Pry v 18ti mesicich test zvlada asi polovina deti.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Zrcadlov%C3%BD_test_sebeuv%C4%9Bdom%C4%9Bn%C3%AD
A nejde pouze o porozumeni funkce zrcadla, tedy ze zrcadlo neco odrazi. Jde o porozumeni faktu sve existence (to samo je abstraktni mysleni), o porozumeni funkce zrcadla (odrazi realitu), porozumeni, ze to co se odtazi v zrcadle jsem ja (opet abstraktni konstrukt), porozumneni, ze je na mne prilepeno/nakresleno neco, co tam nema byt (tedy abstraktni znalost toho, jak bych mel spravne vypadat) a nasledna snaha o odstraneni znacky (opet abstraktni snaha dat vse do poradku) ve spolupraci se zrcadlem (to vyzaduje abstraktni operaci stranoveho prevraceni obrazu).
Na zpracovani odrazu v zrcadle pri rozeznani sebe sama a odstraneni znacky potrebujes abstraktni mysleni (potrebujes abstraktni konstrukt existence sebe sama, potrebujes abstraktni predstavu toho jak mas spravne vypadat, abstraktni predstavu, co jsi a co nejsi, .....)
Jinak je prokazano, ze i zvirata dokazi pocitat. Ve velmi omezem meritku pouzivat matematicke operace scitani.
U delfinu je zase dokazano, ze se dokazi naucit umelou znakovou rec a ze chapou, ze odlisne poradi stejnych znaku v dane reci dava rozdilny vyznam. Tedy, ze se jsou schopni naucit a pouzivat gramatiku a ne pouze vyznam jednotlivych slov. Gramatika a jeji aktivni pouziti je take abstraktni mysleni. Co vice abstraktnejsiho bys chtel, nez je gramatika? Nebo samozrejme rec, kterou prokazatelne delfini zvladaji (ted mam na mysli jednoduchou rec pomoci sekvence znaku).
Tim, koncim tuto diskusi. Argumentu jsem dodal dostatek, na internetu si k tomu muzes najit jeste vice. Pokud tedy chces.