Společnost Uber ve svém osmém roce působení vykazuje mnohamiliardové ztráty, ty se navíc prohlubují. Alternativní taxislužba přišla jenom v roce 2015 o 2,5 miliardy dolarů a letos je na cestě k tomu, aby odepsala dokonce 5 miliard USD, vyplývá z čísel zveřejněných agenturou Bloomberg. Tržní hodnota Uberu by se přitom měla pohybovat kolem 48 miliard dolarů.
Hackerem, který Uberu ukradl data, byl dvacetiletý mladík z Floridy |
Ztráty společnosti Uber za druhé a třetí čtvrtletí roku 2017 představovaly více než 2,5 miliardy dolarů, což firmu posílá do červeného pole zhruba pět miliard dolarů. „Mnoho začínajících společností utrpělo ve svých začátcích významné ztráty, žádná z nich ale v šestém roce svého působení nepřišla o téměř 2,7 miliardy dolarů – tak jako Uber, který o dva roky později tuto částku skoro zdvojnásobil,“ tvrdí Yves Smithová ve své analýze publikované na serveru Nakedcapitalism. Podle ní by zlomení a otočení tohoto trendu představovalo největší finanční zpátečku v novodobé historii.
Nic však zatím nenasvědčuje tomu, že se Uber ze své chmurné finanční situace dostane, o ziskovosti firmy ani nemluvě. „Marže firmy se v roce 2015 a 2016 sice zlepšily, ale jen na úkor řidičů,“ vysvětluje Smithová a dodává, že jinak by firma neměla na svých účtech ani dolar.
Výdaje převyšují zisky
Příjmy z plateb cestujících se v roce 2015 zvýšily oproti předchozímu roku o 200 procent, celkové příjmy společnosti potom vzrostly o 300 procent. Dodstatné ale je, jak toho společnost dosáhla. Uber rita svých řidičů z původních 83 procent na 77 procent. „Jednalo se o účetní převod 500 milionů dolarů od řidičů a investorů na účty Uberu,“ píše Smithová. Snížení kompenzací řidičů sice vylepšilo provozní zisk EBIDTA, Uber je ale kvůli zvýšeným výdajům stejně zcela odepsal.
Rok 2016 potom znamenal pro řidiče ještě větší ztráty. Společnost jejich podíl na příjmu snížila na 68 procent. Tato akce vynesla Uberu tři miliardy dolarů. „Obchodní model, kdy je zlepšení zisku tolik závislé na snížení odměn, je neudržitelný. Zvláště když klesnou na úroveň minimální mzdy,“ píše Nakedcapitalism.
Hromadné seškrtání kompenzací pro šoféry se ale ukázalo jako chybný krok, který by vedl k úplnému kolapsu společnosti. Uber byl letos donucen tyto změny otočit a zvýšil marže řidičů ze 68 procent na 80 procent. To znamenalo, že příjmy společnosti Uber, které v roce 2015 vzrostly o více než 300 procent a v roce 2016 o více než 200 procent, letos pravděpodobně narostou jen o zhruba 15 procent. Bez pomoci investorů by navíc Uber nejspíš padl již dávno.
*částky jsou uváděny v milionech dolarů | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
celkové platby cestujících | - | 685 | 2,957 | 8,900 | 20,000 | 36,900 |
hrubý příjem řidiče | - | - | 2,462 | 6, 890 | 13,550 | 29,560 |
podíl z jízdného, který připadl řidiči (%) | - | - | 83 % | 77 % | 68 % | 80 % |
příjmy Uberu | 16 | 104 | 495 | 2, 010 | 6,450 | 7,340 |
náklady Uberu | 35 | 161 | 1,060 | 3,330 | 9,650 | 11,428 |
(126 %) | (54 %) | (118 %) | (66 %) | (50 %) | (56 %) | |
- | - | (671) | (2,660) | - | (5,040) | |
(136 %) | (132 %) | - | (69 %) | |||
zdroj: www.nakedcapitalism.com |
Uber navíc nedělá příliš pro to, aby svou pošramocenou image vylepšil. „Vzhledem k tomu, že společnost nevysvětlila, jak se hodlá dostat do černých čísel, lze předpokládat, že to sama neví,“ dovozuje Smithová. „S tolika skandály je snadné ztratit přehled o jednom z největších problémů v kancelářích společnosti Uber v San Francisku: jak vydělat peníze. Nebo jak jich alespoň méně ztratit,“ dodává server Bloomberg.
TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem? |
Boj konkurenčních firem
S problémy se společnost Uber potýkala například v Číně, kde sváděla boj o zákazníky s konkurenční firmou Didi Chuxing. Ta nakonec aktivity Uberu odkoupila. „Nemám pochybnosti o tom, že Uber a Didi Chuxing budou společně silnější,“ komentoval tehdy uzavřený obchod generální ředitel UberuTravis Kalanick. Výsledný podíl slepence nyní v Číně činí necelých 6 procent trhu.
Do popředí zájmu se Uber dostal i v České republice, nejvíc potom v září letošního roku. Řada pražských taxikářů totiž nesouhlasí s obchodním modelem této společnosti, který považují za diskriminační. Šoféři Uberu totiž nemusí skládat taxikářskou zkoušku nebo pořizovat drahý taxametr. Někteří taxikáři proti Uberu v polovině září proto protestovali na letišti Václava Havla. „Chceme jenom, aby řidiči Uberu plnili stejné podmínky jako my. Nebo ať magistrát uvolní pravidla i pro nás. Takhle získávají obrovskou konkurenční výhodu,“ řekl pro IDNES.cz jeden z taxikářů.
Pražským taxikářům leží Uber v žaludku, několikrát to dali jasně najevo:
24. listopadu 2017 |