Víkendář: Jak dlouho ještě budeme podřadným trhem Evropy?
V polovině července se slovenský premiér Robert Fico hodně rozzlobil a hrozil sankcemi. Jeho zloba ale nemířila na nějakého bezohledného diktátora, vyvolaly ji rybí prsty značky Iglo a aviváž značky Lenor. Fico hrozil, že jejich výrobci by mohli čelit bojkotu v případě, že budou i nadále spotřebitelům ve východní Evropě prodávat podřadné produkty. Nehovořil tedy jen za Slovensko, ale řekl nahlas a jasně to, o čem se již dlouho diskutuje v celé střední a východní Evropě, píše na stránkách Der Spiegel Nils Klawitter. Proč tu Nutella nechutná tak čokoládově jako v Německu a prací prášky neperou tak dobře?
Fico hovořil za 103 milionů spotřebitelů, kteří se musí spokojit s druhořadými produkty, kvůli kterým hrozí propuknutí vážného konfliktu. Nejde jen o to, proč si velké společnosti dovolí zásobovat východní trhy podřadným zbožím. Ve hře je i to, zda se princip jednoty EU má uplatňovat rovněž v oblastech, jako je recept na Nutellu. Evropská komise je o tomto problému informována opakovaně, ale začala se mu věnovat až poté, co se na celou věc začali zaměřovat vlivní politici z východní Evropy. Tedy když například český ministr zemědělství řekl, že lidé z tohoto regionu se mohou cítit jako odpadkový koš Evropy.
Prvním krokem Evropské komise byly testy produktů provedené týmem komisařky Věry Jourové. Podle nich mohl mít Robert Fico pravdu – například jeden z testů ukázal, že rybí prsty prodávané v jeho zemi obsahují jen 58 % rybího masa, zatímco v sousedním Rakousku to je 65 %. Aviváž od Lenoru zase stála o 30 centů více než v sousední zemi a v lahvi jí bylo o 60 mililitrů méně. V jiných produktech byly dražší ingredience nahrazeny levným palmovým olejem, v Coca Cole zase bývá cukr nahrazován levnějšími sladidly.
V prvních letech po pádu komunismu byly podobné praktiky možná ospravedlnitelné nižší kupní silou společností v zemích východní Evropy a složitou logistikou. Jenže od té doby se firmy adaptovaly, ceny jsou mnohdy na západní úrovni, ale receptury jsou stále jiné. Podle odhadů potravinářského odborníka Armina Valeta z Hamburgu tyto praktiky mohou potravinářským společnostem uspořit miliony eur ročně. Jourová nyní sestavila komisi, která by měla stanovit odpovídající standardy a spolupracovat s organizacemi chránícími spotřebitele na řešení celého problému. Nemá sice nikterak silné páky, ale společnosti se podle všeho obávají, že následovat by mohly i razantnější kroky.
Dosavadní pokusy firem vysvětlit rozdílnou kvalitu zboží byly dokonalým příkladem prázdného PR žvanění. Hovořily například o rozdílech v chutích spotřebitelů a jejich preferencích a šetření na prémiových ingrediencích tak bylo vydáváno za příklad porozumění lokální kultuře. V budoucnu bude Evropská komise požadovat předložení jasných důkazů podobných rozdílů v preferencích, prozatím žádné z nich nikým předloženy nebyly. Společnosti se namísto toho schovávají za prázdná prohlášení a odmítají jakoukoliv chybu. Jejich lobbisté se pak snaží zpochybňovat výsledky příslušných studií. Jednou z mála výjimek je německý výrobce sušenek Bahlsen, který přestal používat rozdílné výrobní postupy u produktů mířících na německý a na polský trh.
Čokoládový gigant Ferrero je ve svých vysvětleních rozdílů v produktech také kreativní. Vyšší podíl čokolády v německém zboží má být podle firmy důsledkem „rozdílné dostupnosti zdrojů“. Takže to vypadá, že Němci dostanou to, co mají, a Maďaři si musí vystačit se zbytkem. Ferrero se také ohání regulací platnou v jednotlivých zemích, ale žádná regulace vyžadující méně čokolády v nějakém produktu ve východní Evropě nikde neplatí.
Achim Feige ze společnosti BrandTrust, říká, že je nepochopitelné, jak amatérsky se velké mezinárodní firmy v této kauze chovají. Navíc žijeme v době, kdy spotřebitelé stále méně hledí na značku výrobce a roste popularita produktů prodávaných pod značkou daného řetězce. Společnosti jako Ferrero svým chováním dál ničí své jméno a navíc „obětují myšlenku sjednocené Evropy pro svou hamižnost a zisky“.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz