Indie chce být velmocí v elektro autech. Sníží tak náklady na dovoz ropy o polovinu
Dramatické posuny v podpoře automobilového segmentu směrem k elektro mobilitě pro jeden z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě, připravil nejvlivnější vládní think-tank v Indii. Ten doporučil indické vládě opatření, které mají snížit náklady na dovoz ropy do roku 2030 o polovinu a omezit prodeje aut s konvenčním pohonem. Uvedla to agentura Reuters.
Zpráva Niti Aayog, která byla vypracována ve spolupráci s americkým Rocky Mountain Institute, představuje 15letý plán na podporu elektro mobility automobilového segmentu s dopady na celé hospodářství, rozděleného do tří fází. Začít se už má v roce 2017. Za nejradikálnější návrh přitom komentátoři považují omezení registrací vozidel s konvenčním pohonem, doplněným o preferenční registrace elektrických aut. Podobný systém už funguje v Číně.
Přinese elektro mobilita plánované zisky?
Doporučení, která materiál obsahuje, směřují k celkové elektrizaci vozového parku v Indii do roku 2032. A k tomu bude nutné vytvořit i zcela novou politiku mobility. Mezitím chce Indie v roce 2018 otevřít nové zařízení na produkci výkonných baterií, které by měly snížit jejich zatím vysoké ceny a zapojit výnosy z daňových příjmů z prodeje benzinu a nafty do budování sítě nabíjecích stanic pro elektrická vozidla. Doporučení think tanku se tak ale odklání od stávající podpory automobilového segmentu, která cílí i na hybridní vozidla. A to může podle agentury Reuters vzbudit silnou nevoli u výrobců automobilů v Indii.
Indický plán na elektro mobilitu aut, který nepočítá s hybridními technologiemi motorů, přichází poté, co Čína v loňském roce oznámila sadu akčních opatření na podporu „plug-in“ aut, mezi kterými nechyběly dotace, financování výzkumu technologií, které odstraní motory na fosilní paliva a zavedení pravidel pro získání státní podpory na podobné aktivity. Indické návrhy jdou ale ještě dál –provládní think tank říká, že přijetím záměrů o elektro mobilitě by Indie do roku 2030 snížila své náklady na dovoz ropy o polovinu dnešního stavu a omezila znečišťující emise v rámci závazku z pařížské klimatické konference.
Z toho vyplývá, že projekt elektro mobility v Indii bude čelit řadě výzev. V Indii se potýkají s vysokými náklady na výkonné baterie pro auta, které výrazně zvýšují ceny vozů, chybí také ucelená síť nabíjecích stanic a další infrastruktura, nutná pro provoz elektro aut. Jediným výrobcem elektrických aut v zemi je dosud společnost Mahindra & Mahindra.
Indická elektro mobiita auto segmentu má na čem stavět
Indie v roce 2015 spustila program podpory nákupu hybridních a elektrických vozidel. Podpora směřovala k tomu, aby společnosti, které do svých aut montovaly čisté palivové technologie, zvýšily produkci na 7 milionů vozidel do roku 2020. Jenže statistiky ukazují, že ani po zavedení podpory ve výši 140 tisíc rupií (2 175 amerických dolarů) se prodejnost vozidel s těmito technologiemi výrazně nezvýšila. Prodej elektrických a hybridních automobilů tak tvoří zatím jen zlomek z celkového objemu prodaných 3 milionů osobních aut v roce 2016.
Kromě rychlého (do roku 2018) vybudování sítě elektrických nabíjecích stanic tak, aby se náklady na provoz elektrických aut dostaly do roku 2025 do parity s náklady na konvenční modely aut, zahrnují návrhy think tanku také pobídky k používání elektrických automobilů jako taxislužby formou snížení daní, úrokových sazeb z úvěrů na nákupy elektro aut a úpravu sazeb na spotřebu elektřiny pro provozovatele vozového elektro parku, včetně snížení daní pro výrobce elektro vozidel.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz