Stále více nakupujících dává přednost známým řeteězcům
Tisková informace firem INCOMA Research a GfK Praha o výsledcích projektu
„SHOPPING MONITOR 2003/04“
Aktuální výsledky největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2003/04 společností INCOMA Research a GfK Praha, potvrdily, že obliba hypermarketů v Česku stále ještě nenarazila na svůj strop. Jako své hlavní nákupní místo uvádí hypermarkety již 37% domácností, což představuje sedmiprocentní nárůst ve srovnání s loňským rokem. Hlavní zbraní hypermarketů je šíře nabízeného zboží, nízká cenová hladina, možnost nákupu autem a také nabídka dalších obchodů a služeb. Domácnosti přitom nakupují v hypermarketu stále více i čerstvé zboží, které se tradičně nakupovalo především v menších a specializovaných prodejnách. Vedle hypermarketů rostou preference i pro diskontní prodejny, kterým dává přednost již téměř pětina domácností. Tito zákazníci oceňují na diskontu kromě nízkých cen hlavně jeho blízkost. Naopak dlouhodobě ubývají zákazníci supermarketům a malým potravinářským prodejnám.
Z konkrétních prodejen uvádějí domácnosti jako své hlavní místo nákupu nejčastěji Kaufland, Plus Diskont, Jednotu, Albert a Penny Market, následují Tesco, Hypernova a Globus. O rostoucí koncentraci trhu svědčí, že některou z deseti nejčastěji zmiňovaných prodejen uvedlo již 74% oproti loňským 66%.
Řetězec Lidl, který letos vstoupil na český trh, svou silnou reklamní kampaní dokázal dosáhnout velmi vysoké úrovně znalosti (72%), ovšem reálně v něm zatím nakupovala jen šestina českých domácností. Jako svou hlavní prodejnu jej uvádí 1% nakupujících, čímž se v letošním roce řadí na 17. místo, do budoucna lze jistě očekávat vzestup.
Jako každý rok i letos reprezentativní vzorek domácností hodnotil prodejny podle nejrůznějších kritérií. Hned u tří sledovaných kategorií (šíře nabízeného sortimentu, čerstvost a kvalita zboží, celkové prostředí prodejny) získal nejlepší ohodnocení Globus, z hlediska cenové úrovně pak řetězec Kaufland. U malých prodejen byla naopak velmi dobře hodnocena kvalita a dostupnost personálu, vítězem této kategorie se stal Flosman/Flop.
Jednou z oblastí sledovaných výzkumem byl také elektronický obchod. Nakupování po internetu letos vyzkoušela 4% oslovených, oblíbená je tato forma nákupů zejména u managerů a podnikatelů (14%).
V případě zájmu o další informace o projektu „SHOPPING MONITOR 2003/04“ lze kontaktovat
Zdeňka Skálu, tel. 251 117 545, e-mail: skala@incoma.cz, http://shop.incoma.cz
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz