Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hybridům a elektromobilům. Pokud tedy někdo například mění auto každých deset let a právě si koupil nové, je dost dobře možné, že s tím dalším už k pumpě jezdit nebude.
V takovou budoucnost asi věří společnosti jako Tesla, ale možná i Volvo a jiné. Je tu ale také možnost druhého extrému – žádná velká revoluce se konat nebude a elektromobily zůstanou v podstatě jen raritou. Ta by pravděpodobně byla omezena jen na člověka vyloženě městského, využívajícího svůj povoz k relativně krátkým přesunům, na jejichž konci bude k dispozici pohodlný způsob dobití baterie.
V tento druhý scénář pravděpodobně věří firmy jako Exxon, na jehož dlouhodobý energetický výhled jsme z globálního hlediska hleděli včera. Dnes bych z něj rád vybral několik zajímavých specifik. První z nich se týká právě automobilové budoucnosti. Projekce dalšího vývoje podílu vozů se spalovacími motory, hybridů a elektromobilů na celkovém počtu aut ve světě shrnuje následující graf:
Tesla a řada čínských firem, které se vydávají cestou elektrifikace, by asi z nastíněného scénáře radost neměly. Podle něj by totiž i v roce 2040 stále naprosto dominovaly spalovací motory (diesely by prošly jen mírným růstem, vše by v podstatě táhl benzín). Hybridy by tvořily jen asi 15 % celkového počtu vozů a elektromobily ještě mnohem méně. Populární by byly jen v segmentu menších aut a tam, kde by jim výrazně pomáhala vládní politika.
V této souvislosti jsem tu před časem uvažoval o tom, jak může být úzce propojen úspěch čínské ekonomické transformace a budoucnost elektromobilů. Čína by se totiž pro ně mohla stát naprosto rozhodujícím trhem, podmínkou je ale pravděpodobně hladký přechod na nový ekonomický model. Pokud k němu totiž nedojde a čínská ekonomika a vláda budou procházet těžkými zkouškami a krizemi, elektromobilita asi prioritou nebude.
Exxon se každopádně domnívá, že flexibilita a další užitkové vlastnosti spalovacích a zejména benzínových motorů spolu s dalším pokrokem v úsporách paliva udrží ještě řadu let popularitu tradičních aut na vysoké úrovni. I zde se stejně jako v předchozím příspěvku nabízí otázka, nakolik je přání otcem myšlenky. Exxon každopádně vrhá do diskuse i následující graf, který porovnává náklady (roku 2016) spojené s omezením emisí CO2 o jednu tunu:
Zdaleka nejlépe z porovnání vychází zvyšování efektivity tradičních spalovacích motorů. Následuje přechod elektráren k plynu, jádro, hybridní auta, skladování CO2, větrné a solární elektrárny a na jednoznačně poslední pozici jsou elektromobily. Pokud jdou tedy tyto odhady relevantní a naším primárním cílem je co nejlevnější omezení emisí, měly by být elektromobily až tou poslední volbou. Musím ale říci, že mi není úplně jasná metodika, jakou Exxon pracoval – až neuvěřitelný se mi zdá například nákladový poměr hybridů a elektromobilů pohybující se minimálně na 1:7. Ale je pravdou, že budoucnost elektromobility do značné míry stojí a padá s očekávaným poklesem výrobních nákladů a prodejních cen baterií.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz