gtnews.cz (Grant Thornton)
Investice  |  31.05.2017 22:00:00

Reklamní předměty, vzorky, dárky

 

Pro společnosti představují reklamní předměty, vzorky nebo dárky neodmyslitelnou součást jejich nákladů. Často jsou ale tyto pojmy zaměňovány a jejich správné účetní a daňové zachycení činí nemalé problémy. Proto se na ně v tomto článku zaměříme.

  1. Vzorky

Typickým rysem vzorků je bezúplatné dodání zákazníkovi, a to jak potenciálnímu zákazníkovi, který si díky vzorku vyzkouší nabízené zboží, tak současnému zákazníkovi, kterému se prostřednictvím vzorků nabízí možnost vyzkoušet nový produkt.

Vzorek je tedy chápán jako:

  • Zboží, které poskytovatel vyrábí nebo nakupuje a hodlá jej nabízet k prodeji.
  • Důvodem poskytnutí vzorku je snaha vyvolat (případně zvýšit) budoucí poptávku zákazníka po zboží.
  • Vyzkoušením vzorku může být uspokojena potřeba tohoto zboží, např. potenciální zákazník použije vzorek pracího prášku pro praní.
  • Vzorek může být poskytnut v běžném balení, ve kterém je zboží nabízeno k prodeji, nebo ve speciálním (např. menším) balení.
  • Vzorek sám nemusí být označen obchodní firmou, ochrannou známkou nebo názvem propagovaného zboží nebo služby (kousek potraviny nabízené hosteskami při ochutnávce).
  • O vzorek se bude jednat i v případě, kdy plátce předává větší počet vzorků svým obchodním partnerům, aby je použili výše uvedeným způsobem.

Dále pod pojmem „vzorek“ chápeme vzorek dle výše uvedeného.

Zákon o dani z přidané hodnoty

Dle zákona o DPH není bezúplatné dodání vzorků předmětem daně, jelikož není splněna jedna z podmínek předmětu daně, která je uvedena v § 2 zákona o DPH, kdy je předmětem daně poskytnutí plnění za úplatu. Zároveň zákon o DPH výslovně uvádí § 13 odst. 8 písm. c, že za dodání zboží se nepovažuje poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty v rámci ekonomické činnosti.

Taktéž lze vycházet i ze Směrnice Rady 2006/112/ES, kde je v článku 16 výslovně uvedeno, že zboží použité jako vzorky se nepovažuje za dodání zboží za úplatu.

Bezúplatné dodání vzorků tedy nevstupuje do daňového přiznání plátce a při dodání do jiného členského státu EU se toto bezúplatné dodání neuvádí do souhrnného hlášení.

Zákon o dani z příjmů

Dle zákona o dani z příjmů lze vzorky považovat za náklady na dosažení, zajištění a udržení příjmů dle § 24 odst. 1 u poskytovatele vzorků s tím, že se nesmí jednat o bezúplatná plnění podle § 25 odst. 1 písm. t (viz dále). Náklady vynaložené v souvislosti s poskytnutím vzorků jsou tedy daňově uznatelné podle ZDP.

 

Vzorky libovolné hodnoty a libovolného balení

Je předmětem DPH

Není předmětem DPH

Daň z příjmů – daňově uznatelný náklad

Daň z příjmů – daňově neuznatelný náklad

Poskytnuto BEZÚPLATNĚ v rámci ekonomické činnosti (dle zákona o DPH)

u

ü

-

-

Poskytnuto BEZÚPLATNĚ za účelem dosažení zajištění a udržení zdanitelných příjmů (zákon o DzP)

-

-

ü

u

Jedná se o reklamní předmět (definováno viz bod 2)

ü

Není vzorek, nutné zkoumat podmínky viz bod 2

u

Jedná se o vzorek

u

Jedná se o vzorek

ü

Není vzorek, nutné zkoumat podmínky viz bod 2

Účetnictví

Budeme vycházet z předpokladu, že firma dostane od dodavatele obchodní vzorky, které v rámci propagace podnikatelských produktů následně rozdá zákazníkům. O nabytí vzorků bude účtovat v reprodukční pořizovací ceně (kvalifikovaný odhad) na účty 132 – Zboží na skladě a v prodejnách (112 – Materiál na skladě)/648 – Ostatní provozní výnosy. Následné poskytnutí obchodního vzorku zákazníkovi bude účtovat do nákladů 504 – Prodané zboží (501 – Spotřeba materiálu)/132 – Zboží na skladě a v prodejnách (112 – Materiál na skladě).

 

  1. Reklamní předměty, dárky

Zákon o dani z přidané hodnoty

zákoně o DPH je problematika reklamních předmětů upravena v § 13 odst. 8 písm. c, kde pojem „dárek“ zahrnuje reklamní a propagační předměty.

Poskytnutý dárek nebude považován za předmět daně, jestliže jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 . Od roku 2009 již není povinnost označovat tyto dárky „malé hodnoty“ logem společnosti a taktéž již neplatí omezení, aby dárky nepodléhaly spotřební dani (může být darováno šampaňské víno, pokud splní limit 500 ).

Plátce si může uplatnit nárok na odpočet a poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti obchodním partnerům se nepovažuje za zdanitelné plnění s povinností odvést daň.

Zákon o dani z příjmů

Dle § 25 odst. 1 písm. t, zákona o dani z příjmů, je za reklamní předmět, který je daňově uznatelný, považováno bezúplatné plnění, které:

Reklamní předměty, které nesplní všechny výše uvedené podmínky najednou, není možné posoudit jako daňově uznatelný náklad a je nutné o částku těchto nákladů zvýšit základ daně.

Reklamní předmět

Je předmětem DPH

Není předmětem DPH

Daň z příjmů – daňově uznatelný náklad*

Daň z příjmů – daňově neuznatelný náklad**

Hodnota do 500 bez DPH

u

ü

ü

üu

Hodnota nad 500 bez DPH

ü

u

u

ü

Uvedeno jméno poskytovatele

Nezkoumá se

Nezkoumá se

ü

üu

Tiché víno

Nezkoumá se

Nezkoumá se

ü

üu

Výrobek, který podléhá spotřební dani (s výjimkou tichého vína)

Nezkoumá se

Nezkoumá se

u

ü

* Pro vyhodnocení reklamního předmětu jako daňově uznatelného nákladu podle zákona o dani z příjmů nesmí být porušena ani jedna podmínka uvedená v § 25 odst. 1 písm. t.

** Pro vyhodnocení reklamního předmětu jako daňově neuznatelného nákladu podle zákona o dani z příjmů stačí porušení pouze jedné podmínky uvedené v § 25 odst. 1 písm. t.

Pro úplnost uvádíme, že pokud společnost poskytne dar např. na zdravotnické účely, který je vyšší než 2 000 , představuje to náklad, který je daňově neuznatelný, ale při splnění podmínek dle § 20 odst. 8 je možné takto poskytnutý dar uplatnit jako odčitatelnou položku od základu daně.

Účetnictví

Z hlediska účetnictví se zaměříme na situaci, kdy podnik reklamní předměty nakupuje od svých dodavatelů a následně je rozdá zákazníkům.

Reklamní předměty se evidují na účtech zásob, nejčastěji metodou B. Na konci účetního období však musí dojít k zúčtování zbylých předmětů.

Splní-li reklamní předmět podmínky zákona o dani z příjmů, je daňově uznatelným nákladem a evidujeme ho jako náklad na reklamu, nejčastěji na účtu 501 – Spotřeba materiálu. Zároveň lze uplatnit nárok na odpočet DPH. Pokud podmínky splněny nejsou, jedná se o náklad na reprezentaci zachycený na účtu 513 – Náklady na reprezentaci, DPH nárokovat nelze.

Výše uvedené závěry při poskytování vzorků a reklamních předmětů platí za předpokladu, že společnost prokáže uskutečnění, účel a způsob poskytnutí. Existence interní směrnice, která stanoví, pro jaké účely jsou např. vzorky vydávány, může v této oblasti být podpůrným dokumentem pro účely tohoto prokázání.

Autorky: jana Váchová, Marie Jacková
Manažer: Petra Vaněčková

 






Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688