Patria (Patria Online)
Investice  |  19.05.2017 10:24:13

Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit


Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší automobilka na světě, tak je to její schopnost dotáhnout do dokonalosti naprosté základy celého výrobního řetězce. Zatímco Tesla se chlubí tím, že má dalekosáhlou strategii, která pomůže světu odpoutat se od fosilních paliv, Toyota se drží svých známých čtrnácti principů. Ty jsou založeny na suchých pravidlech týkajících se procesů ve firmě, které nepochopí nikdo jiný než manažeři produkce, píše David Fickling na Bloomberg Gadfly. 

Tato strategie se Toyotě v minulosti již několikrát vyplatila. V šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl Detroit vysoce výkonné vozy s velkou spotřebou paliva. Vlajkovými loděmi tenkrát byly pro Ford Mustang a pro General Motors Chevrolet Camaro. Toyota ale uspěla s tím, že nabídla něco jiného: Její vozy sice nebudily takové nadšení, ale byly mnohem efektivnější a uspokojily domácnosti, které chtěly levné a zároveň spolehlivé rodinné vozy.

V osmdesátých letech se do popředí dostávaly luxusnější vozy od BMW a bylo zřejmé, že na trhu došlo ke změnám. Toyota se držela svého principu „nemawashi“, což se dá zhruba přeložit jako „opatrnost vůči změnám“. Chvíli jí tak trvalo, než dohonila automobilky jako BMW, a až poté, co Honda přišla se značkou Acura, zareagovala Toyota představením Lexusu. Podobný vývoj nastal v posledních deseti letech. Tesla, GM či Nissan se o překot hnaly do vývoje elektromobilů, Toyotě ale stačila modernizace hybridní technologie používané v Priusech a práce na vodíkových palivových článcích.

Toyota má ale nyní problém, protože podle čerstvě zveřejněných celoročních výsledků jí čistý zisk meziročně klesl o 21 % a podle managementu bude klesat i v následujících 12 měsících. Prodeje osobních vozů stagnují a je zřejmé, že něco nefunguje. Jednou z příčin je rostoucí popularita SUV. Jejich prodeje v USA už převýšily prodeje tradičních osobních automobilů, brzy se tak stane i v Číně. Tento posun je patrný i u Toyoty, která je obvykle spojována s tradičními sedany. Prodeje modelu RAV4 začínají převyšovat prodeje modelu Camry a dokonce i Corolly, která je nejlépe prodávaným vozem v historii. 

Velkou hrozbu pro tradiční automobilky nyní představuje trojice „elektromobily, autonomní vozy a sdílené jízdy“. Automobilky kvůli ní investují miliardy dolarů a Toyota určitě není pozadu. Její rozpočet na výzkum a vývoj se řadí mezi deset nejvyšších na světě a mezi automobilkami je před ní pouze Volkswagen. Jde ovšem o absolutní částky a pokud srovnáme její výdaje v této oblasti s tržbami, je obrázek opačný. Méně než Toyota pak investují pouze BMW, Subaru, Kia Motors, Fiat Chrysler Automobiles a Mitsubishi Motors. 

Až donedávna byla strategie Toyoty tak úspěšná, že je těžké si představit, že už to neplatí. Analytici na jednu stranu čekají, že ziskovost firmy bude po celé tři roky nižší než v roce 2016. Investoři jsou ovšem stále ochotní platit za akcie Toyoty vysoké částky. Jak je zřejmé z následujícího grafu, který porovnává poměr hodnoty společnosti (EV) k provozní ziskovosti na úrovni EBITDA významných světových automobilek:



Vyšší valuací než Toyota se tedy může chlubit pouze Tesla. Jedním z principů, na kterých stojí strategie Toyoty, je „hansei". Vyjadřuje nutnost sebereflexe a ochoty přiznat si chyby a poučit se z nich. Je možné, že ostatní automobilky nyní dělají chybu a špatně odhadly revoluční změny, ke kterým momentálně v odvětví dochází. Pak by byla Toyota se svým primárním zaměřením na efektivitu výroby a s nízkými rozpočty na výzkum a vývoj tím, kdo se směje naposled. Pokud mají ale ostatní automobilky pravdu, moc času na jejich dohnání už nemá. 

 
 

Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0



Přečtěte si také:

21.10.2016Nejdražší ulice světa Research (Investicniweb.cz)





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2017

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů