reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Navi už o příštím létě, přijdou vícečipová GPU?

10.10.2017, Jan Vítek, aktualita
AMD Navi už o příštím létě, přijdou vícečipová GPU?
Tvrdošíjné prosazování pamětí HBM ze strany AMD má jednu výhodu. Firma bude mít dost zkušeností na to, aby mohla podobný přístup využít při navrhování GPU v podobě MCM modulů. Budou to již připravované Navi? 
Dle serveru TweakTown má Navi přijít na trh spíše dříve, než později, takže AMD jeho nástup prý hodlá uspíšit. Nyní se už mluví o červenci až srpnu 2018, a můžeme se tak ptát, jak se mezi toto datum a přítomnost má vměstnat ještě oprášená generace Vega. Tyto karty se ale mohou nakonec na trhu krásně doplnit a nikde není řečeno, že AMD má na něj vypustit běžné herní Navi či byť jen poloprofesionální karty pro pracovní stanice. Pokud něco takového přijde, můžeme očekávat, že půjde spíše o GPU akcelerátory pro AI a vůbec GPGPU, jak je dnes obvyklé. 
 

Od Vega Refresh se očekává spíše to, že bude stále soupeřit s generací Pascal, a to třeba s očekávanou GeForce GTX 1070 Ti, která bude vyslána proti Radeonu RX Vega 56. Budou to ale přinejlepším 12nm čipy, neboť tuto technologii mají GlobalFoundries už v podstatě připravenou, ale Navi je plánováno pro 7nm proces, ale to by nemuselo být vše, co na nich bude z tohoto hlediska zajímavé, i když budeme mluvit čistě jen v rovině spekulací.
  
Už delší dobu se mluví o výrobě hi-end čipů v podobě MCM (Multi-Chip Module). Tím přitom nemáme na mysli třeba procesory AMD Threadripper nebo Epyc propojené několika spoji vedenými v substrátové destičce. Půjde stejně či podobně jako v případě HBM2 o stovky až tisíce datových spojů, k čemuž je zapotřebí využít křemíkový interposer pod celým čipem nebo malé křemíkové můstky umístěné pouze pod okraji čipů (technologie EMIB), což je jednodušší a levnější řešení, o němž uvažuje i samotný Intel. 
 
 
Výhody jsou zřejmé. Nemusí se vyrábět velké monolitické čipy, v jejichž případě existuje vysoká pravděpodobnost, že se něco nepovede, což ostatně platí právě i pro ony Threadrippery a AMD z toho aktuálně značně těží. A vedle toho se mohou pro různé části použít různé výrobní procesy, takže pro ty nejdůležitější s GPU jádry pochopitelně ten nejlepší a pro podružný čip starající se třeba o komunikaci přes sběrnice počítače se dá využít levnější výroba starším procesem. 

Na druhou stranu je pak problém všechny použité čipy správně pospojovat a s tím má AMD, respektive jeho dodavatelé, aktuálně velké problémy. Týká se to čipů RX Vega, jež jsou vyráběny ve třech verzích a jedna z nich má paměti HBM2 o trošku níže než samotné GPU, z čehož koukají problémy s chlazením. Jde o dětské problémy nových technologií, které se však aktuálně řeší a pokud by je AMD s ostatními dokázalo zvládnout, mohlo by oproti NVIDII získat s MCM GPU velkou konkurenční výhodu, jakou má aktuálně i oproti Intelu. Ale jak už bylo řečeno, jde pouze o úvahu, co by AMD mohlo a nemuselo udělat, ale uvidíme, zda realita nebude podobná. 
 
Zdroj: TweakTown
reklama