Patria (Patria Online)
Akcie ve světě  |  12.10.2017 18:14:15

Půjde Německo cestou japonské korporátní dekadence a bude se nakonec smát Čína?


Když k veřejnosti dorazily informace, jak VW podváděl s emisemi, začalo se spekulovat i o tom, zda Německo neztratí svou image vysoké kvality. Tyto úvahy mohou ještě více posilovat problémy některých německých finančních institucí, či obecnější informace a spekulace o tom, jak automobilky „spolupracují“ s německou vládou na tom, aby „dobře bylo“. Kvalitativní konkurenční výhoda mu jistě nespadla do klína zadarmo. Stojí za ní roky, či desetileté usilovné a soustavné práce. Možná, že ani pár podobných skandálů k vážnému pošramocení značky „Made in Germany“ nepovede. Konec konců, Němci se snad umí poučit. Celá věc ale přece jen ukazuje, že nic není vytesáno do kamene a svět se mění i v této oblasti.

Nově si to připomíná i další ikona kvality, kterou je (či bylo?) Japonsko. Pamatuji se, že před lety jsem tu psal o vývoji v japonské Toyotě. Kdysi byly její vozy i u nás synonymem naprosté spolehlivosti, postupně tuto celosvětovou image ale začaly ztrácet. Tehdy jsem poukazoval na to, že příčinou může být „amerikanizace“ managementu této japonské firmy, která sebou nesla posun směrem k maximalizaci krátkodobých zisků, osekávání nákladů a podobně.

Toyota na tom od té doby asi není o moc lépe – účetní skandály asi nejsou známkou návratu k předchozí strategii. A zdá se, že dekadence prostupuje větší části japonského korporátního sektoru. Kobe Steel nedávno přiznala, že falšovala certifikáty kvality u produktů dodávaných výrobcům aut, letadel a vlaků. Účetní skandály propukly i ve společnosti Olympus, automobilky Mitsubishi, Suzuki a Nissan mají problémy s kvalitou některých vozů. Například Nissan svolává všechna auto prodaná v Japonsku za poslední tři roky!

Pojem kvality je vlastně dosti nejasný, což ukazuje i zmíněný případ VW. U dieselgate nešlo o to, že by vozy této značky utrpěly na „tvrdé“ kvalitě, klesla „jen“ důvěryhodnost. Tedy jakási kvalita v širším slova smyslu. Japonské problémy jsou ale povětšinou onoho „tvrdého“ rázu. Je to tak možná právě tato země, která čelí většímu riziku pádu z předchozích výšin. A nezapomínejme, že hovoříme o relativní kvalitě – úpadek Německa a Japonska může nastat i díky tomu, že jiné značky, firmy a země začnou být s kvalitou spojovány mnohem více, než dříve.

I když je to nyní těžko představitelné, možná tedy se vším nakonec (opět) zahýbe Čína. Uvažovat o její produkci jako o synonymu kvality je vzhledem k historickému vývoji posledních desetiletí stále v oblasti literatury ekonomické fikce. Konec konců, není to zase tak dávno, co se s určitou nadsázkou vtipkovalo o tom, že Čína posílá do USA svůj produktový brak a Spojené státy jim za to posílají svůj brak finanční. A představit si, že třeba čínské automobily budou jednou ve vnímané kvalitě na úrovni těch německých je pro mě těžké (pokud si tedy Němci svůj standard nakonec udrží).

Jenže struktura ekonomiky se znatelně mění a posun od tvrdého k měkkému je jasně patrný i zde. Tedy posun od hard-waru v širokém slova smyslu (oceli, aut, strojů, atd.) k soft-waru v širokém slova smyslu (internetu, sociálním sítím, mobilní komunikaci, cloudovým systémům, atd.) A například Natixis v jedné ze svých posledních analýz poukazoval na to, že zatímco Německo se stále snaží hlavně rozvoj svých tradičních odvětví a dovedností, Čína se dívá do budoucnosti.

Projevuje se to například investicemi do technologií spojených s obnovitelnými zdroji, prudkým růstem podílu výdajů na výzkum a vývoj na HDP, či třeba podílem zaměstnaných v sektoru informačních a komunikačních technologií. Jak ukazuje následující tabulka, ještě v roce 2002 byla Čína v tomto ohledu daleko za USA i Německem. V roce 2015 už ale bylo vše jinak. A pokud jde vše dál stejným směrem, má dnes už poměrně značný náskok:

 

Možná si tedy nakonec každý najde to své – Německo, Japonsko, či třeba jiné průmyslové země budou synonymem kvality ve staré ekonomice. Mimochodem, její podíl na celkové ekonomické aktivitě může klesat, ale fakticky bude stále základem našeho života (máslo Facebookem nenahradíš). A Čína se možná stane synonymem rozvoje a vnímané kvality ekonomiky nové. Je ale pravděpodobné, že se s tím nespokojí a bude se pokoušet o více. Hodně k tomu říká následující graf s vývojem podílu Číny a Německa na globální výrobě automobilů. A tolik diskutovaná elektrifikace nastavené trendy asi nezmění, spíše naopak:

 

 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0


Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:

Pá   9:42  Katalánci to zkouší přes banky Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
Pá   9:02  Výsledky Daimleru za 3Q17 pod odhady trhu Research (J&T BANKA)
Pá   8:39  Wall Street umazala ztráty a zakončila beze změny ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)
Pá   8:15  Páteční obchodní seance 20. 10. 2017 STOX.CZ (Grant Capital)


Půjde Německo cestou japonské korporátní dekadence a bude se nakonec smát Čína?

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Volby Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů