Cash-flow jako krevní oběh podniku. Čím můžete pomoci toku peněz ve firmě
Cash-flow neboli tok
peněz ve firmě lze s lehkou nadsázkou přirovnat ke krevnímu oběhu lidského
těla. Mít přehled, a hlavně pod kontrolou to, jak peníze ve firmě kolují, je
pro život společnosti stěžejní. V opačném případě se může snadno stát, že účetnictví
sice bude vykazovat dobré výsledky, podniku ale přitom dojdou peníze.
Mnoho majitelů firem neví, jaký cash-flow bude mít jejich podnik
v dalším měsíci. „Často se spoléhají
výhradně na účetnictví, které jim ale o skutečném stavu firmy příliš neřekne.
Nemají tak tušení, jaký vliv na hospodaření podniku budou mít zpožděné platby,
investice a další výdaje,“ popisuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti
J.I.P. pro firmy, jež působí na poli revitalizace zejména středně velkých
podniků.
Udržet tok firemních financí pod kontrolou je pro firmu
stěžejní. Pomoci v tom podle Jemelky má zejména důkladná finanční analýza
napříč ekonomikou podniku, která dá jeho vedení nástroje na řízení pohledávek a
závazků, pomůže mu lépe pracovat s dlužníky i plánovat budoucí investice.
Udržet výdaje a příjmy v rovnováze může pomoci i dodržování několika
jednoduchých pravidel.
Nepleťte si zisk a
skutečné peníze
Že je rozdíl mezi velkými „papírovými“ zisky a naditým bankovním
kontem, je patrné na první pohled. Jak ale Jiří Jemelka potvrzuje, ne každý
podnikatel se záměně těchto pojmů vyhne. „Je
nutné tyto dvě věci rozlišovat. Firma sice může získat velkou zakázku, ale při
její realizaci se vydá z rezerv. A když pak odběratel zaplatí až za dva,
tři měsíce, finanční problémy jsou na světě. Na papíře přitom vše vypadá
skvěle,“ říká Jemelka s tím, že mnoho zejména menších podniků nezajde
na tom, že by jejich obchodní záměr neměl úspěch, ale právě na nedostatku
financí, jež je důsledkem špatného nebo vůbec žádného sledování a řízení jejich
toku.
Nastavte si jasné
platební podmínky
Právě zpožděné platby od odběratelů jsou jedním z faktorů,
které mají na finanční kondici podniku velký vliv. Problémem mnoha menších firem
jsou příliš mírné platební podmínky zejména vůči větším klientům – standardem
jsou 60 i 90denní (a dokonce i delší) lhůty splatnosti. „Lhůty splatnosti znamenají, že klientovi zdarma poskytujete svoje
peníze. Pro srovnání, žádná banka vám na dva až tři měsíce bez dalších poplatků
peníze jen tak nedá. Pokud je pro to prostor, nastavte si lhůty splatnosti
nižší. Umožní-li to konkurence, klidně volte 15denní lhůtu,“ radí Jiří
Jemelka. Samotná lhůta splatnosti nemusí vždy stačit, na místě je proto podle
Jemelky vhodné uvažovat i o smluvních pokutách za pozdní platbu.
Platby od odběratelů jsou ale pouze jednou stranou mince. Tou
druhou jsou samozřejmě vlastní platby dodavatelům. „Na rozdíl od příchozích plateb v tomto případě bez váhání sáhněte
po co nejdelších lhůtách splatnosti, což vám umožní lépe si firemní výdaje za
dodávky služeb i materiálu rozvrhnout,“ uvádí podnikatel, který se rovněž
specializuje na strategické řízení firem a interim management.
Předvídejte budoucí
výdaje, peníze shánějte s předstihem
Sledovat pečlivě výdaje a příjmy firmy se nevyplatí jen kvůli
pokrytí pravidelných závazků, ale rovněž kvůli neočekávaným výdajům,
s nimiž se čas od času potká každá firma. Nemáte-li na firemním účtu
dostatek financí k pokrytí blížícího se výdaje – ať už plánovaného, nebo
toho nečekaného – nečekejte, ale shánějte peníze s předstihem. „To platí jak o bankovních úvěrech, tak o
shánění investorů. Obojí je mnohdy běh na opravdu dlouhou trať. Se sháněním
financí, víte-li, že je budete potřebovat, neváhejte začít klidně rok, rok a
půl před zamýšlenou investicí,“ doplnil Jiří Jemelka.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn