Patria (Patria Online)
Investice  |  13.06.2017 14:47:16

Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby



Klíčové hlasování se blíží. Televize i noviny opakují, že podle průzkumů bude výsledek těsný a nic není jasné. Teď půjde o všechno, tvrdí obě strany a mobilizují své voličské základny. Ty se skutečně aktivizují a k urnám míří voliči v hojných počtech – vždyť půjde úplně o každý hlas… Je možné, že očekávaná těsnost výsledku zvyšuje volební účast? Případ Švýcarských referend to naznačuje a tato teorie možná i vysvětluje úspěch Donalda Trumpa minulý rok nebo nečekanou podporu, jíž se dočkali britští labouristé minulý týden.

Otázka, zda je předpokládaná těsnost výsledku hnacím motorem za zvýšením voličské účasti, se stala předmětem studie čtveřice akademiků z univerzit v Chicagu, Mnichově, švýcarském Luganu a z Kalifornské univerzity v Berkeley. Jako vzorek jim posloužila federální referenda ve Švýcarsku věnující se důležitým tématům – například vztahu k Evropské unii, obranné politice nebo rozvoji infrastruktury.

Předpokladem pro zvýšený zájem voličů o hlasování kvůli očekávanému těsnému výsledku jsou pochopitelně předvolební průzkumy. Jejich masové rozšíření na národní úrovni země helvétského kříže zažila až v roce 1998. Autoři studie skutečně vypozorovali, že mezi lety 1981 a 1998 neexistoval statisticky významný vztah mezi volební účastí a těsností výsledků. Naopak v letech 1998 až 2014 byla těsnost výsledků s volební účastí spojená spíše.

Aby studie lépe doložila, že právě očekávaná těsnost způsobuje vyšší účast, a ne naopak, její autoři se zaměřili i na předpoklady z národních průzkumů. Ukázalo se, že nárůst očekávané těsnosti výsledku referenda o jednu běžnou odchylku (tedy zhruba 7% nárůst těsnosti v daném vzorku) zvyšuje volební účast o 1,5 procenta. Má tak statisticky větší důsledek na účast než například rozsah kampaní (vyjádřený počtem politických inzerátů v médiích), pokrytí problematiky referenda v médiích nebo vnímaná důležitost referenda voliči.

Může průzkum jedny voliče uchlácholit a druhé aktivovat?

Autoři studie si na závěr dovolují aplikovat svou teorii na loňské americké prezidentské volby, jeden z nejvyhrocenějších politických střetů na Západě za velmi dlouhou dobu. Většina mainstreamových médií podporujících demokratickou kandidátku Hillary Clintonovou po většinu kampaně i těsně před jejím koncem tvrdila, že má bývalá první dáma a ministryně zahraničí před realitním magnátem Donaldem Trumpem náskok.

Pravicová média, mezi jejichž obecenstvo patřili zejména republikánští voliči, však Clintonové tak jasný náskok nepřisuzovala. Právě víra, že vítězství je na dosah a není ztracené, mohla Trumpovy voliče dovést k urnám, zatímco přesvědčení, že Clintonová musí vyhrát, zase nechalo její podporovatele doma. 

Zdá se, že předvolební průzkumy mohou mít výrazný vliv na voličskou účast. Důležitým faktorem je v důsledku také to, jakým průzkumům věnují jací voliči pozornost – pokud si jedna strana myslí, že má vítězství v kapse, k urnám se spíše nevydá. Něco podobného jsme možná sledovali i minulý týden ve Spojeném království – jediná agentura YouGov předpokládala volební pat, zatímco ostatní průzkumy očekávaly vítězství konzervativců. Ti se navíc tradičně spoléhají i na takzvané „stydlivé konzervativce“, tedy voliče, kteří se v průzkumech podporou pravice nechlubí.

Jestliže průzkumy mají potenciál takto ovlivňovat volební výsledek, na místě jsou otázky, zda je přísněji neregulovat, podotýkají na závěr autoři studie. V některých zemích, například v Itálii, se předvolební průzkumy nesmí zveřejňovat 15 dní před hlasováním, zatímco třeba ve Spojených státech žádný takový zákaz neexistuje.

 
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0




Jak průzkumy lákají voliče k urnám... a jak mohly Trumpovi pomoct vyhrát volby

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.




Označení stránky: předvolební průzkumy červen 2017


Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Volby Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů