V šesti stanicích metra je wi-fi za deset milionů. Tunely zůstávají bez internetu i signálu

Události v regionech: V šesti stanicích pražského metra se cestující mohou připojit k internetu (zdroj: ČT24)

V šesti stanicích pražského metra je k dispozici bezdrátové připojení k internetu. Dopravní podnik počítá s tím, že pokud se osvědčí zkušební provoz, rozšíří wi-fi do dalších stanic. Zatím za ni zaplatil deset milionů korun, součástí je i opatření, které má podle dopravního podniku zvýšit bezpečnost cestujících. Podle odborníků by ale bylo účelnější pokrýt celou síť metra mobilním signálem. V případě nouze by to mohlo posloužit i lépe.

Wi-fi dopravního podniku je zatím ve dvou stanicích trasy metra C, ve dvou trasy B a ve stanicích obou tras na Florenci. Po připojení se cestující dostanou na vstupní stránku, kde se dozvědí aktuální dopravní informace. „Můžete vidět, co se děje v dopravě, krátkodobé výluky, stav bezbariérových zařízení,“ uvedl projektový manažer Lukáš Kulovaný.

Ve stanicích je celkem 75 vysílačů. Miroslav Řezníček z vedení ČD-Telematiky, která wi-fi dodala, ujistil, že jde o velmi kapacitní síť. „Náš systém je vybudován v nejnovějším standardu, který existuje. Pro cestující bude rychlejší se přihlásit k wi-fi než k mobilní datové síti operátora,“ míní.

  • Florenc (trasa B)
  • Florenc (trasa C)
  • Hlavní nádraží (trasa C)
  • Pražského povstání (trasa C)
  • Náměstí Republiky (trasa B)
  • Smíchovské nádraží (trasa B) 
  • kapacita připojení: 300 Mb/s, standard 802.11 ac wave 2; zdroj: ČD-Telematika
Mapa stanic s wi-fi
Zdroj: ČT24

Dopravní podnik za to, že může cestujícím v šesti stanicích nabídnout bezdrátové připojení k internetu, zaplatil deset milionů korun bez DPH. Podle webu Lupa.cz je ale celková cena ještě vyšší. Téměř dva a půl milionu stála kabeláž a kolem půl milionu projektová dokumentace. Vedení dopravního podniku i hlavního města zdůvodňuje nákladný projekt tím, že poslouží nejenom k zábavě a informování cestujících, ale také jako nouzový komunikační kanál.

„Evakuace,“ ohlásí náhle telefon

„V první řadě se jedná o bezpečnostní zařízení. Je to bezpečnostní wi-fi, kde dopravní podnik upozorňuje na mimořádné události, které by mohly nastat v metru,“ uvedla pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Například v situaci, kdy bude nutné stanici evakuovat, se wi-fi odpojí a při pokusu o nové připojení pošle do přístroje zprávu o evakuaci. Ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Gillar dodal, že jde o „nejjednodušší cestu“, jak informaci k cestujícímu dostat.

Takový smysl wi-fi ve stanicích přitom někteří experti zpochybňují. „Pokud je tam nějaký problém, je třeba cestující informovat rozhlasem. Rozhodně se nedá spoléhat na to, že se v tu chvíli podívají na displej svého mobilního telefonu,“ podotkl analytik ISP Alliance Rostislav Kocman.

Také internetový publicista Daniel Dočekal míní, že jako bezpečnostní systém není takovéto připojení k wi-fi vhodné. „Lidem, kteří nemají zapnutý mobilní telefon, nemají na něm zapnutou wi-fi, nejsou k wi-fi v metru připojeni nebo nemají správný operační systém nebo ho nemají nastavený tak, aby se jim to objevilo, se to vůbec neukáže,“ shrnul.

Podle Kocmana by bylo vhodnější pokrýt celou síť metra mobilním signálem. V tunelech je zatím k dispozici pouze mezi Dejvickou a konečnou Nemocnice Motol, ale nikde jinde. Přitom by se pak mohli cestující k internetu dostat prostřednictvím svého datového připojení a v případě nouze by se k nim mohly informace dostat i tak. „Tři mobilní sítě jsou součástí krizového řízení, přes které je možné všem lidem poslat SMS, ať se evakuují,“ poukázal Rostislav Kocman.

Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) město s pokrytím metra signálem počítá. Pilotní projekt by měl začít na trase C, ale není stále jasné, kdy se tak stane. Bude záležet na datu podpisu smlouvy mezi dopravním podnikem a vybraným operátorem.

Generální ředitel DPP se k pokrytí metra signálem nechtěl vyjádřit. Podle Lupy.cz ale stále trvá jednání s operátory o tom, co dopravnímu podniku dají odměnou za to, že budou moci v tunelech umístit své vyzařovací kabely. „Jednání konsorcia operátorů s DPP probíhají již třetím rokem,“ řekla serveru mluvčí T-Mobilu.

Pochybnosti panují i kolem petřínské wi-fi

Podobné kritice nečelí město, potažmo jeho dopravní podnik, poprvé. Nedávno vzbudila pozornost zakázka na wi-fi na Petříně. Městská rada schválila smlouvu za 2,3 milionu korun, což je podle poradce v oblasti telekomunikace Štěpána Beneše, jako kdyby „chtěla odvézt hromádku písku, která se vejde na kolečko, a objednala si tatru, která uveze dvacet tun“.

Magistrát zakázku hájí tím, že má poskytnout bezdrátové připojení k internetu nejenom na petřínské lanovce, ale i v části parku. I v tomto případě se však pozastavil IT specialista Daniel Dočekal nad otázkou, zda by si lidé nevystačili s datovým připojením. „I děti na základní škole jsou vybaveny tímto internetem, takže vytvářet wi-fi v okolí lanovky a v parku je zvláštní nápad,“ míní.

Veřejná wi-fi nicméně již má v pražské MHD své místo a stále posiluje. K internetu je možné se připojit v tramvajích Škoda 15T druhé série, rozšiřuje se také počet tramvajových zastávek, které poskytují bezdrátové připojení k internetu. Podle výsledků zkušebního provozu čerstvě spuštěné wi-fi v metru rozhodne dopravní podnik, zda ji nabídne i v dalších stanicích.