Řidiči dieslových aut, neničte si v mrazu motor!

TNBiz, 2.1.2017

Když se denní teploty pohybují kolem -10°C a noční klesají i k minus dvaceti stupňům, začínají mít problémy zejména majitelé dieselových aut, neboť jim může zamrznout nafta. "V tak nízkých teplotách se snižuje filtrovatelnost běžně prodávané nafty a dochází proto k zacpávání palivového filtru u dieselových aut," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.

Zatímco majitelé aut se zážehovými motory se zamrzání paliva bát nemusejí, ti, kteří jezdí na naftu, se s tímto fenoménem potýkají každou zimu. Běžně dostupná nafta totiž začíná při teplotách okolo minus 20°C tuhnout. Tvoří se v ní malé krystalky parafínů, které nejčastěji zanesou právě palivový filtr. Motor auta pak nenastartuje, protože k němu nejde palivo.

"Jen některé vozy s turbodiesely disponují vyhříváním palivového filtru, čímž se citlivost na tuhnutí nafty v silném mrazu snižuje," připomíná Foltýn z Auto ESA. Ale přesto nemusí mít řidiči ani tak vyhráno, protože nafta tuhne také v nádrži a v celém palivovém systému. Lze tedy riziku, že vůz nenastartuje právě kvůli zamrznuté naftě, předcházet?

Motoristé by měli především sledovat předpověď počasí a na blížící se silné mrazy se včas připravit. Zimní nafta postupem času ztrácí své vlastnosti a kdo jezdí méně a má v nádrži několik měsíců starou naftu, ten může mít problém.

Dotankujte proto včas kvalitní zimní naftu a nic nezkazíte také přidáním speciálního zimního aditiva, které zamrzání nafty zabraňuje.

Některé čerpací stanice prodávají tzv. arktickou naftu, která odolává mrazům přes -30°C. Často bývá označena už na tankovacím stojanu, případně se na její dostupnost zeptejte obsluhy. Ale za takovou naftu si motoristé připlatí. Běžně stojí litr arktické nafty až o dvě koruny víc než na kolik přijde standardní zimní nafta.

Někteří motoristé také dělají to, že do nafty natankují pár litrů benzínu. U moderních turbodieselů to ale není moc dobrý nápad. Nafta a benzin mají jiné složení a zatímco vozy staršího data výroby s jednodušším palivovým systémem a řízením emisí si s tím mohou poradit snadno, u moderních naftových motorů se složitými a choulostivýmu vstřikovači, palivovými čerpadly a systémy řízení emisí mohou nastat potíže.

Raději si pozorně pročtěte návod k obsluze vozidla, případně se zeptejte v servisu, jestli je ředění nafty benzinem nebo petrolejem u vašeho vozidla dovolené. "Benzin totiž snižuje mazací schopnosti nafty a hrozí, že by mohlo docházet k nadměrnému opotřebení například palivového čerpadla a vstřikovačů," upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

Naředění nafty benzinem se doporučuje jen v nouzi, pokud není k dispozici aditivovaná arktická nafta. Dlouhodobý provoz na takovou směs paliva ale může motoru uškodit.

Problémům se zamrzáním nafty se dá ale předcházet i pravidelnou péčí o palivový systém vozu. Jednou za čas dolijte do nádrže čistící aditivum a také nezapomeňte na pravidelné výměny palivového filtru. Obvyklá životnost palivového filtru u naftových aut je kolem 60 000 km.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky