Ekonomický deník (Ekonomický deník)
Investice  |  21.11.2017 06:03:36

Jak Göteborg zpoplatnil dopravní zácpy


Překvapivě malý odpor a současně vyšší rozpočtové příjmy. To jsou hlavní efekty zpoplatnění dopravních zácp ve druhém největším švédském městě.

Sice stále malý, ale zvyšující se počet měst zavádí systém, ve kterém zpoplatňují dopravní zácpy. Mezi ně patří například Londýn, Milán, Singapur nebo Stockholm. A před čtyřmi lety se k nim přiřadil také Göteborg, druhé největší město ve Švédsku. Když byly poplatky za cestování automobilem v dopravních zácpách zavedeny, zvedla se proti nim poměrně velká vlna odporu. Ale jak šel čas, obyvatelé Göteborgu již nejsou tak striktní, jako v roce 2013.

Výzkumná organizace Mistra Urban Futures a göteborská Chalmers University of Technology provedly průzkum toho, jak se na zpoplatnění cestování v dopravní špičce lidé dívají po čtyřleté zkušenosti. A zjistily několik zajímavých skutečností.

MHD oblíbenější u žen

Ukázalo se například, že u žen, které před zavedením poplatků dojížděly vozem, je dvakrát větší pravděpodobnost, že své dopravní návyky změní poté, co je jízda ve špičce zpoplatněna. Podmínkou ale je, aby byl poměrně dobře dostupný alternativní způsob dopravy. Tím se potvrdila hypotéza, že ženy jsou více nakloněny k cestování veřejnou dopravou než muži. Přitom na věku, vzdělán ani příjmu tolik nezáleží.

Dalším zjištění je, že platby za dopravní zácpy nevedly k nějaké velké změně v názoru obyvatel na cestování. Poplatky za dopravní zácpy sice mohou být z mnoha důvodů nepopulární, ale jak se zdá, žádný velký dopad na každodenní život obyvatel Göteborgu neměly. „Lidé si na ně prostě zvykli,“ píše portál Citiscope.org, který na provedenou studii odkazuje.

Tento postoj se projevil v zásadě u všech skupin napříč zkoumaným vzorkem, který sestával z 3,5 tisíce respondentů. Platilo to nejen u těch, kteří svůj způsob dopravy po městě změnili, ale i tam, kde lidé u svého dosavadního způsobu cestování zůstali. Přičemž mírně pozitivněji zavedení poplatků vnímají ti, kdo vyměnili vůz za veřejnou hromadnou dopravu.

Více peněz do rozpočtu

Pokud jde o tvrdá data, ukázalo se, že zpoplatnění jízdy osobním vozem v dopravní špičce vedlo ke snížení objemu této dopravy zhruba o deset procent jen v prvním roce. V dalších letech došlo opět k mírnému nárůstu, ale automobilová doprava už se nevrátila na úrovně, které zavedení systému poplatků v roce 2013 předcházely. I to je jedna ze skutečností, která potvrzuje, že lidé si na faktické dodatečné zdanění víceméně zvykli. „Navíc jde o trend, který byl pozorovatelný i v jiných městech, která se rozhodla jít stejnou cestou jako Göteborg,“ píše se ve zprávě.

A to je jeden z dalších přínosů, který zpoplatnění dopravy ve špičce má. Tentokrát pro městský rozpočet. Zástupci Götebrogu vlastně ani nikterak nezastírají, že poplatky kvůli tomu zavedli. Technicky se jedná o daň, která má financovat investice do velkých infrastrukturních projektů, jako je železniční síť nebo tunel, který vede pod povrchem města.

Jenže město nemohlo nový poplatek nazvat daní nebo mýtem, protože by to odporovalo švédské legislativě. Pro financování dopravní infrastruktury se zde totiž mohou využívat pouze poplatky. Göteborg nutně tyto dodatečné příjmy potřeboval, aby mohl získat vládní dotace právě na investice do dopravních sítí. Bez nich by na ně nejspíše nedosáhl.

Nejdražší je Londýn a Oslo

Celé schéma je založeno na poplatcích, které jsou účtovány v rozdílné výši ve špičce a mimo ni. Zatímco za průjezd městem zaplatíte mimo dopravní špičku v přepočtu jeden dolar, v nejvytíženějších částech dne to mohou být až dolary tři. Od 18.30 do 6.00 pak nejsou stanoveny žádné poplatky, stejně jako o nedělích, státních svátcích nebo během celého července.

Göteborg ale patří spíše k těm levnějším městům s podobnými systémy. Oslo, které ten svůj zavedlo teprve letos v říjnu, nemá tak velkou diferenciaci v poplatcích mezi dopravní špičkou a mimo ni. Když jsou silnice plné, zaplatíte 6,5 dolaru, zatímco v době, kdy je město průjezdné hladce, je to o pouhý dolar méně. Na druhé straně elektromobily a vozy na hybridní pohon jsou od poplatků osvobozeny.

V Londýně stojí pohyb vozem po zpoplatněné zóny patnáct dolarů denně, a to od pondělí do pátku. Singapur má systém o něco propracovanější, neboť výše poplatku se odvíjí od skutečné hustoty dopravy – špička není definována konkrétním časem, nýbrž na základě elektronického monitoringu dopravy. Za průjezd zde zaplatíte nejčastěji 1,5 dolaru. V Miláně vás pak vjezd do historického centra může vyjít až na šest dolarů.

-usi-

Příspěvek Jak Göteborg zpoplatnil dopravní zácpy pochází z Ekonomický deník


Ekonomický deník přináší zpravodajství, analýzy a komentáře ze světa ekonomiky a technologií.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0



Přečtěte si také:

21.01.2010New York Times zpoplatní web Strategie.cz (Strategie.cz)
29.08.2008VIDEOHUMMER VYHLEDÁVÁ ZÁCPY Strategie.cz (Strategie.cz)

Jak Göteborg zpoplatnil dopravní zácpy

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Volby Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů