"Dvě nově vyhlášené dotační výzvy z Národního programu Životní prostředí mají pomoci snížit negativní dopady automobilové dopravy na kvalitu ovzduší a zdraví obyvatel ve městech a podpořit všechny možnosti ekologicky šetrné dopravy," uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

Půjčovny kol založené na principu sdílení fungují tak, že zájemce si kolo na určitém stanovišti sám vyzvedne a na jiném stanovišti ho opět vrátí. Ministerstvo doufá v to, že větší využití jízdních kol pro dopravu ve městech zlepší kvalitu ovzduší.

"Až čtvrtina znečištění ovzduší v České republice pochází totiž právě z dopravy, ve velkých městech a aglomeracích je to dokonce až 50 procent. Navíc od roku 2000 zaznamenáváme strmý narůst automobilové dopravy, což situaci, zvláště v zimních obdobích, ještě zhoršuje," vysvětlil důvody pro dotační výzvu ministr Richard Brabec (ANO).

Bohuslav Sobotka v roce 2017
Sdílenou ekonomiku chce nejvíce regulovat ČSSD. Bránit jí žádná strana nechce

O dotaci mohou žádat statutární města, dopravní podniky a příspěvkové organizace s většinovým podílem města a dále firmy, spolky a neziskové organizace, které už mají s provozováním bikesharingu zkušenost. Příspěvek ze státního fondu pokryje nanejvýš 85 procent výdajů, může se pohybovat od 250 tisíc až po pět milionů korun. Žádat o něj mohou zájemci do 31. ledna 2018, projekt poté musí zrealizovat do 20. prosince 2020.

Půjčovny už fungují v Praze, Brně, Českých Budějovicích a několika dalších městech, provozují je zpravidla soukromé firmy. Praha hodlá v blízké době zřídit i vlastní službu bikesharingu. Zájem projevily také Pardubice či Ostrava.

Ilustrační foto
Život bez zbytečného odpadu. Opravárna spouští nový projekt

Čistotu ovzduší má podpořit i dalších 20 milionů korun, které ministerstvo rozdělí městům a krajům na informační kampaně pro ekologičtější dopravu. Mohou být zaměřené na propagaci cyklistiky, veřejné dopravy, elektromobilů a dalších alternativních pohonů v dopravě. "Výše dotace je omezena maximálně na 1,5 milionu korun v případě krajů, u statutárních měst se horní hranice pohybuje mezi jedním až dvěma miliony korun v závislosti na počtu obyvatel," vysvětlil ředitel státního fondu Petr Valdman. V minulosti podobná dotace podpořila například projekt Zdravě po Ostravě.

Obě výzvy vypsalo ministerstvo v době, kdy vrcholí Evropský týden mobility. Začal 16. září a v Česku se do něj zapojilo přes 25 měst. Na podporu zdravého ovzduší ve městech šly v minulosti i další dotace. Podle ministra Brabce směřovaly na protismogová opatření jak miliardy z evropských fondů, tak peníze z národních zdrojů. "Z nich přispíváme v oblasti čisté mobility například na zavádění nízkoemisních zón nebo nákup vozidel s alternativním pohonem pro města a obce," doplnil ministr.

Václav Havel v roce 2004.
Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta