Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Starostové proti mýtu na 'jedničkách'. Petice varuje před hlukem a zničenými silnicemi

Ekonomika

  18:15
PRAHA - Z iniciativy některých jihočeských starostů vznikla petice, která se staví proti záměru ministerstva dopravy zavést mýtný systém na dalších 900 kilometrech silnic prvních tříd. Důvodem jsou obavy z toho, že řidiči kamionů se budou snažit „jedničkám“ vyhnout a budou brázdit silnice nižších tříd, tedy i přes obce.

Ilustrační foto. foto: MAFRA

Zpoplatnění stovek dalších kilometrů silnic je součástí zadání tendru na provoz mýta po roce 2020. Tento záměr kritizoval mimo jiné současný mýtný správce Kapsch, pro nějž může být problematické postavit nové mýtné brány na nově zpoplatněných komunikacích.

Obří soutěž na mýto zná všechny hráče. Oficiálně potvrdili účast Maďaři i Němci

Nastavení výběrového řízení i s 900 kilometry silnic prvních tříd naopak více vyhovuje slovenskému SkyTollu, který používá satelitní technologii a do soutěže se přihlásil také.

Podle administrátora petice Stop mýtu na jedničkách Jiřího Poláka však firmy ucházející se o další provozování systému nemají na protest žádný vliv. Tvrdí, že iniciativa vzešla od některých jihočeských starostů a tamních krajských radních, jejichž obce a města by mohlo zpoplatnění poškodit.

TENDR NA MÝTO

  • Ministerstvo dopravy ho vyhlásilo ve 15. června, formou tendru je jednací řízení s uveřejněním.
  • Výběrová komise zvolí nejvhodnější uchazeče, s nimiž povede podrobné rozhovory. Přihlášena jsou čtyři konsorcia.
  • Maximální hodnota tendru je 29 miliard korun za 10 let. Ministerstvo však očekává podstatně nižší nabídky.
  • Vítěz by měl být znám zhruba v srpnu příštího roku. Starat o mýto by se měl od roku 2020.
  • Starostové se obávají především neúměrného zvýšení dopravní zátěže na komunikacích nižších tříd, které budou dopravci využívat ve snaze objíždět nově zpoplatněné úseky.

    „Zkušenosti ukazují, že na této snaze nezmění nic ani dopravní značení ani zvýšený dohled policie. Vyšší zátěž povede k devastaci silnic nižších tříd, na jejichž opravy již v současné době často chybí prostředky,a také ke zhoršení bezpečnosti místní dopravy a chodců v obcích,“ uvádí administrátor Polák.

    Proti plánu zpoplatnění dalších kilometrů se podle něj staví i další organizace. „Jedním z výrazných kritiků je Hospodářská komora či Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Protest má podporu Svazu měst a obcí či Svazu průmyslu a dopravy,“ dodal Polák.

    Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za 10 let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, provozovatelem je firma Kapsch. Loni vybrala 9,89 miliardy korun.

    Autor: