Patria (Patria Finance)
Akcie ve světě  |  15.06.2017 16:57:00

Schyluje se ke korporátnímu souboji titánů?

Nedávno jsem tu psal o tom, že zdánlivě nepokořitelný Amazon by přece jen mohl nalézt zdatného protivníka ve Wal-Martu. Ten má určitě dost zdrojů v rozvaze a možná i potřebnou vnitřní sílu na to, aby mu vrátil úder na jeho vlastním hřišti. Oněch potenciálních protivníků se ale může objevit více a jedním z dalších kandidátů je čínská obdoba Amazonu - Alibaba.

Alibaba není už dlouho žádné ořezávátko, jeho tržby rostly během posledních pěti let v průměru o 52 % ročně. Odhaduje se, že ve fiskálním roce 2018 dosáhne 45 – 49 % růstu tržeb a to v době, kdy už má v řadě oblastí dominantní pozici. Pro srovnání: Amazon má v USA na online trhu 43 % podíl, Alibaba měl doma už několik let asi 70 % podíl a podle Bloomberg Gadfly se v minulém roce dokonce dostal na 80 %.

Taková tržní síla se ale jednou musí na dalším růstu projevit – prostě už nebude z čeho brát. Alibaba se tak snaží expandovat jinde a jako vzor mu v tom opět slouží americký protějšek – používá peníze vydělané internetovými prodeji na jiné investice a mezi ně patří cloudové služby. Tedy cesta dobře vyšlapaná Amazonem. Následující graf ukazuje meziroční změny tržeb, které Alibaba generuje z jádrového byznysu internetových obchodů, z cloudu a celkem. Podle Renaissance Securities by Alibaba mohl v roce 2020 z cloudových služeb generovat asi 5,3 miliardy dolarů.

 

Euromonitor International před časem ve své analýze srovnávající Alibabu a Amazon napsal, že Amazon se zaměřuje na to, aby měl nad vším kontrolu, Alibaba jde po cestě spolupráce. Amazon „chce mít moc ve svých rukou a věří, že právě on má ten nejlepší plán. Alibaba věří ve společný postup v retailovém ekosystému, místo kontroly nad ostatními upřednostňuje vztahy a úspory nákladů“. Amazon je podle Euromonitoru také ochoten více riskovat, Alibaba experimentuje, ale nechce držet a investovat do tolika aktiv a je více zaměřená na zisky. Více připomíná konglomerát, má více platforem.

Pohled na konkrétní čísla ale ukazuje trochu jiný obrázek, než by výše uvedené hodnocení mohlo naznačovat. Alibaba dokáže prudce zvedat nejen tržby, ale i hotovost, kterou generuje svým provozem. Ta se ve fiskálním roce 2017 dostala na 80 miliard renminbi (z 56 miliard minulého roku). Jenže Alibaba minulý rok téměř vše proinvestovala a v roce 2016 jí po investicích zbylo asi 20 % toho, co na provozu vydělala. Amazon je s poměrem provozního cash flow a investic úplně jinde: V minulém roce mu zbylo 40 % provozní hotovosti, v roce předešlém asi polovina.

V uvedeném smyslu je tedy Alibaba mnohem agresivnější, či odvážnější, protože z toho, co vydělá, proinvestuje mnohem více (akcionářům ve formě dividend nevrací ani jedna společnost nic). Podobné jsou ale obě společnosti co se týče síly rozvahy. Alibaba má mnohem více hotovosti než dluhů, rozdíl mezi nimi dosahuje asi 60 miliard renminbi (asi 8,4 miliard dolarů). Amazon je v plusu v rozsahu asi 5 miliard dolarů.

Z následujícího grafu je zřejmé, že od IPO Alibaby dokázal svým investorům (v dolarovém vyjádření) udělat mnohem větší radost Amazon. Za poslední rok už ale Alibaba generuje asi 80 % zisky, zatímco Amazon „jen“ asi 40 %:


Zdroj: Financial Times

Filozofie obou firem se tedy může významně lišit, její konkrétní projev a forma jsou si ale zatím v mnoha ohledech podobny: Hodně provozního cash flow, velké investice, hromadění hotovosti v rozvaze, která je vybavena na velké a dobrodružné investiční výlety v budoucnu. Možná vše skončí tak, že si obě společnosti rozdělí svět na své „sféry vlivu“. V nich si pak budou užívat svých dominantních pozic a z investičních a podnikavých dobrodruhů se postupně transformují na dojné kravky, které zaplaví své akcionáře hotovostí.

Nebo se nakonec obě firmy pustí do sebe, což bude mít dopad na jejich marže a schopnost generovat cash flow. Jejich rozvahy budou v tomto souboji titánů slábnout a z akcionářů se v extrému mohou stát účastníci známé hry na ještě většího hlupáka, který ještě věří v pozitivní obrat. Králem by v tomto scénáři byl spíše spotřebitel.


Jiří Soustružník
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

27.07.2022Souboj Titánů: Coca-Cola vs PepsiCo Tomáš Cverna (XTB)
22.07.2022Souboj titánů: AT&T vs Verizon Tomáš Cverna (XTB)
30.07.2020Projekt nová koupelna aneb souboj vodních titánů Jana Nováková (Hornbach)
16.07.2018FAANG vs BAT. Souboj technologických titánů Patria (Patria Finance)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688