5 tipů, jak si udržet kvalitní zaměstnance
Fluktuace zaměstnanců je jedním z největších problémů, jimž
musejí malé a střední podniky čelit. Najít adekvátní náhradu a zaškolit ji do
běhu firmy, obzvlášť v době, kdy opravdu špičkových pracovníků je na trhu
práce jako šafránu, stojí spoustu času i peněz. Fluktuace má navíc vliv na
produktivitu firmy a zvyšuje tlak na ostatní zaměstnance.
Najít zaměstnance, který je
spolehlivý, pracovitý a loajální, není na dnešním trhu práce vůbec jednoduché.
Přitom právě na takových pracovnících ve většině případů závisí úspěch celého
podnikání. Pokud takové jedince firma získá, jistě o ně nebude chtít přijít.
Jak si je ale udržet?
TIP č. 1: Nefinanční benefity – práce z domu a volnější
pracovní doba
Dobré
finanční ohodnocení je pro většinu zaměstnanců stěžejní. Peníze, zvlášť
v případě, že se běžná mzda pohybuje na úrovni konkurence, nebo ji dokonce
převyšuje, však nejsou jedinou jejich motivací k setrvání ve firmě. „Výzkumy potvrzují, že řada zaměstnanců by
před mírným zvýšením mzdy preferovala práci z domu nebo volnou pracovní
dobu. Zaměření některých podniků zaměstnance na pracovišti přímo vyžaduje,
je-li však možnost nechat je udělat své úkoly z domu, umožněte jim to. Pro
firmu to s sebou nenese žádné finanční nároky, ale zaměstnanci to ocení,“
popisuje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež působí na poli
revitalizace zejména středně velkých podniků. To samé platí i o volné pracovní
době.
TIP
č. 2: Podporujte jejich profesní růst
Dlouhodobé
setrvání na jedné pozici bez možnosti profesního růstu je jedním z důvodů,
proč se zaměstnanci rozhodnou z firmy odejít. Jejich rozvoj po pracovní
stránce, mají-li na to potenciál, přitom může firmě jedině prospět. „Jestliže má zaměstnanec ambice rozšiřovat
si své profesní znalosti, vyjděte mu vstříc. Kontinuální vzdělávání se
v oboru je klíčové nejen u vedoucích pracovníků, ale i na dalších
pozicích. Účasti na oborových seminářích a kurzech a další obdobné aktivity,
jež zaměstnanci umožníte, posunou dál nejen jeho, ale i celý podnik,“
vysvětluje Jiří Jemelka.
TIP
č. 3: Sdílejte hodnoty i firemní cíle
Zaměstnanec,
který se cítí být ve firmě potřebným a důležitým, nemá takovou motivaci ke
změně místa, jako ten, jenž si „pouze“ přijde odpracovat svoji směnu. Nebojte
se s klíčovými zaměstnanci sdílet své hodnoty a krátkodobé i dlouhodobé
cíle, k nimž svůj podnik vedete. Když tým ví, jaké plány s podnikem
máte a čeho přesně chcete dosáhnout, cítí se být potřebným a pozitivně se to
promítne rovněž do jeho pracovního nasazení.
TIP
č. 4: Nebojte se pochválit
Výplata a materiální i
nemateriální benefity nejsou jedinou odměnou, již můžete svým zaměstnancům
nabídnout. Umět pochválit za dobře odvedenou práci může mít větší účinek než
peníze. „Máte-li ve firmě někoho, kdo své
úkoly zvládá na sto deset procent a můžete se na něj ve všem zcela spolehnout,
dejte mu najevo, že si jeho přínosu vážíte. Vyslovte mu pochvalu na poradě,
prostřednictvím článku ve firemním časopise nebo jej třeba pozvěte na oběd či
obdarujte nějakou drobností. Zaměstnanec, který si je vědom toho, že si ho
vážíte a že za svou práci sklízí zasloužené uznání, je spokojený zaměstnanec. A
takový nemá důvod od vás odcházet,“ říká Jiří Jemelka.
TIP č. 5: Pozitivní pracovní atmosféra a prostor k diskuzi
Přestože firma je primárně místem,
které má generovat zisk, pro její zaměstnance je důležitá i atmosféra, jež
na pracovišti panuje. Pokud je příjemná, bude pro ně podnik místem, kde
skutečně chtějí trávit svůj čas. A kdo jiný by k ní měl přispět více než
majitel nebo šéf podniku? Vystupujte pozitivně, komunikujete otevřeně a
autenticky, motivujte své zaměstnance a podělte se s nimi o dílčí
úspěchy. Zároveň se nebojte dát jim k jejich práci zpětnou vazbu a být
otevření té jejich.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn