Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  05.08.2003 08:21:38

Lidé nakupují drogerii hlavně v hypermarketech

Praha, 30.7.2003 - Po letech změn a rychlých expanzí mezinárodních řetězců na českém trhu se preference českých nakupujících začínají stabilizovat. Podle výzkumu DROGERIE 2003 realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha se potvrdily silné preference hypermarketu a tento typ prodejny se stal při nákupu drogerie a kosmetiky vůbec nejoblíbenějším, když jej jako své hlavní nákupní místo drogistického zboží označuje téměř třetina domácností. Jako hlavní důvod pro oblibu hypermarketu lidé nejčastěji uvádějí fakt, že zde nakoupí více druhů zboží najednou a šíři nabízeného sortimentu.

Naopak byl zaznamenán silný pokles obliby menších pultových drogerií, preference diskontu mírně stoupají. Nakupující ale dobře rozlišují jednotlivé typy prodejen a při nákupech výběrových kategorií, především kosmetiky a parfumerie, volí většinou stále specialisované prodejny.

Reprezentativní spotřebitelské šetření realizované v rámci projektu DROGERIE 2003 ukázalo, že jednotlivé typy prodejen a dokonce i jednotlivé řetězce se do značné míry liší skladbou svých zákazníků. Zatímco v malých drogistických i specializovaných prodejnách, diskontech i supermarketech nakupují hlavně šetřiví nakupující, v obchodních domech, hypermarketech a samoobslužných drogistických prodejnách je významně vyšší podíl nakupujících, kteří při nákupu drogistických kategorií projevují silný zájem o sortiment, nakupují značkové zboží a mají nadprůměrné výdaje za drogistický sortiment.

Koncentrace maloobchodního trhu s drogerií a kosmetikou se meziročně zvýšila o 3 % a tržní podíl 15ti největších řetězců dosáhl v roce 2002 úrovně 68 %, především díky širokosortimentním sítím. Výzkum nicméně prokázal, že dochází ke zpomalení růstu míry koncentrace.

Obrat patnácti největších distributorů přitom pokrývá více než polovinu trhu. Jsou mezi nimi jak širokosortimentní řetězce (Makro, Ahold, Tesco Stores ČR, Kaufland, Globus a Delvita), tak specializované drogistické řetězce (dm drogerie markt, droxi, Rossmann a nákupní aliance Teta drogerie sdružená kolem velkoobchodu P.K. Solvent).

Nejčastěji jmenovaným hlavním nákupním místem drogerie a kosmetiky je stejně jako minulý rok Kaufland, ze specializovaných prodejen Droxi, silné jsou i preference nezávislých maloobchodníků.

V případě zájmu o další informace o projektu "DROGERIE 2003" lze kontaktovat:
INCOMA Research - Petr Voříšek, tel: 251 117 544, e-mail: vorisek@incoma.cz 
Pramen pro citace: DROGERIE 2003, INCOMA Research, GfK Praha

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

06.05.2021Lidé v březnu neměli kde nakupovat (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
05.11.2020Lidé nakupují léky a vybavují si domovy Ing. Štěpán Křeček, MBA (BHS)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688