Nedostatek peněz v podniku – 5 tipů, jak se vyhnout prohloubení finančních potíží
Jeden či dva špatné měsíce mohou
především u malých podniků často znamenat výrazné finanční problémy. Řešením
přitom obvykle nemusejí být půjčky či jiné externí závazky, které postaví
společnost zpět na nohy a zabrání bankrotu, ale především revize příjmů a výdajů
uvnitř podniku. V následujících tipech přinášíme několik možností, jak
nelichotivou finanční situaci v podniku řešit.
Podle americké asociace Small Business Association přežívá 44 % procent malých
podniků alespoň čtyři roky. Nejčastějšími důvody konce jsou přitom špatné
rozložení kapitálu, přílišné výdaje a nedostatek finančních rezerv. Jak se
nucenému zániku společnosti vyhnout a finanční tíseň řešit?
TIP 1: Snižte přebytečné výdaje
Majitelé firem či finanční ředitelé se při problémech s hospodařením v první
fázi velmi často dívají na to, kam všude peníze společnosti proudí. A ačkoliv se
nedá říci, že by každý podnik zbytečně utrácel, ve většině případů platí
skutečnost, že vždy existují nějaké výdaje, na nichž lze ušetřit. A to aniž by
se to projevilo na výplatních páskách zaměstnanců. „Takových výdajů může být
celá spousta, ať už se jedná o náklady na vedení kanceláří, energie, nebo
objednávání příliš drahého zboží. Je proto dobré být obeznámen i se zdánlivě
menšími výdaji. V součtu mohou totiž firmě ve složité finanční situaci uškodit,“
radí Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež působí na poli
revitalizace zejména středně velkých podniků.
TIP 2: Zredukujte skladové zásoby
Ačkoliv je dobré být připraven na nečekaný zájem zákazníků a důkladně naplnit
sklady, právě zásoby bývají položkou, která může výsledné hospodaření firmy
nepříjemně zatížit. Vynaložené prostředky pak ve finále mohou chybět na
důležitějších místech, například pro splacení závazků z dřívějška. Vhodný
nicméně není ani druhý extrém, kdy sklady zejí prázdnotou. Proto je dobré řídit
se nepsaným pravidlem, že se zásoby nenavyšují, pokud není jejich užitná
hodnota aktuálně vyšší než náklady na jejich skladování.
TIP 3: Snižte množství pohledávek
Zboží je předané, služby řádně odvedené, faktura odeslaná. Už jen čeká na
uhrazení ze strany odběratele. To se však může protáhnout, a pokud se navíc takové
nesplacené pohledávky nakumulují, může to především u malého podniku znamenat
stav, kdy je nejen bez zboží, ale i bez peněz. Když se k tomu přidají
i standardní závazky, které musí podnik bezodkladně uhradit, může to znamenat
značně nelichotivou situaci. Řešením je v tomto případě snížení množství
pohledávek a jejich nahrazení příjmy v hotovosti, které zajistí finanční
akceschopnost podniku. Zároveň je také vhodné spojit platby v hotovosti i
s určitým zvýhodněním pro odběratele, například ve formě slevy.
TIP 4: Předvídejte výdaje dopředu
Jedno ze základních podnikatelských pravidel zní, že by měl majitel firmy
myslet o několik kroků napřed. To platí i u nečekaných výdajů, které se čas od
času žádnému podniku nevyhnou. Pokud je navíc nečekaná i výše tohoto výdaje, je
dobré být dostatečně připravený. Rozhodně je tedy na místě mít k dispozici
rezervu, která poté takovou trhlinu – nebo alespoň její část – zacelí. Pokud určená
rezerva není dostačující, rozhodně se nevyplatí otálet se získáváním potřebných
prostředků, ať už se jedná o bankovní úvěr, nebo finanční injekci od investora.
V obou případech se totiž jedná o běh na poměrně dlouhou trať.
TIP 5: Přehodnoťte svůj byznys plán
Pokud jsou finanční výsledky opakovaně neuspokojivé, stojí za úvahu, zda je
současný model podnikání dlouhodobě udržitelný. „Podnikatel musí být
flexibilní a schopný reagovat na změny na trhu. I dlouhodobě úspěšné firmě se
může stát, že se její byznys model vyčerpá a je potřeba ho revidovat. V tomto
případě je však potřeba ihned nepanikařit,“ doplňuje Jiří Jemelka. Často se
totiž může jednat o pouhé kosmetické změny, které firmu opět nastartují.
Zároveň není úplně na místě uvažovat o úplném překopání koncepce po jednom
neúspěšném měsíci.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn