Zpoplatnění stovek dalších kilometrů silnic je součástí zadání tendru na provoz mýta po roce 2020. Tento záměr kritizoval mimo jiné současný mýtný správce Kapsch, pro nějž může být problematické postavit nové mýtné brány na nově zpoplatněných komunikacích.
Obří soutěž na mýto zná všechny hráče. Oficiálně potvrdili účast Maďaři i Němci |
Nastavení výběrového řízení i s 900 kilometry silnic prvních tříd naopak více vyhovuje slovenskému SkyTollu, který používá satelitní technologii a do soutěže se přihlásil také.
Podle administrátora petice Stop mýtu na jedničkách Jiřího Poláka však firmy ucházející se o další provozování systému nemají na protest žádný vliv. Tvrdí, že iniciativa vzešla od některých jihočeských starostů a tamních krajských radních, jejichž obce a města by mohlo zpoplatnění poškodit.
TENDR NA MÝTO |
Starostové se obávají především neúměrného zvýšení dopravní zátěže na komunikacích nižších tříd, které budou dopravci využívat ve snaze objíždět nově zpoplatněné úseky.
„Zkušenosti ukazují, že na této snaze nezmění nic ani dopravní značení ani zvýšený dohled policie. Vyšší zátěž povede k devastaci silnic nižších tříd, na jejichž opravy již v současné době často chybí prostředky,a také ke zhoršení bezpečnosti místní dopravy a chodců v obcích,“ uvádí administrátor Polák.
Proti plánu zpoplatnění dalších kilometrů se podle něj staví i další organizace. „Jedním z výrazných kritiků je Hospodářská komora či Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Protest má podporu Svazu měst a obcí či Svazu průmyslu a dopravy,“ dodal Polák.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za 10 let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, provozovatelem je firma Kapsch. Loni vybrala 9,89 miliardy korun.