Patrik Nacher Absolvent vysoké školy Bankovní institut, obor bankovní manažer (2006). V letech 1996 až 2004 pracoval v různých tiskových a mediálních pozicích ODS a pak US. V tomto období se také podílel na volebních kampaních do PS, Senátu a do krajských zastupitelstev. Mezi roky 2002 a 2004 byl poradcem místopředsedy vlády Petra Mareše. V letech 2004 až 2006 pak mediálním poradcem ministra obrany Karla Kühnla. Od roku 2005 se angažuje pro Národní radu osob se zdravotním postižením, aktuálně je mediálním poradcem této organizace. Je majitelem společnosti Digitaiment, která se zabývá mediálním a PR poradenstvím a provozuje několik internetových stránek, z nichž nejznámější se zabývá bankovními poplatky v ČR - www.bankovnipoplatky.com. Je spolumajitelem prvního kamenného obchodu pro levoruké v ČR.. Téma chatu: Bankovnictví
Zadávání otázek
Zadávání otázek skončilo 11.09.2008 14:00.
1.
Otázka od Pavel Daniel : Co je podle vás největší slabinou domácích bank?
Odpověď: Hezký den, mimo jiné velkorysost. Často se setkávám s tím, že klienti se vůči bance cítí v nevýhodném postavení a ta toho někdy zbytečně využívá. To není tak často skloňovaný proklientský přístup. Na druhé straně musím říci, že se situace postupně zlepšuje. Co také považuji za slabinu, že banky vesměs komunikují s klienty prostřednictvím reklam a marketingových akcí. Tedy, že je komunikace jednosměrná. Pokud se ale mají vyjádřit k tématu, které neotevřely oni, tak se medializaci snaží spíše vyhnout. PNPatrik Nacher
2.
Otázka od Karel Holoubek : Dobrý den pane Nachere, myslíte si, že se banky lepší třeba i po kritice vašeho serveru Bankovnípoplatky?
Odpověď: Hezký den, jak jsem již psal, situace se zlepšuje. Některé banky již zrušily kritizované absurdní poplatky – poplatek za zrušení účtu či za příchozí platbu. Banky se více než kdy jindy věnují tématu bankovních poplatků ve svých nabídkách. Debatuje se i o problematice sazebníků a jejich přehlednosti. Myslím také, že se zlepšil přístup bankovních úředníků ke klientům. Diskusi, kterou jsem otevřel na serveru www.bankovnipoplatky.com, většina bank dnes už vnímá jako možnou užitečnou zpětnou vazbu. Poněkud stojaté bankovní vody se trochu rozhýbaly.Patrik Nacher
3.
Otázka od Jan Panděro : Preji hezky den,rad bych se zeptal na srovnani tuzemskych bank a bank v zahranici, predevsim na zapade od nasich hranic. Jaky je rozdil napriklad v poplatcich? Plati klienti v zahranici stejne velike poplatky za zrizeni uctu, za vedeni uctu, za provedene transakce atd.. tolik co nasinec ? A druha otazka smeruje k budoucnosti .. jak vidite tuzemske banky v horizontu nekolika let ? Zmeni se jejich pohled na poplatky ci budou stale setrvavat ve sve vire, ze banka ma vydelavat predevsim na poplatcich ?dekuji za odpvoed
Odpověď: Hezký den, lidé logicky porovnávají přístup bank u nás a v západní Evropě, protože většinu bank vlastní právě banky sídlící v západní Evropě. Problémem je, že se banky v ČR chovají ke klientům jaksi jinak, než v zemích, kde sídlí mateřské společnosti. Pokud jde o poplatky, tak rozdíl je v jejich struktuře. V ČR se vybírají poplatky za základní bankovní služby, zatímco v zemích západní Evropy spíše za sofistikované bankovní služby. Což lze pojmenovat spíše jako provize.Do budoucna to vidím optimisticky. Zatím to sice vypadalo tak, že bankovní poplatky lidé u nás kritizují, pak ale svou banku neopustí. Situace se ale začíná měnit a to příchodem nízkonákladové mBank. Cítím, že klienti doslova pookřáli. PNPatrik Nacher
4.
Otázka od jirka : jak se podle Vás vyrovnají české banky se situací, kdy ČR přejde na euro a banky přijdou o nezanedbatelné zisky z devizových a valutových operací + to vytvoří výrazně lepší podmínky pro vstup konkurenčních zahraničních bank na trh v ČR? A ještě jedna otázka: myslíte si, že pokud by např. m- bank nabídla klientům možnost debetního zůstatku (což je pro mnohé klienty KB či spořky zatím rozhodující kritérium), že by spořka či KB mohly ztratit významné tržní podíly na trhu retailového bankovnictví?
Odpověď: Myslím, že vstupem do eurozóny mnoho poplatků zmízí a řada se jich sníží. Minimálne půjde o poplatky za zahraniční transakce. Podle nařízení EP 2560/2001 o přeshraničních platbách v eurech totiž mají být platby v eurech do zahraničí zpoplatněny stejně jako v rámci jedné země. Doporučuji si přečíst ten dokument, o kterém se moc nemluví (http://www.bankovnipoplatky.com/zakony/zajimave-cteni-narizeni-ep-a-rady-c-25602001-o-preshranicnich-platbach-v-eurech--5776/). Jak jsem pochopil politiku mBank, snaží se postupně spouštět všechny služby, které dnes nabízejí standardní „kamenné” banky. Postupně tak oslovují stále širší skupinu lidí, kteří využívají celou škálu bankovních produktů. Myslím, že to může postupně vyvolat další vlnu přechodů do této banky. PNPatrik Nacher
5.
Otázka od Klára : Souhlasíte s tím, že domácí banky neumí nabídnout klientovi za odpovídající peníze služby tak říkajíc na míru? Proč tomu tak podle vás je, vždyť už stejně většinou mají zahraniční vedení a management, který by to měl umět, ne?
Odpověď: Hezký den, tady vznikla zajímavá paradoxní situace – banky právě ve jménu nabídky šité na míru vrhly na trh nespočet různých balíčků, takže ve výsledku je to pro běžného klienta poněkud nepřehledné a obtížně vzájemně porovnatelné. Vyloženě individuální nabídky pro každého klienta, by zase bylo pro banky dosti složité řešit a ten proces by se mohl prodražit. Jednou cestou se vydala mBank, která takřka nevybírá poplatky, takže služby si můžete volit dle libosti. Zajímavý je například koncept účtu Mozaika UniCredit Bank, kde mají klienti možnost za měsíční paušál zvolit 9 vybraných produktů. PNPatrik Nacher
6.
Otázka od Spolužačka : Dobrý den,také studuji Bankovní institut a jsem levoruká.Otázka na Vás zní:Banky prostřednictvím svým pracovníků nabízejí řadu produktů,které jsou nesrozumitelné a jejichž výhody jsou řekněme dočasné,sami pracovníci nejsou schopni obsáhnout množství těchto produktů,které navíc podléhájí neustálým změnám,celá tato situace přece jen napomáhá k znepřehlednění hospodaření bank i pro banky samotné-souhlasíte?
Odpověď: Hezký den, držím palce ve vašem studiu. Jak jsem již uvedl v předchozích odpovědích, nepřehlednost sazebníků a téměř nulová možnost vzájemného porovnání, brzdí přechod klientů z jedné banky do druhé. Je pravda, že mnohdy se v sazebníku banky neorientují ani zaměstnanci. Myslím, že řešením je samoregulace bank směrem k vytvoření určitých informačních standardů, sjednocení terminologie, zpřehlednění balíčkových účtů či dostupnosti historických údajů o poplatcích. To by pomohlo klientům a koneckonců bankám také. PNPatrik Nacher
7.
Otázka od Petr Vojtěchovský : Dobrý večer pane Nacher, jak jistě víte banky na západ od našich hranic pracují s nepoměrně vetšími objemy jak deposit, tak aktiv. Dokáží tak více vydělat na úrokových výnosech z pasivních a aktivních produktů. Rozumím tomu, že ne každý "našinec" tohle chápe, takže gratuluji ke skvělému plánu jak se zmedializovat a vydělat pár kaček :-)
Odpověď: Hezký den, to je poněkud zavádějící argumentace. Slovensko je poloviční trh a poplatky má naopak oproti nám poloviční a nikoliv dvojnásobné. Neobstojí ani argument o vyšších nákladech při zavádění nových systémů. Ba naopak, z určitého pohledu je tento argument v protikladu. Například náklady na rozvoj nových technologií v bankovním sektoru by měly být z logiky věci v ČR nižší než v zemích západní Evropy, neboť se banky mohou vyhnout všem ověřeným „slepým cestám”, všem přehmatům a nepovedeným aktivitám, které zvyšují náklady bank a kterými musely banky na západ od našich hranic nezbytně projít. Pokud jde o druhou část vaší otázky, to snad ani nestojí za komentář :-). Držím vám palce ve vašich aktivitách. PNPatrik Nacher
8.
Otázka od Lukáš : Dobrý den pane Nachere, mám na Vás dotaz jakožto na osobu, která se pohybuje v mezibankovním světě - jaký z současných velkých bankovních ústavů je podle Vás v současnosti ten nej? Respektive, kterou banku byste doporučil mladému člověku, aby si u ní zřídil účet? Jak z hlediska poplatků, férovosti, tak z hlediska nabízených služeb, dostupnosti... Předem děkuji za odpověď. Lukáš
Odpověď: Hezký den, předpokládám, že jako mladý člověk používáte internet a nepotřebujete mít "za rohem" pobočku. Proto bych za zajímavou považoval nabídku mBank. Ať už jste student či nikoliv, tak běžný účet je bez poplatků. Při určitých pravidelných měsíčních příjmech (20 tisíc - u výhody Extra) stojí jistě za povšimnutí také eKonto od Raiffeisenbank. Hodně záleží, co od účtu očekáváte a jestli budete pasivní či spíše aktivní bankovní klient. Samozřejmě, že výše bankovních poplatků není a nemůže být jediným kritériem. PNPatrik Nacher
9.
Otázka od Radim Řeháček : Přeji dobrý den. Prosím, zkuste mi několika větami zdůvodnit, proč Česko stále nechce přijmout Euro. Tvrdím, že to vůbec není věc ekonokická, jako politická. Že se to nehodí našim politikům. Nebo že by Slovensko na tom bylo o tolik lépe než my? Děkuji za odpověď.
Odpověď: Hezký den, možná to někteří politici vnímají jako další ztrátu suverenity. To je třeba se ptát jich. Faktem ale je, že věc není černo-bílá a že se jistě dají najít i důvody, proč s přijetím Eura posečkat. Pokud jde o nějakou vazbu na bankovní poplatky, tak je zjevné, že přijetím jednotné měny, se poplatky sníží. PNPatrik Nacher
10.
Otázka od Adam Posner : Dobrý den pane Nachere.Myslíte si, že díky poplatkové politice, kterou banky v ČR zastávají, nehrozí podobný krach bank, jako tomu bylu v USA? A ještě jedna otázka. Jak vnímáte připravované zvýšení podílu bankovního sektoru v PX? Děkuji za odpověď
Odpověď: Hezký den, myslím, že poplatková politika nesouvisí s hypoteční krizí v USA a nemá na to žádný vliv. Je to o obezřetném chování bank a jejich náklonosti k riziku. V této souvislosti nesouhlasím s názorem EU, která zveřejnila, že až 17% českých občanů je diskriminována tím, že nedosáhnou na základní bankovní služby - že jsou vystaveni tzv. finanční exkluzi. EU do základních služeb započítává i úvěry. A já se domnivám, že je správné, že banky nepůjčí naprosto všem. Kdyby se tak stalo, EU nás bude kritizovat z druhé strany. V té chvíli bychom měli našlápnuto na krizi podobného charakteru jako v USA. Pokud jde o vaši druhou otázku, tak nejsem odborník přes burzu a burozovní indexy. PNPatrik Nacher
11.
Otázka od Vlaďka : Dobrý den, četla jsem si vaše některé testy bank, můžete říct, v čem je největší výhoda podobně laděných testů? Vždyť situace na jedné pobočce třeba v PZE, nemusí být stejná, jako na pobočce v Ostravě...?
Odpověď: Hezký den, jestli myslíte test – Kliente, oznámkuj svoji banku (http://www.bankovnipoplatky.com/kliente-oznamkuj-svoji-banku/) – tak smyslem je vyhodnotit spokojenost klientů se službami bank a jejich poboček a to v devíti základních kritériích. Když se pak podíváte na výsledky, tak jsou rozdíly nejen mezi bankami, ale také právě mezi jednotlivými kraji. Je to jistě užitečná informace jak pro banky, tak i pro klienty. PNPatrik Nacher
12.
Otázka od Jirka : Zdravím vás! Existují i někde v zahraničí ankety jako je vaše, třeba o Nejabsurdnější poplatek? A jakou mají vypovídající hodnotu a účinnost?
Odpověď: Hezký den, podobnou anketu jsem nikde nezaznamenal. Letos se stejně jako loni přidali k anketě kolegové ze Slovenska, takže se bude hlasovat nejen u nás, ale také u našich východních sousedů. Je to hlasování lidí-bankovních klientů, jde o vyjádření subjektivního pocitu, nejedná se o kvalitativní průzkum či studii. Faktem ale je, že zatím vítězily poplatky, od kterých banky postupně upouštějí. PNPatrik Nacher
13.
Otázka od Ludva : Dobrý den. Co říkáte na nemorálnost bankovnictví které depozita na viděnou bez svolení pouští znovu do oběhu a tvoří tak nové peníze? Výsledek totiž je, že banky drží méně peněz než kolik jim bylo svěřeno a vystavují tak majitele těchto depozit riziku jejich ztráty.
Odpověď: Hezký den, obecně si myslím, že banky by měly se svými klienty, díky nimž mají prostředky, se kterými pak mohou pracovat a jejich prostřednictvím vydělávat, podělit o výnos. V horším případě by se tento výnos rovnal nákladům na účet (poplatkům). Považuji za absurdní, že peníze na účtu klesají a to i v momentě, kdy klient je naprosto pasivní a po bance nic nechce. Jinak klient je chráněn ze zákona pojištěním vkladů do výše 90% max. 25 tisíc euro. Děkuji za otázky a přeji všem návštěvníkům Kurzy.cz příjemné zbytky letních dnů. PNPatrik Nacher
Děkujeme za vaše dotazy a těšíme se na další online diskuze.