Pro zlepšení manažerských schopností není potřeba studovat prestižní kurzy (to může být někdy spíše kontraproduktivní). Výborným návodem na to, jak pracovat s týmem zaměstnanců, jsou zásady práce trenéra (ještě lépe - práce trenéra malých dětí) - nemělo by to být překvapením, jde v obou případech o to, jak s víceméně daným týmem co nejefektivněji dosáhnout daného cíle. Ty hlavní a nejrelevantnější zásady v kontextu aplikace pro vedení společnosti se dají shrnout následovně:
1. Úspěch trenéra není měřen počtem vítězství, ale tím, kolik hráčů chce za tým a s ním hrát i příští sezónu.
2. Trénink i hra je způsobem, jak se zlepšit, ne nudným drilem. Musí být zábavou s náročnými cíly, které jsou dobře odměněny.
3. Systém a pořádek je nutností, rigidita ale zabíjí tým. Trénink a hra musí mít prostor pro kreativitu.
4. Pozitivní hodnocení musí být vždy první. Chválu musí slyšet všichni, kritika je mezi hráčem a trenérem.
5. Trenér vedle samotné techniky hry dává základ pro celkový pohled týmu na hru - co je důležité, co je nepřijatelné, co je férové a co ne.
6. Nutná je pouze krátká demonstrace techniky, požadavku na hráče - co je cílem a jak toho dosáhnout. Postupuje se po malých krocích, pouze po pochopení jednoho se postupuje k dalšímu.
7. Důležitost obousměrné komunikace (trenér - hráči) a zpětná vazba je základem pro vývoj týmu. Trenér se někdy stává hráčem a hráč trenérem.
8. Unikátnost hráčů nesmí být popřena na úkor týmu, tým nesmí trpět individualitou hráčů.
9. Každý tým má slabé stránky, totéž platí i o sebelepším soupeři.
Pokud tedy má manager dostatečné oborové znalosti (znalost zákaznického trhu, konkurence, relevantních technologií, trhu se vstupy, apod.) stačí "jen" zvolit dobrý cíl, strategii k němu vedoucí a uvedené zásady použít při její implementaci. Góly, respektive lepší ROIC, ROE, FCF výnosnost, EVA, apod., se pak dostaví.
Jiří Soustružník |