Německé mýtné by porušovalo antidiskriminační pravidla EU, říkají poslanci  

Tisková zpráva 
Aktualizováno: 
 
Vytvořeno:   
 

Sdílet tuto stránku: 

Ve středečním usnesení se poslanci EP shodli, že německý plán na zpoplatnění silnic by diskriminoval zahraniční řidiče a to navzdory změnám, které přijala Evropská komise. Poslanci argumentují, že navržené mýtné schéma by porušovalo evropské právo, protože němečtí řidiči by si mohli odečíst jimi zaplacené mýtné z daně za motorové vozidlo, zatímco zahraniční řidiči by tak učinit nemohli.



Jelikož i upravené mýtné schéma dovoluje odečítat mýtné pouze německým občanům, „návrh nezavádí dodatečné zatížení německých řidičů a zachovává tak nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti“, uvádějí poslanci EP ve svém usnesení, schváleném 510 hlasy pro, 126 hlasy proti a 55 se zdrželo hlasování.


Poslanci žádají Komisi, aby vysvětlila, proč považovala úpravy německého návrhu za dostatečné k ospravedlnění pozastavení řízení o porušení Smlouvy vedené proti Německu.


„Komise jako strážkyně Smluv musí dohlížet na to, aby byly právní předpisy po jejich přijetí řádně prováděny a uplatňovány“, uvádí předsedkyně Výboru pro dopravu a cestovní ruch Karima Delli (Greens/EFA, Francie).


Poslanci dále žádají Komisi, aby poskytla relevantní informace o své analýze na zavedení opatření „PKW-Maut“, jež nově navrhly německé orgány, a o souladu těchto opatření s právem EU.


Usnesení dále zdůrazňuje, že každý vnitrostátní systém výběru mýtného, který přímo diskriminuje na základě státní příslušnosti nebo se váže na vnitrostátní daňová opatření, která mohou využít pouze státní příslušníci dané země, „jako např. odpočet z vnitrostátní daně z motorových vozidel, čímž se docílí výběru poplatků především od zahraničních uživatelů, porušuje zásadu

nediskriminace zakotvenou v článku 18 Smlouvy o fungování EU.“


Rámec pro systémy zpoplatnění silnic


Je potřeba vytvořit společná pravidla pro zavedení jednotného, spravedlivého, nediskriminačního a harmonizovaného rámce pro zpoplatnění systému silniční dopravy pro všechny typy vozidel v EU, říkají europoslanci  a dodávají, že nadcházející úprava euroznámky a legislativy Evropské služby elektronického mýtného (EETS) bude příležitostí k vytvoření takového rámce.


Souvislosti: Systémy mýtného v EU


Komise se obávala, že původní plán zpoplatnění silnic přijatý 8. června 2015 by  porušoval  antidiskriminační pravidla EU. Tento plán by totiž, umožnil německým řidičům odečíst si jimi zaplacené mýtné z daně z motorových vozidel a stanovil nepřiměřenou cenu za krátkodobé dálniční známky používané především zahraničními řidiči.


18. června 2015 bylo s Německem zahájeno řízení o porušení Smlouvy, které bylo 1. prosince 2016 zrušeno po dohodě o pozměnění návrhu s německým Ministerstvem dopravní infrastruktury.


Na základě principu "uživatel/znečišťovatel platí", mnoho členských států EU zavedlo mýtné pro auta na určitých úsecích své silniční infrastruktury. Přestože se liší v designu a ceně, různé systémy na místě platí bez rozdílu pro všechny uživatele.


Způsoby zpoplatnění silniční infrastruktury v zemích EU:


  • Mýto vybíráno podle ujeté vzdálenosti: Irsko, Francie, Španělsko, Portugalsko, Polsko, Chorvatsko, Řecko a Itálie.

  • Časové poplatky (systém časově omezených dálničních známek): Rakousko, Slovinsko, Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Bulharsko a Rumunsko.

  • Bezplatné využití většiny silniční infrastruktury: Belgie, Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Německo, většina Spojeného království a Švédsko.




Na této věci pracují: 
Schválení přepracovaného plánu Německa na zavedení mýtného Komisí.