Češi nakupují méně často, ale více věcí. Budoucností řetězců je hra, scanery a mobily

16. listopad 2017

Nákupní zvyky Čechů se rychle mění. Čím dál větší roli hraje kvalita zboží a ne jen jeho cena. Navíc se nákupy zvětšují a lidé už nevyrážejí na nákup tak často. Vychází to z údajů společnosti Gfk a Svazu obchodu a cestovního ruchu. Navíc se nakupování bude v následujících letech dramaticky měnit, a to hlavně po technologické stránce. Obchodníci se ale trendům zatím přizpůsobují pomalu.

Místo čekání ve frontě u pokladny a vyndávání zboží na pás stačí načíst čárový kód rovnou při vkládání zboží do košíku. U samoobslužné pokladny pak už zákazník jen zaplatí načtené položky. Takhle můžou zákazníci nakupovat třeba v Globusu.


Doma se prostě vyfotíte, pošlete tu fotku přes internet, nastíníte obchodu, co byste chtěli. Pak přijdete do prodejny a tam máte to zboží nachystané. Marta Nováková

Podobnou technologii můžou nakupující využívat už víc než rok i v Tescu, popisuje mluvčí firmy Václav Koukolíček.

„Ve vybraných obchodech jsme spustili službu scan and shop a scan mobile, která umožňuje pohodlné nakupování pomocí scanerů nebo mobilních telefonů. Zboží pak jen zaplatíte na pokladně a po celou dobu máte přehled o svých výdajích. Zároveň rozšiřujeme i počet samoobslužných pokladen, které se také těší velké oblibě zákazníků,” popisuje Koukolíček.

Nakupování bez pokladen

Chytré technologie budou hrát při nakupování stále větší roli. Například v Americe už můžou zákazníci nakupovat úplně bez využítí pokladen.

„RFID code, to je čipový kód, který slouží pro pohyb zboží ve velkoobchodech, ale zároveň také v některých případech slouží k tomu, aby platební brána u pokladen dovedla přečíst bez činnosti spotřebitele nebo pokladní, které zboží prochází platební bránou,” říká viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Michal Ševera.

Přijít si pohrát


Jsme v zásadě schopní dělat analýzy toho, kolik lidí jde kudy, jak dlouho. Martin Hošek

Jednoduše řečeno – pouze dáváte zboží do vozíku a pak zaplatíte, aniž byste ho museli vyndávat. „Další novinkou v nakupování za oceánem je třeba výběr oblečení podle fotografie," říká prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu, Marta Nováková.

„Doma se prostě vyfotíte, pošlete tu fotku přes internet, nastíníte obchodu, co byste chtěli. Pak přijdete do prodejny a tam máte to zboží nachystané ve své velikosti a se všemi doplňky a servisem. To znamená že si do prodejny přijdete prostě pohrát,” vysvětluje Nováková.

Právě zábavné a zážitkové nakupování budou vyžadovat zákazníci stále častěji. Navíc nakupující budou chtít i víc informací. Společnost Retail Track teď připravuje aplikaci Pařížská live. Ta spotřebitelům v mobilním telefonu ukáže informace a speciální nabídky dopředu vybraných obchodů.

Další technologickou novinku teď firma chystá v nákupním centru OC Galerie Teplice. „Jsme v zásadě schopní dělat analýzy toho, kolik lidí jde kudy, jak dlouho. A to je velký trend, který nejen obchodníci, ale i retaileři začínají chtít,” popisuje ředitel společnosti Retail Track Martin Hošek.

Zelenina

Pokladny bez pokladních

Všechny informace, které obchodníci získají pomocí takových technologií, musí být v souladu s novým nařízením o ochraně osobních údajů, takzvaným GDPR. Viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Michal Ševera ale upozorňuje, že rozmach robotizace ubere pracovní místa na trhu.

„Pokladní už dlouho v obchodech nebudou, nebo tam budou po nějakou dobu dvě až tři pokladny, které to budou dělat pro ty, kteří se bojí technologií. Ale technika je už tak daleko, že obchod dokáže fungovat bez pokladních,” říká.

Víc věcí v košíku


Češi nakupují potraviny méně často než před čtyřmi lety, zato položek v nákupním košíku je víc. Za každý nákup utratíme v průměru 234 korun.

Tuzemské obchodní řetězce ale zatím o pokladních systémech bez zaměstnanců v takové míře nepřemýšlejí. Třeba Lidl stále sází na osobní přístup k zákazníkovi a také na technologie šetrné k životnímu prostředí.

„K technologickým novinkám určeným pro zákazníky patří například wifi připojení zdarma, které instalujeme v nových a modernizovaných prodejnách. Zde také instalujeme pokladny s odkládacím prostorem pro rychlé a přitom pohodlné odbavení dvou zákazníků zároveň a také s barevným displejem, na kterém zákazníci vidí namarkované zboží,” popisuje mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Podle čísel Gfk Češi nakupují potraviny méně často než před čtyřmi lety, zato položek v nákupním košíku je víc. V průměru tak vychází, že Češi jdou do obchodu 337krát za rok a za každý nákup utratí v průměru 234 korun.

autor: bkl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.