Lucie Vlková (Slůně - svět jazyků )
Okénko pro podnikatele  |  26.05.2017 14:30:08

Jazykové vzdělávání jako firemní benefit

Firemní benefity jsou v dnešní době často používaným nástrojem při získávání nových zaměstnanců. Mohou být také využívány k účelu zajištění loajality a motivace stávajících zaměstnanců a jsou důležité i v rozhodování se mezi více pracovními nabídkami. V současnosti platí, že zaměstnance již nemotivuje pouze výše jeho mzdy. Mezi firemní benefity patří také vzdělávání.

Vzdělávání by mělo být zahrnuto do strategie každé společnosti. Investice do vzdělávání stávajících zaměstnanců je obecně výhodnější, než zaučovat nové pracovníky. Z důvodu často se měnícího trhu a ekonomické situace, rostou rovněž požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Systematickým vzděláváním svých zaměstnanců se firma stává konkurenceschopnou a má tak například šanci ustát nejistou ekonomickou situaci. Proto zaměstnavatelé volí vzdělávání jako benefit a je to zcela pochopitelné i vzhledem k vývoji celé společnosti. Tento benefit má reálnou šanci na úspěch, ovšem zaměstnavatelé by měli klást větší důraz na spojení motivace a vzdělávání, nejen pro vývoj celé firmy, ale také v kontextu profesního růstu.

Podle řady průzkumů patří jazykové vzdělávání vedle stravenek, volna navíc nebo pružné pracovní doby k nejčastěji nabízeným benefitům ze strany zaměstnavatelů. Poptávka po výuce jazyků meziročně stoupá již od roku 2009. S poptávkou roste i ochota firem investovat do nabídky jazykových kurzů pro zaměstnance. Rostoucí zájem o tento firemní benefit potvrzuje i ředitel přepravní společnosti DPD Miloš Malaník. „Naši zaměstnanci mají možnost využít jazykové kurzy dle vlastního výběru. Nejatraktivnější jsou aktuálně angličtina, dále pak němčina a francouzština. Pokud by však zaměstnanci měli zájem o výuku jiných, třeba i méně známých jazyků, mohou si sami zvolit," popisuje. Zaměstnanci si čím dál více uvědomují, že se z dlouhodobého hlediska vyplatí investovat do svého vlastního rozvoje. Nabyté znalosti jsou něco, co téměř neztrácí hodnotu a bude využitelné i v budoucnu. Stejně tak si je zaměstnavatel vědom toho, že je potřeba své zaměstnance neustále vzdělávat, a to právě v oblasti jazykových kompetencí, které bývají často nedostatečné. Cizí jazyky jsou v mnoha firmách potřeba na denní bázi, tudíž je nezbytné, aby zaměstnanec danou řeč ovládal na potřebné úrovni a byl si jejím používáním jistý.

Při výběru jazykové školy je doporučeno se řídit referencemi a zkušenostmi, proto je vhodné si o ní zjistit co nejvíce informací, mezi něž patří například skutečnost, zda je členem Asociace jazykových škol. Důležitým parametrem v rozhodování zaměstnavatelů jakou školu si vybrat je samozřejmě také cena. Z důvodu zachování kvality a efektivity studia však nebývá výhodné na jazykovém vzdělávání zaměstnanců šetřit. Vysoká cena ovšem ještě nemusí vždy zaručit odpovídající kvalitu. Pro měření efektivity jazykového vzdělávání je klíčové, aby si zaměstnavatel na začátku realisticky nastavil své cíle. Zda skutečně potřebuje zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců pro využití v práci či jim chce dát příležitost k osobnímu rozvoji nebo zda chce nabídnout benefit, díky kterému bude lepším zaměstnavatelem v očích jak stávajících, tak hlavně potenciálních zaměstnanců. Podle toho je pak potřeba efektivitu vyhodnocovat – měřit pokrok studentů, sledovat jejich aktivitu a docházku nebo se zaměřit na jejich spokojenost s výukou. Bohužel, celá řada zaměstnavatelů v tomto nemá jasno nebo spojuje různé cíle dohromady. Pak je například výuka nastavena jako potřeba rozvoje, kdy sledujeme pokrok jednotlivých studentů, přičemž zaměstnanci nemají možnost cizí jazyk v pracovním prostředí dostatečně používat. To má pak zásadní vliv na jejich motivaci a splnění požadovaných cílů.

Při realizaci jazykové výuky na pracovišti někdy bývá náročná motivace zaměstnanců. Dle dostupných informací se ve firmách nejvíce osvědčila kombinace motivačních faktorů, konkrétně stanovení cílů výuky spolu s částečnou finanční spoluúčastí, jež je podmíněna výsledky. Tento způsob přináší velmi dobré výsledky. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, bývají na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a snadněji dosahují stanovených cílů. Mezi základní cíle výuky patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období. Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce nekončí. Jazyková agentura může dle požadavku zaměstnavatele zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí, a zejména pak závěrečné hodnocení práce jednotlivých studentů a dosažení stanovených cílů. Dalším motivujícím faktorem může být například to, když společnosti svým zaměstnancům při dosažení určité jazykové úrovně proplatí mezinárodní jazykovou zkoušku nebo zahraniční pobytový kurz.

Podle výsledků pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmysludopravy na vzdělávání svých zaměstnanců nejvíce přispívají pražské firmy, konkrétně je to o 55 % více, než činí celorepublikový průměr. V hlavním městě v průměru vzdělávání podporuje i více firem, konkrétně je to 87 %. „Dostatečné jazykové vybavení je v hlavním městě dnes již považováno za samozřejmost. Jazykové kurzy podle našeho průzkumu firmy často využívají jako motivační benefit i pro zaměstnance, kteří cizí jazyk nezbytně nepotřebují k výkonu své práce,“ upřesňuje Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. Na jazykové kurzy v Praze své zaměstnance vysílá jen 63 % společností, zatímco celorepublikově to je 76 % firem. Nejvíce pak v tomto směru vzdělávají moravské firmy, a to v 86 % případů.

 

Lucie Vlková

Lucie Vlková

Ředitelka, jednatelka, převážné zaměření na HR činnosti, business rozvoj a business konzultace uvnitř firmy pro pobočky v rámci České republiky, aktivní networking jako součást rozvoje firmy. Studovala v České republice a ve Velké Británii. Před 18 lety s nejlepším kamarádem Petrem Paskem založila jazykovou školu a překladatelskou agenturu Slůně – svět jazyků.


Logo Slůně - svět jazyků

Slůně - svět jazyků

Jazyky, jazyky, jazyky.

1) jazyková škola: profesionální jazyková výuka po celé České republice. Kvalifikovaní lektoři, on-line správa kurzů. Firemní kurzy, skupinový kurzy, individuální kurzy, dětské kurzy, všechny úrovně, všechny jazyky. Blended learning, on-line výuka, jazykové poradenství. Jazykový audit, administrace mezinárodních zkoušek a dotačních programů pro jazykovou výuku.

2) překladatelská agentura: profesionální překladatelé a tlumočníci, 115 jazyků, CAT nástroje na zkvalitnění, zrychlení a zlevnění procesu překladů, soudní ověření, výjezdy do zahraničí, velké překladatelské a tlumočnické projekty.

3) jazykové kurzy v zahraničí: 13 zemí, 7 jazyků, prověřené školy, dlouhodobá zkušenost, možnost kombinace výuky v ČR a zahraničí pro rychlejší zvládnutí jazyka. Manažerské jazykové kurzy, speciálně zaměřené jazykové kurzy, kurzy pro mládež a děti.

Slůně - svět jazyků je na trhu od roku 1998. Působí na celém území České republiky. Pobočky: Ostrava, Brno, Praha, Plzeň.

Slůně, svět jazyků" www.slune.cz



Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

Ne 22:37  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
25.02.2024  NEJKRÁSNĚJŠÍ PLÁŽE HAVAJE Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)

Přečtěte si také:

30.11.2022Sodexo Benefity: Vypnou drahé energie i firemní večírky? Tisková zpráva (Tisková zpráva)
06.10.2020Test na covid-19 jako benefit Markéta Höfferová (Kurzy.cz)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688