Pojištění v řádu miliard? Piloti poukazují na rizika práce na živnostenský list

Prezident Miloš Zeman podepsal novelu zákona o civilním letectví, která má řešit i problém s nedostatkem dopravních pilotů a jejich odcházením do zahraničí. Piloti nově budou moci pracovat na živnostenský list. Někteří z nich ale zmiňují spíše odvrácenou stránku, kterou změna představuje.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Australské letadlo (ilustrační foto)

Australské letadlo (ilustrační foto) | Zdroj: Wikimedia Commons

Aerolinie čekají, že živnostenské listy udrží piloty v Česku. Někteří oslovení letci ale zmiňují i možná rizika, která novela přináší. Upozorňují, že létat pro více společností nemusí být zcela bezpečné.

Přehrát

00:00 / 00:00

Živnostenské listy pro piloty se staly ožehavým tématem. Celý příspěvek si poslechněte zde

Pro mě je to velká nejistota, protože v letní sezoně, kdy pilotů je třeba několikanásobek toho, co v zimě, není nouze o práci. Pak přijde zima a ta nouze být může,“ popisuje Českému rozhlasu PLUS jednu ze svých obav Petr, první důstojník – tedy kopilot, u nízkonákladové letecké společnosti.

Létat na živnostenský list ho neláká – i přes to, že by mohl pracovat pro více aerolinek. To dosud v Česku nejde. Piloti dopravních letadel musí být v zaměstnaneckém poměru.

„Každá společnost má malinko jiné postupy, musí to být to samé letadlo, protože ty licence jsou absolutně nekompatibilní. Představa, že létám pro dvě nebo více společností, je nereálná, to nebude ani bezpečné,“ dodává kopilot.

Ministerstvo dopravy mezitím obavy dopravních pilotů mírní, podle resortu nejde o tak výraznou změnu. „Poslancům šlo o to, že nebyl pořádný právní podklad pro vykonávání té nezávislé činnosti, který právě ta úprava dává,“ vysvětluje jeho mluvčí Tomáš Neřold.

'Pojistí živnostníka v řádu miliard korun?'

Piloti také neví, kdo v případě nehody ponese odpovědnost za škody. Jako zaměstnanci můžou být postihováni do výše několika mezd – u pilotů jako podnikatelů je to ale velká neznámá, říká jeden z kapitánů, který nechtěl být jmenován, ale redakce jeho totožnost zná.

Každé páté letadlo na Ruzyni mělo letos zpoždění. Oblíbená výmluva aerolinek: pták v motoru

Číst článek

„Nedovedu si představit, že pojišťovna pojistí živnostníka proti škodám na dopravním letadle, které je v řádu dvou miliard korun,“ říká. On sám je kapitánem u zahraniční nízkonákladové společnosti a pracuje tedy na živnostenský list. Jako výhodu to ale nevnímá, spíše naopak.

„Bohužel se tento způsob zaměstnávání a létání na živnostenský list stal evropským problémem a Evropská komise přešlapuje na místě a neví, jak se k tomu postavit,“ dodává.

Živnostenské listy mají obor zatraktivnit

Právě to, že piloti v zahraničí na živnostenský list běžně pracují, bylo jedním z hlavních argumentů pro přijetí novely zákona. Tím druhým byl jejich nedostatek, který hrozí v následujících letech. Jak ho může novela odvrátit, vysvětluje mluvčí Českých aerolinií David Šabík.

„Uchazeči o povolání pilota, pokud by pracovali jako živnostníci, by si mohli rychleji odepsat náklady na vzdělání. To zatraktivní a zpřístupní povolání pilota většímu okruhu zájemců,“ říká Šabík.

Německo odkoupilo boeing, který v 70. letech unesli teroristé. Zamíří do muzea

Číst článek

Kapitán u zahraniční nízkonákladové společnosti ale oficiální důvody, které vedly ke změnám, vnímá spíš jako zástupné. „To je lobby leteckých společností, které chtějí zvýšit svůj zisk a tato změna povede k legalizaci tzv. ‚schwarz systému‘ a české letecké společnosti je zneužijí proti svým zaměstnancům,“ vysvětluje.

Toho se obává i kopilot Petr. „Pokud se nám budou snažit dáž živnostenský list natvrdo, i když s tím nebudeme souhlasit, tak to je známka, že si nás neváží a že od té společnosti můžeme odejít,“ hodnotí.

Záležet bude ale podle pilotů hlavně na tom, jak přesně budou podmínky v případě zaměstnávání na živnostenský list nastavené. To zatím ČSA ani Travel Service nevědí.

„Jde o novinku a všechny aspekty s tím spojené jsou momentálně v řešení,“ napsala ČRo PLUS mluvčí Travel Service Vladimíra Dufková. Novela by ve sbírce zákonů měla vyjít zhruba za tři týdny – účinná by tak mohla být ještě do konce roku

Janetta Roubková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme