Když před pár lety vstupovaly na trh, mnozí ostřílení hráči se jim vysmívali. Situace se ale od té doby změnila. Z nováčků jako Air Bank, Equa, Fio či mBank se stali etablovaní hráči. A spíše než o malých může být řeč o mladých bankách, které jejich větší konkurenti musejí brát v potaz. Jen za poslední rok přešlo k těmto čtyřem finančním ústavům 311 tisíc klientů, kterých je dnes asi 2,3 milionu. Politika slibovaných nízkých či nulových poplatků nebo vysokého úročení se jim při honu na zákazníky vyplatila. Těch, kteří banku reálně využívají – takzvaných aktivních klientů s nastavenými trvalými příkazy, platbami kartou nebo pravidelnými vklady, je ve skutečnosti méně. V průměru jde asi o 70 procent, tedy 1,63 milionu lidí. Odkud se berou, není příliš těžké domyslet. „Nejčastěji k Air Bank přecházeli klienti velkých tradičních bank, jako jsou Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka. Z České spořitelny přišla tímto způsobem dokonce skoro polovina všech klientů, kteří mobilitu využili,“ říká mluvčí Air bank Jana Karasová, podle níž se však informaci, odkud klient přichází, dozví banka pouze tehdy, když z jeho pověření přestup sama vyřizuje. „V červnu jsme měli už 100 tisíc klientů, kteří tuto možnost od našeho startu využili,“ doplňuje Karasová. Právě největší retailové bance v zemi České spořitelně klesl počet lidí mezi lety 2012 a 2016 z 5,3 na 4,7 milionu. „Pokles počtu našich klientů je do jisté míry výrazem přirozených demografických trendů stárnutí populace. Zároveň samozřejmě platí, že stejně jako v případě ostatních velkých bank se počet našich klientů přirozeně snížil kvůli vstupu nových bank na trh v uplynulých pěti letech,“ potvrzuje mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Nejsilnější bankovní trojku ještě doplňují ČSOB se zhruba 2,8 milionu a Komerční banka s 1,7 milionu klientů.