenský úřad zrušit konkrétní živnostenské oprávnění podnikatele nebo v odpovídajícím rozsahu pozastavit provozování živnosti, jestliže podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení koncese, živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy. Na rozdíl od ustanovení § 58 odst. 2 živnostenského zákona se tedy v případě ustanovení § 58 odst. 3 cit. zákona nejedná o povinnost živnostenského úřadu zrušit živnostenské oprávnění nebo pozastavit provozování živnosti, nýbrž pouze o možnost aplikace uvedeného ustanovení, nastanou—li k takovému postupu zákonné důvody.

V souladu s ustanovením § 58 odst. 4 živnostenského zákona je živnostenský úřad povinen pozastavit provozování živnosti v provozovně, jsou—li při provozování živnosti v dané provozovně závažným způsobem porušeny nebo jsou—li porušovány povinnosti stanovené živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy. V porovnání s ustanoveními § 58 odst. 2 a 3 živnostenského zákona nelze tedy v případě ustanovení § 58 odst. 4 cit. zákona přikročit k pozastavení provozování živnosti jako takové, avšak pouze k jejímu pozastavení v konkrétní provozovně.

K uplatnění postupu živnostenských úřadů s využitím ustanovení § 58 živnostenského zákona dochází v praxi živnostenských úřadů v případech, jde—li o podezření z porušování povinností podle zvláštních předpisů, mj. též na základě podnětů zaslaných živnostenským úřadům dalšími kontrolními orgány vykonávajícími kontrolní, resp. dozorovou činnost na základě specifické právní úpravy, upravující působnost uvedených orgánů (srov. též i např. ustanovení § 68 odst. 1 živnostenského zákona).

Z ustanovení § 68 odst. 2 živnostenského zákona vyplývá pro živnostenské úřady povinnost informovat ve lhůtě 30 dnů ode dne zjištění jednotlivé specializované orgány (zákon pouze demonstrativním výčtem vyjmenovává zejména orgány dozírající na dodržování hygienických, bezpečnostních a požárních předpisů a orgány České obchodní inspekce) o porušování příslušných zvláštních předpisů osobami provozujícími činnost, která je předmětem živnosti. Kromě této signalizační povinnosti směrem k dalším orgánům však platný živnostenský zákon neumožňuje živnostenským úřadům postihovat podnikatele za porušení povinností, vyplývajících pro ně ze zvláštních právních předpisů, sankcemi ve formě ukládané pokuty; ustanovení § 65 živnostenského zákona bylo z textu citovaného zákona s účinností od 1. 7. 2008 vypuštěno v důsledku zásad správního trestání schválených vládou České republiky, k nimž mj. patří i zásada vymezit skutkové podstaty přestupků a správních deliktů přesně a určitě konkrétními znaky objektivní stránky správního deliktu. Pokuty lze podle živnostenského zákona ukládat jen za porušení, resp. porušování povinností vyplývajících pro podnikatele z živnostenského zákona a rovněž za zjištěné případy provozování činnosti, která je předmětem příslušné živnosti (např. v případě daného dotazu předmětem koncesované živnosti Provozování pohřební služby", "Provádění balzamace a konzervace", "Provozování krematoria") bez živnostenského oprávnění pro příslušnou živnost, tj. jde—li v konkrétním případě o neoprávněné podnikání podle živnostenského zákona — jiné pokuty podle živnostenského zákona ukládat nelze.

Pouze pro úplnost lze ještě uvést, že pokud jde o sankce ukládané podnikatelům formou pokuty, lze provozovatele jednotlivých živností (tedy včetně i např. výše uvedených koncesovaných živností z oblasti pohřebnictví) v působnosti živnostenských úřadů event. sankčně postihnout za porušování jejich právních povinností uložením pokuty podle jiných právních předpisů, tj. zcela mimo rámec právní úpravy stanovené živnostenským zákonem (v tomto směru lze příkladmo obecně poukázat zejména na některé kompetence vyplývajících pro obecní živnostenské úřady ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, resp. na některé kompetence vyplývající pro krajské živnostenské úřady ze zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů).

Kontrolní a sankční kompetence specializovaných kontrolních orgánů (KHS, ČOI, ČIŽP, aj.) včetně možnosti uvedených orgánů ukládat pokuty za porušování povinností vyplývajících pro podnikatele ze zvláštních právních předpisů, zůstávají činností živnostenských úřadů nedotčeny.