Je cukr nový tabák?
Kolik může stát divize čokoládových tyčinek v éře, kdy cukr se považuje již skoro za veřejného nepřítele? Nápovědu možná nabídne obchod, který by rádo uskutečnilo švýcarské Nestlé. Potravinářský gigant hledá zájemce pro svoji americkou divizi čokolád a dalších sladkostí napěchovaných cukrem. Její předpokládaná hodnota?
Divize vyrábí tradiční tyčinky Butterfinger s arašídovým máslem a možná ještě tradičnější Baby Ruth, ve kterých Američané najdou kromě arašídů a čokolády třeba také karamel. Oba druhy se vyrábějí od počátku minulého století. Pověst praví, že Baby Ruth byla možná pojmenována po dceři amerického prezidenta Grovera Clevelanda.
Nad možným oceněním této součásti ale visí otazníky. Analytici oslovení Bloombergem vidí možné valuace někde mezi 1 a 3 miliardami švýcarských franků. Rozpětí je tak velké proto, že neexistuje jednotný názor na ústřední otázku v tomto příběhu: Jak jsou čokoláda a sladkosti vlastně atraktivní? Optimisté poukazují na popularitu hlavních značek v nabízené divizi. Jiní se ale domnívají, že cukr se stává tabákem 21. století.
Když Světová zdravotnická organizace (WHO) před šesti lety avizovala, že bude s dětskou obezitou bojovat obdobným způsobem, jakým se vede boj proti kouření, málokdo tomu věnoval pozornost, píše web Euractiv. Kampaň proti tabáku (vysoká daně, regulace prodeje, reklamy a omezení spotřeby) ale od té doby nabrala na síle, s čímž máme čerstvou zkušenost i v tuzemsku. A evropské vlády začaly přitvrzovat i v boji proti obezitě.
Své by možná mohli vyprávět výrobci slazených nápojů. Daně na slazené nápoje už zavedlo nebo se chystá zavést nejméně sedm členských států Evropské unie včetně Británie nebo Portugalska. K průkopnickým zemím patří v tomto ohledu Dánsko, kde se daň na limonády objevila už ve 30. letech minulého století. Kodaň ovšem tuto regulaci i nepopulární „daň z tuku“ v minulých letech zase zrušila.
Motivace potravinářského gigantu ale může být jiná než obavy o zdraví spotřebitelů. Nestlé, pod jehož střechou jsou i tyčinky KitKat nebo nudle Maggi, řeší, jak se vypořádat s pomalým růstem v segmentu balených potravin…a přizpůsobit se měnícímu se apetitu zákazníků. Investoři chtějí od nového generálního ředitele Marka Schneidera navíc vědět, jaké jsou další možnosti růstu.
Proti rozhodnutí dát na prodej americkou cukrovinkovou divizi se tak dnes vynořilo rozhodnutí jiné, a to prakticky opačné. Také se týká amerického trhu s jídlem, tentokrát ale se zdravou výživou. Společnost oznámila, že si během investičního kola pořídila minoritní podíl ve start-upu Freshly, jedné z řady amerických firem nabízejících řešení pro ty, co nemají čas vařit. Dva roky stará společnost dodává zákazníkům předem připravené pokrmy bez umělých barviv, dochucovadel a konzervantů a Nestlé jí chce pomoci s přípravou či reklamou na trhu, kde je stále tvrdší konkurence.
Nejnověji na americký trh s potravinami skočil internetový obchod Amazon se svým plánem koupit prodejny biopotravin Whole Foods Market. Pro ty, kdo ještě nějaký čas za sporákem trávit mohou, existují v USA firmy jako Blue Apron Holdings nebo Sun Basket, které rozvážejí suroviny k přípravě konkrétních pokrmů. Obě dvě přitom hodlají vstoupit na burzu. Zatímco druhá z firem se kvůli možné IPO teprve radí s bankami, prvně jmenovaná si chce z primární veřejné nabídky odnést až více než půl miliardy dolarů.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz