3 tipy, jak se na vedoucí pozici vyhnout vyhoření
Řídit vlastní
prosperující byznys je vnitřně velmi uspokojivá záležitost. Pokud se však
nedaří či dlouhodobě přetrvávají opakující se problémy, přichází často na pořad
dne úsilí až za hranice lidských možností, nedostatek spánku, minimální
dovolená a vyčerpání. To může vést až k vyhoření, které je pro
každého lídra doslova pohromou. Umět se mu vyhnout je pro šéfy malých a
středních podniků v jejich vysoce konkurenčním prostředí jedna z těch
nejdůležitějších dovedností, jež navíc posílí i jejich byznys.
Majitelé a šéfové firem jsou často tak přetíženi pracovními
aktivitami, že vlastně neví, kam dříve skočit. Ve snaze řídit svou firmu na
cestě k úspěchu pracují více než jejich zaměstnanci a odpočinek je pro ně
jen vzdálenou vzpomínkou na doby, kdy svůj byznys teprve plánovali. Obrovská
psychická zátěž, nedostatek spánku a odpočinku se však jednou musejí zákonitě
projevit. V tom nejhorším případě dojde k vyhoření.
Mezi časté projevy vyhoření patří pocit
naprostého vyčerpání či lhostejnost. Pokud se projeví na vedoucí pozici, může
svým příkladem rozložit celý kolektiv a vést k odchodu stěžejních
pracovníků z firmy. „A co hůř,
vyhořelí majitelé firem bývají pomalejší a nerozhodní ve chvílích, kdy čelí
důležitým volbám. Cítí se též méně sebevědomí. Celé to pak vede ke špatným
rozhodnutím a promeškaným příležitostem,“ popisuje Jiří Jemelka, ředitel
společnosti J.I.P. pro firmy, jež působí na poli revitalizace zejména středně
velkých podniků.
Aby se tomuto zlomovému okamžiku, z nějž se jen těžko vrací
zpět – v hovorové angličtině je pro něj ustálený termín „shit hits the fan“ – majitelé firem
vyhnuli, doporučujeme jim dodržovat několik jednoduchých zásad.
TIP č. 1: Vyhněte se
mikromanagementu
Být majitelem firmy s sebou logicky nese strach ze selhání. U části z nich tato obava vede k tomu, že ve svém podniku začnou praktikovat mikromanagement – budou svým podřízeným říkat, jak se věci dělají správně, všechno po nich kontrolovat a odmítat delegovat práci. Tato praxe snadno sklouzne k tomu, že zaměstnanci přestanou přicházet s vlastními nápady, v horším případě z firmy dokonce odejdou a nechají vyčerpaného lídra jeho osudu.
„Zkuste
místo mikromanagementu své zaměstnance inspirovat k tomu, aby věci viděli
z vašeho úhlu pohledu, a cíle, kterých chcete dosáhnout, vzali za vlastní.
Čím víc entuziasmu do nich dostanete, tím inovativnější pak budou. Zároveň se
na schopné podřízené nebojte delegovat část činností – vám to uleví, budete se
moci soustředit na důležitější věci a firmě to vlastně jen prospěje,“ radí
Jemelka.
TIP č. 2: Pracujte na
zdravém sebevědomí
Zdravé sebevědomí je důležité pro každého, kdo chce něčeho dosáhnout. A mít dostatečné a zdravé sebevědomí je pro majitele firem jednou z cest, jak se vyhnout případnému vyhoření. Jedním z faktorů, které mají na sebevědomí vliv, jsou samozřejmě pracovní úspěchy. Čím lépe se firmě daří, tím vyšší sebevědomí majitel bude mít.
Tím druhým způsobem, jak sebevědomí ovlivnit, je pak osvojení si
umění učit se z práce a od ostatních. I člověk ve vedoucí pozici by měl
umět požádat svého zaměstnance o radu či o pomoc v případě, že se
setká s něčím novým. Měl by také chtít po svých podřízených zpětnou vazbu
a formou sebereflexe vnímat „správnou míru“ věcí a dění kolem. To vše pomáhá
sebevědomí zvyšovat.
TIP č. 3: Zdraví –
fyzické i psychické – jako priorita
Vedení firmy je bez debaty časově velmi náročná záležitost. Tak
moc, že velká část majitelů opomíjí péči o své zdraví – fyzické i to duševní.
Právě to je ale jedním z účinných nástrojů prevence vyhoření. To znamená,
že i majitel firmy by si měl najít čas na to, aby se pravidelně najedl,
zacvičil si, věnoval se spánku alespoň sedm hodin denně a strávil dostatek času
s rodinou a přáteli.
„Není nutné zanedbávat
firmu, ale spíše najít rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a dělat
věci efektivně. Pravidelně jíst s sebou nenese nutnost odbíhat
z kanceláře třikrát denně do restaurace, jídlo si přece lze připravit o
víkendu doma a zamrazit jej. Ne každý den je možnost vyrazit s přáteli a
rodinou za zábavou, ale duševní vzpruhu přinese i telefonický rozhovor
s blízkými cestou na schůzku nebo do kanceláře,“ popisuje Jiří Jemelka.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn