Phishingové útoky na banky jsou stále častější, v ohrožení je i mobilní bankovnictví

(ilustrační foto)

(ilustrační foto) Zdroj: Reuters

(ilustrační foto)
(ilustrační foto)
Kyberbezpečnost – jedna velká skládačka
4
Fotogalerie

Přibližně o třetinu vzrostly meziročně kybernetické útoky na české banky.

Na české banky, a především jejich klienty, útočí podvodníci. Využívají techniky phishing, při se které snaží od klienta banky získat citlivé údaje. Nejčastěji tak činí formou e-mailů, které mají vyvolat dojem, jako by je zasílala samotná banka. „Počet kybernetických útoků na české banky meziročně stoupá o desítky procent, za poslední rok odhadujeme nárůst o více než 30 procent,“ uvádí Petr Vosál, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

Zatímco v minulosti přišel klientům bankovních ústavů špatně formátovaný e-mail s pravopisnými chybami, nyní jsou útoky důmyslnější. „Útočníci stále častěji cílí také na mobilní bankovní aplikace a hledají stále nové způsoby, jak obejít také dvoufaktorovou autentizaci. V šíření se neomezují již pouze na e-mail, ale využívají i další distribuční kanály jako sociální sítě,“ uvádí Vilém Sládek z organizace CSIRT.CZ, která poskytuje služby v oblasti kybernetické bezpečnosti.

Útočníci také využijí internetové bankovnictví k tomu, aby si na jméno napadeného zřídili úvěrový produkt. „V poslední době pachatelé díky získaným údajům zřizují klientům přes internetové bankovnictví úvěrové produkty, ze kterých následně peníze vyberou,“ uvádí Marian Tvrdý, ředitel pro IT bezpečnost v České spořitelně.

ČSOB z tohoto důvodu spustila gerillovou kampaň, při které vytvořila falešné webové stránky a testovala obezřetnost svých klientů. Téměř třetina klientů se ale nachytala, někteří se dokonce na podvodné stránky i vraceli. „Častou chybou klientů totiž je, že na stránky banky vstupují přes vyhledávače. Jenže i tady hrozí, že padnou do pasti hackerů,“ říká Jan Vimr, výkonný manažer útvaru Řízení digitálních kanálů ČSOB.