Raketový deštník Jižní Koreje ohrožuje ziskovost automobilek Kia a Hyundai v Číně
Největší jihokorejské automobilky Hyundai Motor a Kia Motors zaznamenaly velké ztráty v prodaných autech na čínském trhu. Statistiky ukazují, že v březnu meziročně obě značky utrpěly výrazný pokles prodejů, a to až o 52 procent. Všichni ale věří, že nejde o vážnější problém.
Podle agentury Reuters, která citovala zdroje, jenž si nepřály být jmenovány, jihokorejské společnosti Hyundai Motor Co a Kia Motors Corp čelí v Číně nepříznivému osudu. Nejen, že prudce snížily výrobu vozidel v Číně, ale potýkají se i s politickým napětím a konkurencí. Zdroje říkají, že Kia Motors omezila počet výrobních směn ve svých čínských továrnách a stejně postupovala i značka Hyundai.
V oficiální reakci, kterou nakonec agentura Reuters získala, se uvádí, že automobilky tímto krokem přizpůsobují provoz ve svých zařízeních aktuálnímu tržnímu postavení a věří, že omezení nepotrvá dlouho. Oslovení analytici ovšem konstatovali, že omezení výroby o jednu, či dokonce dvě směny, může být pro automobilky „drastické“ a že jde o „vzácný krok“. Denní výkon produkce se tak může snížit až o polovinu. Dopady jsou tak zřejmé – kromě snížení výnosů a potažmo zisku, se omezení výroby podepíše i na omezení spolupráce s dodavateli, a to nejen v Jižní Koreji, ale hlavně v Číně.
Faktem ale je, že obě korejské značky utrpěly vážné šrámy v prodejnosti aut i ve Spojených státech amerických. Tam zaznamenaly jihokorejské automobilky nedobré výsledky, když značka Hyundai Motor vykázala v březnu meziroční snížení prodejů o 8 procent a Kia Motors se propadla v prodejích o 15 procent. A i když americký trh s auty klesl v březnu meziročně v prodejích o 2 procenta, silné snížení tržních podílů v Číně je citelnější. Prodeje Hyundai Motor's China totiž klesly o 44 procent, zatímco prodeje Kia, které se se sítí prodejců v Číně dostala dokonce do sporů, propadly o 68 procent.
Co vadí Číně na korejských automobilkách?
Negativní výsledky přišly i přesto, že obě korejské značky představily vloni řadu nových modelů a Hyundai dokonce spustil výrobu v novém čínském zařízení během roku 2016. Otázka tedy zní: Proč to všechno? Vysvětlení je prý dvojí: Jednak velmi rychle roste čínská automobilová konkurence, která snižuje postavení obou automobilek v zemi, ale hlavně – Čína se na Jižní Koreu zlobí. Za vším tedy hledej, laskaví čtenáři politiku. Číňané vyčítají svým sousedům, že nasazení systému protiraketové obrany, který pochází z USA, je namířen proti nim a odmítají vysvětlení Jižní Koreje, že chce jen bránit své území před agresivním severním sousedem.
A jak dlouho to potrvá? Reuters citovala názor, že obě korejské značky by se měly připravit na všechno. „Protikorejský sentiment může v Číně trvat dlouho, jako v podobném příkladu s Japonskem z roku 2012. Tehdy kvůli sporům o území trval odpor vůči všemu japonskému celý rok,“ konstatovala agentura Reuters. Akcie obou společností zatím kvůli tomu ztrácejí: Hyundai Motor téměř o 2 procenta a Kia Motors o 1,4 procenta.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz