Provozovatelé internetové reklamy se bouří proti blokování reklam ze strany Applu

Nové verze operačních systémů pro zařízení Apple- iOS 11 a MacOS High Sierra obsahují novou funkci, která prohlížeči Safari umožní blokovat některé reklamy. Tato funkce je nazvaná „chytrá prevence sledování“, která zabraňuje určitým webovým stránkám sledovat uživatele na síti a umisťovat reklamy na stránky, které zrovna navštěvuje.

Proti této změně se postavilo šest největších reklamních konsorcií, které v otevřeném dopisu žádají Apple, aby své rozhodnutí přehodnotil, protože by mohl ohrozit digitální reklamní ekosystém. Apple na to odpovídá, že systém sledování uživatelů je natolik sofistikovaný, že dokáže pozměnit téměř kompletní historii prohlížení, a cítí tedy potřebu své zákazníky před těmito praktikami chránit.

Sledování aktivity na internetu funguje na základě souborů cookies, do kterých se zaznamenávají navštívené stránky nebo napsaná slova. Tyto soubory reklamní programy analyzují a cílí potom reklamu přesněji na to, o co má uživatel v dané chvíli zájem. Některé soubory cookies navíc mohou ovlivnit samy inzerenti.

Právě na zablokování souborů cookies dodaných inzerenty je založená nová funkce prohlížeče Safari. Ta dokáže na základě strojového učení od sebe soubory cookies rozeznat a ty které nepochází od uživatele tak odfiltrovat.

Podle všech indicií zatím Apple reklamním společnostem vyhovět nehodlá a funkce omezující sledování by se měla od konce září v prohlížeči Safari naplno rozběhnout.

theguardian.com