Europoslanci podporují nová pravidla k posílení železniční dopravy 

Tisková zpráva 
 
 

Sdílet tuto stránku: 

Zavedení systému veřejných zakázek by měl vést provozovatele na železnicích k tomu, aby lépe reagovali na potřeby zákazníků, zlepšovali kvalitu svých služeb a efektivitu nákladů.  

Veřejné zakázky týkající se vnitrostátní osobní železniční dopravy v zemích EU budou muset projít výběrovým řízením, říkají nová pravidla, které podpořil Evropský parlament ve středu. Tato pravidla si rovněž kladou za cíl zvýšit investice a rozvoj nových obchodních služeb.

 

Podle nových pravidel budou mít společnosti provozující železniční přepravu možnost nabízet své služby v oblasti železničních trhů EU dvěma směry.


Za prvé, v případech kdy veřejné instituce zadávají veřejné zakázky týkající se osobní železniční dopravy, by nabídkové řízení o poskytování veřejné služby mělo být zpřístupněno provozovatelům železniční dopravy v rámci všech členských států EU a postupně by se tak mělo stát standardním postupem při výběru poskytovatele těchto služeb.


Tyto smlouvy, které členské státy využívají k zajištění veřejné osobní přepravy, tvoří asi dvě třetiny osobní železniční přepravy v EU. Vyzvání k účasti na výběrovém řízení by mělo společnosti vést k většímu zaměření se na zákazníka a úspoře veřejných financí.


Veřejné instituce budou mít nadále možnost uzavřít tyto smlouvy přímo bez nutnosti veřejné soutěže. Tento postup by se měl uplatnit pouze v případě nabídky výrazného zlepšení pro zákazníky či snížení nákladů.


  • Zakázky, které budou uděleny přímo, by měly obsahovat jasné výkonnostní požadavky (přesnost, četnost spojů, kvalita vozového parku či přepravní kapacita).
  • Přímé udělení zakázky by mělo být povoleno pro veřejné zakázky na služby pod celkovou průměrnou roční hodnotou 7,5 milionu eur nebo v celkovém ročním počtu kilometrů (500 000 km).



Za druhé, každá železniční společnost bude mít možnost soutěžit na trzích EU o komerční služby v osobní železniční přepravě.


Avšak aby se zajistilo pokračování poskytovaných služeb v rámci smluv o veřejných službách, mohou členské státy omezit přístup nových poskytovatelů služeb pouze na určité dopravní spoje. Pro takovéto omezení bude potřeba vypracovat objektivní hospodářskou analýzu ze strany národního regulátora, která určí, v jakých případech může být volný přístup na trh omezen.


Potencionální střet zájmů bude muset být posouzen s cílem zajistit, aby manažeři infrastruktury pracovali nestranně a aby všichni provozovatelé měli stejný přístup na železniční tratě a železniční stanice.


Provozovatelé veřejné služby budou muset dodržovat závazky týkající se sociálních a pracovních právních předpisů stanovených EU, jednotlivými členskými státy či kolektivními smlouvami, uvádí se v textu.


Vstup v platnost


Železniční společnosti budou moci nabízet nové komerční služby na vnitrostátních linkách od 14. prosince 2020.


Systém výběrových řízení by se tak stal obecným pravidlem pro nové smlouvy o veřejné službě s některými výjimkami od prosince 2023.