Velkokapacitní silnice do Třince zatím nevznikne. Přišly žaloby a odvolání

Stavba silnice, která má ulevit obcím na Frýdecko-Místecku a zrychlit cestování z Frýdku-Místku do Třince, se zdrží. Ředitelství silnic a dálnic sice má od jara stavební povolení a počítalo se se zahájením prací po prázdninách, ale série odvolání a žalob ji oddálí.

Kdo dnes jede z Frýdku-Místku do Třince, případně dále na Žilinu, musí po krátké jízdě po dálnici D48 znovu a znovu brzdit na 50 km/h. Projíždí Hnojníkem, pak Stříteží, pak místní částí Ropic… Silnice I/68 navíc není zvlášť široká a nemá ani zpevněnou krajnici. Zásadní změnu v bezpečnosti, pohodlí i rychlosti má přinést přeložka, která by se měla obcím vyhnout a z nepohodlné silnice udělat velkokapacitní čtyřpruhovou komunikaci, takřka dálnici.

Připravovaná stavba nové silnice I/68 však prozatím nemůže začít. Podle zjištění České televize vrátil Nejvyšší správní soud na začátek vyvlastňovací řízení, která měla přihrát státu dva chybějící pozemky. Navíc má ŘSD problém i se stavebním povolením. Uvádí sice, že ho má již od března, jenomže není pravomocné. Podle mluvčí krajského úřadu Miroslavy Chlebounové přišlo pět odvolání, která zpochybňují stavební povolení na všechny tři stavební úseky nové silnice I/68.

Podle statistiky, která vznikla na základě loňského celostátního dopravního sčítání, projíždí po staré silnici I/68 – která je dlouhá 7,5 kilometru, začíná na křižovatce s dálnicí D48 u Horních Tošanovic a končí na křižovatce se silnicí I/11 u Třince-Nebor – každý den v průměru přes osm tisíc aut, z toho více než tisíc jsou nákladní vozidla.

Lidé, kteří žijí bezprostředně u silnice, se obávají, že je auta nyní zahltí. Již na podzim by měla být hotová přeložka silnice I/11 od Třince směrem na Slovensko, na kterou má nová I/68 plynule navázat. Když ale prozatím nevznikne, hrozí podle starosty Horních Tošanovic Petra Martiňáka, že po nové silnici bude přijíždět ještě více aut, která se pak budou muset vměstnat na starou I/68.

Přeložka silnice I/11 od Třince po Bystřici bude mít stejný charakter jako plánovaná nová I/68. Půjde o čtyřpruhovou silnici postavenou v kategorii S 24,5/100 – tedy stejné jako například nová silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, z pohledu řidičů-laiků to bude takřka dálnice. Jedenáctikilometrová přeložka odvede tranzitní dopravu z nitra Třince, zároveň zvýší kapacitu úseku severně od Bystřice, ale dokud nebude hotová i nová I/68, zůstane mezi Nebory a Horními Tošanovicemi úzké hrdlo.