Těžba ve výši 280 tisíc tun znamenala podle výrobního
ředitele Kamila Kempného splnění
červencového technického režimu
v rubání. Na business plán pochybělo
necelých 40 tisíc tun uhlí. Přípraváři,
jak oznámil provozní ředitel Vladislav
Szmek, vyrazili v sedmém měsíci 1875
metrů a 32 metrů investiční metráže.
Jejich dluh na technický režim v provozní
metráži činil čtyřicet a v investiční pak
devět metrů.
„Úkoly v rubáních byly v červenci
postaveny dosti náročně a splnili jsme
je doslova s odřenýma ušima. Výsledky
odrážely skutečnou situaci v dolech,
kde vzhledem k dovolenkovému období
byla zvýšená absence zaměstnanců
a v některých porubech jsme zase
museli bojovat s přírodou,“ poznamenal
Kempný.
Třeba v porubu 402 304/1, dobývaného
na ČSM-Jihu kolektivem hlavního
předáka Tadeusze Czaji z úseku Alpex
vedoucího Janusze Piełky, měli problémy
s vodou prosakující ze stropu, ale i tak
dokázali natěžit přes padesát kilotun
a splnit limitní výkon. Ve stěně 463 300
na téže šachtě naopak horníci z kolektivu
Tomáše Kovala z úseku Davida Miarky
denně zajišťovali nadloží lepením,
roxorováním a zavrtáváním rovin. „Přesto
dokázali v těžkých podmínkách poprvé
v letošním roce dosáhnout na parametry
limitního výkonu,“ podotkl výrobní
ředitel. Další limitní výkon přidali horníci
Bogdana Kanii z úseku vedoucího Karla
Pochopeně, když při kladení umělého
stropu vytěžili 14 127 tun z bloku
461 202 na ČSM-Jihu.
Výpadek v provozní metráži zapříčinily
podle provozního ředitele tři základní
faktory. „Ražba 11 2803 nafárala koncem
června přesmyk o amplitudě devíti
metrů. Ražba byla zastavena, kolektiv
musel vystěhovat razící technologii
a materiál, postavit novou respovou
odbočku šířky 9,5 metru pro ražbu
prorážky a zarážet se,“ popisoval Szmek
s tím, že osádky hlavního předáka
Petra Rojíčka měly v režimu za úkol razit
celý měsíc v přímém směru výdušnou
chodbu. Tím vypadly na technický režim
59 metrů.
Druhým faktorem byly výrazné tlakové
projevy při ražbě výdušné třídy 364 292
kolektivem hlavního předáka Waldemara
Paśika. I zde ražbu zastavovali a zahájili
přibírku počvy v délce padesáti metrů
pro zachování možnosti dopravy materiálu
na čelbu. Výsledkem byl jednadvacetimetrový
výpadek na režim.
A třetím faktorem bylo nesoudržné
nadloží na čelbě 463 290, což znamenalo
rozhodnutí ihned postavit čtyřstranný
klenbový kříž. Ten měly přitom stavět
osádky hlavního předáka Zdisława
Drzenieka až po získání průchodního
větrního proudu. „Tím nesplnil režim
o padesát metrů,“ upřesnil Szmek.
Na výkonech na čelbách se rovněž
podepsala obrovská absence, zejména
u kolektivů firem Alpex a Polcarbo. „Jen
díky dosaženým limitním výkonům
ostatních razičů nakonec činil výpadek
v metráži pouze čtyřicet metrů. Po sedmi
měsících nicméně přípraváři business
plán plní a mají slušnou pozici do závěrečných
měsíců v roce,“ doplnil provozní
ředitel.