ERÚ přitvrdil v kontrolách klasických zdrojů energie, sází hlavně na osvětu spotřebitelů
Celkem 669 kontrol ve všech oblastech energetiky dokončili vloni pracovníci Energetického regulačního úřadu. V každém desátém případě přitom zjistili porušení kontrolovaných povinností. Ve více než šestistovkách správních řízení pak vloni úředníci uložili pokuty za víc než 13 a půl milionu korun. Řešili i stížnosti občanů.
Neustálé telefonické obtěžování nebo dokonce zfalšovaný podpis na smlouvě. I to jsou praktiky některých prodejců energie, se kterými se lidé obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ). A na co si nejvíc spotřebitelé stěžují? 9615 podání se týkalo například průběhu změny dodavatele, sankcí, neoprávněných odběrů, fakturace, cen, podomního prodeje a také postupů obchodníků při souběžném uzavírání poradenských smluv, kupních smluv na LED žárovky a dalších produktů.
Odbor který má na starosti správní řízení dostal přes jedenáct set podnětů. Nejčastěji šlo o porušování energetického zákona – konkrétně zákaz poškozovat plynárenskou síť a povinnost přihlásit se k regulátorovi jako výrobce energie do třiceti dnů od udělení licence. Patnáctkrát ale úředníci řešili touto cestou také porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Pokutu za to dostalo 621 subjektů. Od roku 2013 se tak jejich počet zvýšil čtyřnásobně. A ve stejném poměru vzrostla i částka, kterou budou muset hříšníci zaplatit. Včetně náhrad nákladů řízení zhruba 14 milionů korun.
Zpráva o činnosti ERÚ za rok 2016 shrnuje i to, kolik lidí nebo firem zlákaly výhodnější podmínky konkurenčního dodavatele elektřiny. Novou smlouvu vloni podepsalo 360 tisíc zákazníků. Proti loňsku se počet domácností, které se pro takovou změnu rozhodly, zvýšil o 40 procent. Přibylo i podnikatelů, kteří už berou elektřinu odjinud. Velkoodběratelé naopak častěji zůstávali u stávajícího řešení.
Vedle kontrol klade ERÚ vzrůstající důraz na osvětu. Úřad tak organizuje přednášky zaměřené mimo jiné na spotřebitelskou problematiku. Tato setkání podle závěrečné zprávy o činnosti za loňský rok ukázala potřebu dalšího vzdělávání zákazníků energetických firem. Úřad v přednáškách pokračuje i letos. Vloni proto taky vydal Etický kodex obchodníka. Je v něm nově i požadavek, aby obchodníci uváděli na svých vyúčtováních pro domácnosti datum ukončení platnosti smlouvy. A to přesto, že jim to zákon nenařizuje. K posílení ochrany spotřebitele by měla přispět i od loňska platná novela energetického zákona.
Vanda Kofroňová
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz