Boj končí, SUV zvítězila a z Porsche už je úplně jiná firma
Odpor byl marný. Ochránci životního prostředí i komici sice už dlouhá léta bojují s rostoucím počtem SUV, ale nyní se ukazuje, že tyto vyšší a nafouknuté protiklady tradičních automobilů vítězí. V Austrálii minulý měsíc prodeje SUV převýšily prodeje tradičních vozů. V USA je obrázek podobný, SUV se nad zbytek trhu dostaly jak v prosinci, tak v lednu. A pokud se domníváte, že tento jev je omezen pouze na vyspělé země, mýlíte se. V Číně se prodeje SUV během minulého roku zvedly o 45 % a podle očekávání by měly převýšit prodeje tradičních osobních vozů už v tomto roce.
Když automobilka Porsche přišla v roce 2002 s modelem SUV Cayenne, puristé na to reagovali podobně, jako když Bob Dylan začal hrát na elektrickou kytaru. Nyní je z Porsche firma, která je sice stále považována za výrobce sportovních vozů, ale fakticky je něčím úplně jiným. Stal se z ní totiž výrobce SUV. Následující obrázek shrnuje celkové prodeje vozů Porsche a jejich rozdělení na sportovní vozy a vozy SUV (Macan a Cayenne). Ty postupně získávají na váze a v roce 2015 už představují naprostou většinu prodaných vozů:
Za růstem popularity SUV může stát řada faktorů. Podle jedné teorie si řidiči cení zejména prostoru, který nabízí a kvůli kterému jimi nahradili tradiční rodinné vozy. Podle jiné je rozhodující větší výška sedadel a vnímaná větší bezpečnost SUV. K tomu se mohou přidávat klesající provozní náklady. Na všem bude asi něco pravdy a bylo by chybou považovat celou věc za vítězství lidí, kteří se nestarají o životní prostředí, nad milovníky vozů Prius.
Prodejci SUV těží i z utahování emisních norem. Ty je donutily ke snižování spotřeby paliva, které poté vedlo ke zvýšení zájmu o tyto vozy. Donald Trump nyní navrhuje uvolnění uvedených norem, ale američtí výrobci by měli mít na paměti, že v Pekingu, Bruselu či Tokiu mají své vlastní představy o snižování emisí. Američané by tak mohli ztratit kontakt s vývojem ve světě. Úspěch SUV je přitom dobrým důkazem toho, že regulovaný kapitalismus funguje.
Autor: David Fickling
(Zdroj: Bloomberg Gadfly)
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn